17. A gyümölcsök világa

2021.05.25

Érdekességek a gyümölcsökről

A legtöbb friss, hazai idénygyümölcs vitamin tartalma magas. Ezekből érdemes naponta több alkalommal is fogyasztani.

A gyümölcsök színei valójában tápanyagok - színkódok. A változatos színek ugyanis a szervezetünk egészségéhez nélkülözhetetlen tápanyagokat jelölnek. Éppen ezért az étrendünk összeállításánál, érdemes a színekre is odafigyelni.

A narancssárga (béta-karotin) zöldségek és gyümölcsök a béta-karotinnak, vagyis az A-vitamin provitaminjának természetes forrásai. Ennek köszönhetik narancsos árnyalatukat. A legfontosabb forrásai: sárgarépa, a sütőtök, a mangó, narancs, sárgabarack, őszibarack, sárgadinnye.

A piros színű gyümölcsökben olyan antioxidánsok is vannak, amik különösen előnyösek a szervezet számára. A piros ételek a likopin nevű szintén fontos antioxidáns anyagnak köszönhetik élénk színüket. A piros és vörös ételek rendkívül sok flavonoidot is tartalmaznak, ami segíti a vért megfelelő állagúan tartani, serkenti a vérkeringést, és erősítik a véredények falát. A legfontosabb forrásai: vérnarancs, csipkebogyó, meggy, ribizli.

A sötétlila gyümölcsök a legjelentősebb antioxidánsok, még a citrusféléket is lekörözik. Az antocián nevű anyag színezi őket lilára, mely egy antioxidáns flavonoid. A flavonoidok létfontosságú anyagok, mivel megvédik a C-vitamint a megsemmisüléstől, és segítik a véráramba szállított tápanyagok eljutását a sejtekhez. Legfontosabb forrásai: szilva, áfonya, szeder, lila szőlő, fekete ribizli.

A zöld színű gyümölcsök a legjobb méregtelenítők magas víz, klorofill és rosttartalmuk révén. A klorofill a zöld növényekben fotoszintézis útján keletkező pigmentanyag, ez adja a levelek zöld színét is. A klorofill tisztítja a vért, hozzájárul a máj hatékony működéséhez és javítja a vérképet. Szinte kimossa szervezetünkben felgyülemlett káros anyagokat, és ellensúlyozzák a stressz, a dohányzás, az alkohol és az egészségtelen életvitel hatásait. A rák számos fajtája elleni küzdelemben is segít, és az érelmeszesedés gyógyítása szempontjából is kimagasló eredményeket mutat. A legfontosabb forrásai:  kivi.

Legkönnyebben emészthető gyümölcseink az eper - de fogyasztása az arra érzékenyeknél allergiát okozhat -, a cseresznye - mellékhatásként puffadás jelentkezhet - a meggy, a narancs, a citrom - savanyú, ezért refluxos betegeknek nem javasolt - a sárgabarack és szilva. Az alma és a körte főzve jobban emészthető.

A kiegyensúlyozott táplálkozás elvét követve érdemes "színesen", azaz minden fajtából fogyasztanunk, szezonnak megfelelően.

Fontos, hogy a gyümölcsöket mindig két étkezés között, vagy étkezés előtt fogyasszuk, ellenkező esetben a gyümölcsök nem hasznosulnak kellőképpen a szervezetben és kellemetlen erjedéses folyamatokat indíthatnak el.

Gyümölcsöt magában soha ne együnk, mert gyors vércukor emelkedést okoznak, így mindig legyen mellette pár szem mag pld.



Biztos, hogy jó gyümölcsöt veszek?

Kétféle ember létezik: az egyik gondolkodás nélkül dobja a kosárba a gyümölcsöket és a zöldségeket a boltban, a másik pedig mindent megtesz annak érdekében, hogy ellenőrizze őket.

Nézzük meg azokat a technikákat, amelyek segítenek eldönteni, az adott gyümölcs elég érett-e, de mégsem túlérett számunkra!

Orr teszt: Az orrunk nem hazudik, ezért a szaglás az első számú teszt a bogyós gyümölcsök, a gombák, a dinnye, az ananász és a hagyma érettségének ellenőrzésére. Ha a bogyós gyümölcs illata túl édes, akkor valószínűleg meg vannak számlálva a napjai - hamarosan tönkre fog menni. Továbbá amennyiben a gombát olyan halszagúnak érezzük, azonnal tegyük vissza a polcra. Az ananász és a dinnye ellenőrzése valamivel egyszerűbb. Csukjuk be a szemünket, szippantsunk egy mélyet a gyümölcsből, és ha vakon is meg tudjuk mondani, mit tartunk a kezünkben, akkor jó. A hagyma már valamivel becsapósabb, hiszen akkor is csípős az illata, ha még nem teljesen érett. Ám, ha a hagymás illat túlságosan erős, túlságosan bántja az orrunkat, válasszunk inkább másikat.

Tapintás/nyomás teszt: A legtöbb alapanyagról sokat elárul, ha egy kicsit megnyomkodjuk. A textúra és a szilárdság például kulcsfontosságú, ha az ember avokádót, cukkinit, paprikát, brokkolit vagy tököt vásárol. Ide sorolhatjuk az almát is, ami nem jó, ha már túl puha, vagy a szilvát, amely esetén elég vékony a határ: nem könnyű megtalálni az arany középutat a túl kemény és a túl puha között.

Szem-teszt: Néha mindössze csak rá kell néznünk egy termékre ahhoz, hogy meg tudjuk mondani: érett vagy sem. Milyen a színe? Milyen a héja: színes, fényes és élénk? Vannak rajta barna foltok? Ereszt levet? Különösen a bogyós gyümölcsöknél árul el sokat, ha a tárolódoboz alja leveses, nyálkás.

Méret-teszt: A gyümölcsök és zöldségek érettségét a többihez viszonyított méret és súly alapján is megítélhetjük. Kisebb, mint az átlag? Akkor valószínűleg túl korán gyűjtötték be, és még nem teljesen érett. Drasztikusan nagyobb - mint például a cukkini esetében? Akkor valószínűleg túl sokáig hagyták érni. Ha viszont például egy citrom, egy lime vagy egy narancs súlyosabb, ám ugyanakkora, mint a többi, akkor valószínűleg magasabb a víztartalma.

A legfrissebb és legérettebb gyümölcsök és zöldségek kiválasztása most már biztosan nem okoz gondot - sem a piacon, sem a szupermarketben. Ha azonban mégis mellényúlnánk, érdemes szobahőmérsékleten hagyni a gyümölcsöket néhány napig, hogy beérjenek. Ellenkező esetben: noha a túlérett gyümölcs nem valami étvágygerjesztő, egy jó smoothie még mindig készülhet belőle.


Pótolja a smoothie fogyasztás a nyers gyümölcsfogyasztást?

A zöldségek és gyümölcsök feszes állagát a bennük lévő sejtfalat biztosítják. A smoothiek rajongói szerint a zöldségek-gyümölcsök levének kinyerésével a tápanyagok egyszerűbb elfogyasztását tesszük lehetővé. A smoothiekra ez igaz, de pld. a centrifugált dzsúzokra már nem, mert a centrifuga gépben maradt rostok nagyon fontos tápanyagokat tartalmaznak.

Hogyan hat a gyümölcsre és vitamin tartalmára a fogyasztása?

Nyersen, egészben fogyasztva: biztosan nem vesznek el az értékes rostok, ezzel nem tudunk hibázni. Minden vitamin, rost, ásványi anyag fogyasztásra kerül - kivéve, ha a héját leszedjük és a héj alatt van a vitaminok egy része (pld. kajszibarack). A vitaminok 100%-a, a rostok 100%-a megmarad.

Turmixgéppel készítve: a nagy teljesítményű turmixgép gyorsan pürésíti a gyümölcsöket. Ez gyorsítja az oxidációt, de a rosttartalom megmarad. A vitaminok 90-100% közötti része, a rostok 90%-a marad meg.

Gyümölcscentrifuga: Éles pengéi villámgyorsan ledarálják a kemény, fás rostokat, csak a tiszta gyümölcs leve marad a fogyasztásra, nagyon sok vitamin részt nem tudunk így elfogyasztani. A vitaminok 70-90%-a, a rostok 0,1%-a marad meg!!!