12. Mit számolunk? Kalóriát vagy szénhidrátot?

2021.05.17

KALÓRIÁT!

Miért hiszek ebben? Ez a leghatásosabb stratégia fogyási célokhoz!

A tudomány mai állása alapján a kalóriadeficit az egyetlen megoldás a tartós súlycsökkenéshez.

Kalóriadeficit alakul ki, ha az az energia mennyiség, amit beviszel, kevesebb annál, mint amennyit leadsz.

Az élő szervezetre a termodinamikai rendszer jellemző.

Termodinamikai magyarázat érthetően: a bevitt energia átalakul.

Mit jelent ez?

Az emberi szervezet esetén ez azt jelenti, hogy a bevitt energiát megesszük (tápanyagok formájában) és az ezekben lévő kémiai kötések lebontásával átalakítja a szervezet az élettani folyamatainkhoz (létszükséglethez: légzés, keringés, emésztés, látás, stb.).


A bevitt energia tehát mindenképp átalakul és ha ebből több van, mint amennyire szükség van, akkor zsír formájában átalakulva hízásnak indul a "test". Ha pedig a bevitt energiából kevesebb van, akkor a zsírraktár csökkenni kezd, azaz fogyunk. (Súlytartásnál kalória egyensúlyban vagyunk, azaz megközelítőleg annyit eszünk, mint amennyit le is adunk, így nincs testsúlyváltozás).

Ha valakinek fogalma sincs arról, hogy egy nap milyen energiabevitel szerint táplálkozik, akkor nagy eséllyel nincs egyensúlyban a táplálkozása.

Ez a kiindulási alapunk a kalóriaszámlálás és a kalóriadeficit szerint.

Hogyan tudod ezt jól csinálni?

             Hogy tudsz nem hibázni?

Kezdjük ott, hogy hibázni nagyon könnyű:

  • Ehetsz jóval kevesebbet, mint kellene, mert hiszel a divat és sablondiétákban egy ideg (egy idő után mindenki rájön, hogy ez többet árt, mint használ.
  • Ehetsz jóval többet, mint kellene, mert nem figyeled a mennyiségeket.


Ahhoz, hogy ezt a két hibát elkerüld, nagyon egyszerű alapelveket kell követni és azokat folytatólagosan kell használni:

  1. Tudnod kell, mennyi az alapanyagcseréd! Hogy ezt hogyan számold ki, leírtam az ingyenes Idén Lefogyok e-bookban is.
  2. Követned kell az étkezéseidet, hogy tudd, mennyit eszel! Azaz tervezned kell és vagy számolni vagy előre kiszámolt étrendet követned. Ezt megteszi helyetted az Idén lefogyok ingyenes ételportfólió!
  3. Minél pontosabban mérsz adagokat, annál kiszámíthatóbb az étrended. Mérés alatt azt értem, hogy konyhamérlegen nézed, miből milyen adagot használsz (pld. 100kg csirkemell).
  4. A kalóriaszámlálás ösztönösen kialakítja azt, hogy helyes táplálkozási mintákat veszel fel.
  5. Az energia egyensúly betartásával súlyt tudsz veszíteni és megtartani is. Természetesen a felborulásával pedig hízás lehet a végkifejlet.
  6. Akinek nagy rutinja alakul ki ebben, az már nagyon könnyen fog tudni egész életen át helyesen étkezni, mert megtanulja, hogy egy-egy közepes paradicsom nagyjából hány gramm, ezáltal mennyi a kalória értéke és nem feltétlenül kell majd folyamatosan konyhamérlegen lavírozni (bár, aki tényleg precíz, az nem teszi el soha).

Akkor miért ömlik mindenhonnan a szénhidrát számolás?

Egyszerű: mert ez üzlet!

Láttál már logózott almát? És márkázott burgonyát?

NEM!

Ezzel szemben láttál már szénhidrát-csökkentett kenyeret? És szénhidrát-csökkentett tésztát? IGEN!

Miért?

Azért, mert a fogyókúra piac talált egy eszközt, amiből pénzt gyárthat. Ez pedig az, ha manipulálja az élelmiszereket és ellátja azokat szénhidrát-csökkentett jelzőkkel. Ez mind szép és nagyon jó, de értelme sokszor nem igen van. Mert nem a szénhidrát a hibás az elhízásért, hanem a túl sok kalória, azaz a kalóriapuffer. Magyarul az, hogy többet eszünk, mint amennyire a szervezetnek szüksége lenne. Félreértés ne essék. Én is különbséget teszek jó és rosszabb szénhidrátok között, de tudom, hogy a szénhidrát nem ellenség. Aki arról akar meggyőzni, hogy ez márpedig ellenséges harctér, akkor abban érdeke van. Mert nem tud szénhidrát-csökkentett matricát ragasztani senki az újburgonyára. Ezért kikiáltja azt rossznak és ad helyette lehetséges alternatívát egy manipulált tésztával.

Annak érdekében, hogy megmutassam, milyen hazug piac ez, készítettem random összehasonlításokat különféle termékekről, hogy megnézhessük, valóban jobb-e a szénhidrát-csökkentett; és a szénhidrát pótlására használt töltő fehérje tényleg hasznos-e a szervezet számára (elárulom: nem).

Erről még tavaly írtam egy velős, hosszú leckét a 90 napos haditerv könyvemben, amelyet itt tudsz ingyenesen elolvasni: INDOKOLATLAN FÉLELMEK A DIÉTÁBAN!

Hiába eszel 100 g szénhidrát alatt naponta, ha az energia-egyensúlyod nem jó.

Hiába eszel 100 g szénhidrátot, ha 1700-as ideális kalóriaigényed mellett a fehérjékkel és zsírokkal kiegészített napi kalóriabeviteled például 1900 kalória. Ugyanis Hízni fogsz.

És ehetsz 190 g szénhidrátot, ha 1700-as ideális kalóriaigényed mellett ennyit eszel valójában. Ekkor fogyni fogsz.

Tudtad, hogy a szénhidrát és fehérje grammra vetített kalóriaértéke egyezően 4,1 kcal/g? És hogy a zsíré ez 9,7 kcal/g? Mégis az folyik a csapból, hogy a szénhidrát az ördögtől való. Nem mindegy a szénhidrátbevitel minősége, ahogy a  fehérje és zsír minősége is ugyanolyan kérdéses. Ehetsz zsírban tocsogó sült kolbászt is, amiben nincs szénhidrát, de kétlem, hogy ez javítaná az egészséged egyensúlyát. Míg egy friss pur-pur kenyérből készült szendvics zamatos, roppanós zöldségekkel, friss kecskesajttal tápláló annak ellenére, hogy szénhidrátot tartalmaz. Érted a lényegi különbséget, igaz?


Bullshit, bullshit, bullshit!

Erről szól a fogyókúra piac. Félrenevelés, népbutítás zajlik azok által, akik saját márkás termékeiket árusítják ezzel megbélyegezve a vitaminokkal teli friss epret vagy a görögdinnyét, mert azok szénhidrátok. Egyél manipulált szénhidrát-csökkentett péksüteményt, mert az a király, de kerüld el a gyümölcsöt, ami fruktózt tartalmaz. Néha el vagyok képedve azokon a médiában elhangzó állításokon, amelyeket olyan emberek közölnek, akik folyamatos ellentmondásokkal alkotnak évről évre változó termékpalettát az élelmiszerek világában.

Ne engedd magad átverni!

Kérdésed van? :)


dia@duciforradalom.hu