A funkcionális táplálkozásban látom a jövőt!

2022.08.17

A funkcionális táplálkozásban látom a jövőt!

Nagyon keveset beszéltem tavaly nektek szakirányú képzésemről, amit az egyetem mellett végeztem 3,5 héten át novemberben. Funkcionális dietetika néven kredit pontokért választottam önkéntes alapon, hogy ebben az irányban is szeretnék tanulni. Magam is nagyra becsült professzoroktól, belgyógyászoktól és táplálkozástudományi szakemberektől tanultunk ezen a képzésen. Eddig is foglalkoztatott engem a glutén, tej és egyéb golyvaképzők rendszere, ezért is dolgoztam ki már 2020-ban a 12 hetes AIP és 1 hetes FODMAP étrendjeimet, amiket be is építettünk a Mentorprogram könyveibe tavaly. Rengeteg kérdést kapok tőletek arról, hogy a tej, a glutén vagy más goitrogént tartalmazó élelmiszereket az emésztőrendszer hogyan kezeli, lehet-e enni ezeket és mit javaslok.

Alapvetően mindig is egy elvem volt: a fogyáshoz elengedhetetlen a bélflóra egészséges mikrobiom közege, és mivel maga a túlsúly (elhízás) egy gyulladásos folyamat a szervezetben, ezért érdemes azzal kezdeni, hogy 8-12 hétig tehermentesítjük a szervezetünket ezektől a gyulladásokat erősítő élelmiszercsoportoktól. Egy Mentorált tehát arra kap akciótervet, hogy az első időszakban olyan ételeket fogyasszon, amelyekben minimalizált a tej és glutén. Erre edukációban külön hangsúlyt fektetünk, azaz nem arra tanítom a lányokat, fiúkat, hogy a gluténmentes tésztát vegyék meg, hanem eredendően gluténmentes élelmiszereket ismernek meg, amelyekben nincs is glutén, tehát nem kell kivonni. Ugyanez a helyzet a tejjel, szójával és még néhány élelmiszerrel.


Ezért is emlegetem annyiszor az edukációt, mint fogalmat, mert véleményem szerint a tartós és életre szóló fogyást a saját tanulási folyamat kihagyása ellehetetleníti. Azaz, ha nem ismered a testedben zajló folyamatokat, az élelmiszerek arra gyakorolt hatását, minden diétád csak időszakos lesz. Meg kell értened, meg kell tanulnod, mi a glutén, mi a tejfehérje, mi a fogyás élettana, mi a kalória, mi a bélflórád egyensúlyának eszközrendszere. Nem professzionális szinten persze, hanem csak pont annyira, amennyire egy laikusnak tudnia kell ezeket. Mint ahogy tudod, hogyan kell személyi igazolványt igényelni, vagy tudod, hogyan kell kitölteni egy űrlapot, pont így kell átlátnod azt is, mit és miért kell enned.

A funkcionális táplálkozás képzésem megerősített engem abban, hogy foglalkozni kell a témával, mert a gyulladást növelő élelmiszerek java gátolja a hormonális gondokkal élők gyógyulását. Azaz, ha egy inzulinrezisztens tejsavót fogyaszt (sima fehérjepor), vagy egy pajzsmirigy beteg kávét fogyaszt (koffein tartalmút), s csak egy-egy példát ragadtam ki, akkor a gyulladások és eltolódott hormonfolyamatok nehezebben állnak helyre. És be kell látni, hogy a legtöbb életmódrendszer ezeket az apróbetűs részeket "elfelejti" közölni, amivel hosszú távon sikertelenséget okozhatnak egy-egy fogyni vágyóban. Az IR-esek nagy tábora cukoréhes és sokszor beazonosítják ezt az IR meglétének, holott ezt tökéletesen lehetne kezelni, ha például nem az érintett tejsavót fogyasztanák vacsorára, mert a tehéntej alapú élelmiszerek köre nem segít a cukor-anyagcsere háztartáson.Ehhez hasonló témákat fogunk boncolgatni a szeptemberben induló programban és ebben a funkcionális táplálkozást támogató rendszerben érkeznek a Senorita termékeink, amelyek teljes mértékben kizárják a tehéntej, glutén, szója és cukor hozzáadását.Tudom, hogy nagyon egyszerű kapni egy egy oldalas étrendet és időhiányra vagy bármi másra hivatkozva azt mondani, te nem akarsz tanulni, csak csinálni akarod... de higgyétek el, hogy a tudás az egyik legnagyobb sikerfaktor a végleges fogyáshoz. Pont azért fog hónapokig tartani a Senorita programunk, mert lépésről lépésre szeretném elmesélni azokat a "feleszméléseket", amiket én magam is megtapasztaltam vagy megtanultam az évek alatt.Ha valamiért tényleg hálás vagyok magamnak, akkor az pont ez: mindig is abban láttam az erőmet, hogy sosem hagyom abba a tanulást és mindig van hová fejlődnöm nekem is. Volt, hogy beláttam régebbi hitrendszerem hibáit, eleinte én is legyintettem például a gluténre, tejre, két pofára ettem a trappista sajtot. De hosszú időn át tesztelve és több ezer Mentorálttal beszélgetve ma már tudom: a fogyás sokkal összetettebb és sokkal nagyobb felelősséget igényel, mintsem egy rántotta-csirke-rizs-zöldség-turmix alapú étrendre kijelenteni, hogy nem kell semmi tudás, csak egy 1000-1200 kalóriában összeállított étrend gyors fogyásra. Megbosszulja magát minden gyors és tudás nélküli fogyókúra, mert a szervezetünk nem a "clean-eatinget, azaz tiszta táplálkozást" kedveli, hanem a tudatosságot és fenntartható rendszereket. Ehhez viszont értened kell, hogy amit megeszel, azt miért edd meg és amit el kellene kerülni, azt miért kerüld el.Remélem, sokan velünk fogtok tartani ősztől, hogy őszintén átbeszélhessük az ezek mögött rejlő igazságokat. Tanulni és érteni dolgokat menő, mert aki érti és tudja, az jól is csinálja és keveset hibázik. A képzésen rengeteget tanultam 30 óra alatt, érdekelt a téma és a mai napig fenntartja érdeklődésemet. Ezért is mertem bele vágni a funkcionális táplálkozást támogató #senorita termékcsaládunk forgalmazásába, mert ha valamit tudok az az, hogy van igény a hormonális problémák miatt ezekre. Sajnos. Mert ennek a korát éljük, minden második, harmadik nőt érint valamilyen eltolódás. Vagy IR, vagy pajzsmirigy, vagy PCOS, vagy emésztőrendszeri gond, vagy intolerancia. És ezek mögött általában táplálkozási hibák gyökeredznek (kivéve, ahol autoimmun az eredet, pld. cöliákia). Ez azt jelenti, hogy tudatos életmódváltással rengeteget tudunk változtatni. De ehhez tényleg kell egy tudás. Ebben szeretnék nektek segíteni.