A módszerem titkai

2018.10.13

Hízásom oka egyértelműen a kontroll elvesztése volt. Űrt töltött be az evés, pótcselekvés volt, evészavarom csillapíthatatlan zabálásra késztetett éveken keresztül. Ki akartam mászni ebből, de mindig győzött az étel mámorító léte. Nem érdekelt semmi és senki. Próbáltak rajtam segíteni többen is, de sem orvos, sem a családom, sem a párom nem tudott hatást gyakorolni rám. Nem jól közelítettem meg a fogyást és örökösen koplaltam, majd zabáltam újra. Ha elkezdtem, mindig félbehagytam. Ha sikerem volt, mindig jutalmaztam magam. Szomorúsággal, boldogsággal is volt megfelelő indokom enni. A kövérségem oka a rossz táplálkozási szokásokban és a rendszertelen életben rejlett. Sosem foglalkoztam igazán az egészségügyi kockázatokkal és inzulinrezisztenciával is zabáltam. Nem volt motivációm, pedig nagyon akartam változni. Nem szerettem kövérnek lenni és szenvedés volt sok évem.

Mindent kipróbáltam. Különféle szélsőséges módszerektől kezdve a mindenből kevesebbet elveken keresztül a sztárdiétákon át használtam az összes létező fogyókúrát és mind pontosan ugyanúgy ért véget: FOGYÓKÚRÁZVA HÍZTAM! Minden hibát elkövettem. Egyoldalúan táplálkoztam legtöbbször, majd az alultápláltság miatt örökös éhségrohamok törtek rám, mindig az ételre gondoltam és nem tudtam különbséget tenni valós éhség illetve érzelmi sivárság között. Akármilyen hatás ért, legyen az öröm vagy épp szomorúság, mindenre az étellel reagáltam, így rabja lettem az évek alatt. Leginkább az jelentett gondot, hogy ha nem volt tudatos és rám alakított módszer sosem, ehelyett csak követtem mások instrukcióit vagy épp magazinok fogyással kapcsolatos bejegyzéseinek tanácsait. Emiatt örökösen váltakozott a fogyási időszakom azzal, amikor elengedtem magam újra és minden kínkeservesen leadott kilót duplán szedtem vissza. Nem figyeltem oda az év nagy részében, aztán pár hét alatt akartam helyre hozni hosszú évek hibáit. Ha nem ment, feladtam. Ha ment, akkor is feladtam. Sokáig egyetlen elhatározásom sem tartott, mert mindig elcsábultam. Jó indok volt az evésre minden céges rendezvény, családi ünnepség és még számtalan, gyakran ismételgetett kifogás. Önámításban éltem és bár tudtam, hagytam magam ebben a negatív álomvilágban tartani, s nem tudomást venni a következményekről. 2016-ban kiderült, hogy inzulinrezisztenciám van, akkor erőt vettem magamon, de pár hónap múlva ismét a zabálás győzött. Nem volt elég erős indíttatásom, egy módszer sem hozott jelentős változásokat egészségügyi defektem mellett sem. Még ez sem volt elég motiváció arra, hogy kezdjek el komolyan foglalkozni magammal, mert eljöhet az idő, amikor komolyabb probléma is megtalálhat. Nem tudtam egyről a kettőre lépni.

2017. januárjában döntöttem el, hogy felállok a díványomról és mindenképp megváltoztatok mindent a kövérségemmel kapcsolatosan. Az első 4-5 hónap kísérletezéssel telt. Először száműztem a húst, a tejet és a glutént - orvosi javaslatra. Hamar ráébredtem, hogy hosszú távon nem fenntartható ennyi megvonással élni, így felhagytam a szélsőséges módszerrel. Nem voltam rest újratervezni mindent. Támadt egy ötletem, nagyon jó lenne komolyan tanulni a témáról, ezért elvégeztem egy életmód tanácsadó képzést. Ott találkoztam először a módszertannal, amit dietetikus szakértők oktattak. Teljesen lerombolták a fogyókúráról alkotott ismereteimet, mert merőben más szabályrendszert állítottak fel elém, mint ami a köztudatban fellelhető. Mi van a köztudatban? Vagy az, hogy fehérje dús étrendet kövess kevés szénhidráttal vagy az, hogy legyél vegán. Divatos manapság minden olyan étrend, amely eltolódik egy bizonyos irányba és háttérbe szorítja a többi alap tápanyagot. Mumusnak kiáltják a szénhidrátot és hősnek a fehérjét, egyes diéták viszont zsírban gazdagabbak. Több olyan irányzat is híres manapság, amelyeket a világon millióan alkalmaznak. Így ijesztő volt olyan módszerről hallani, ahol divat a jóllakottság és nem bűnös a szénhidrát.

3/4 évig használtam a módszertant pontosan úgy, ahogy tanították, majd egy tanulmányi út során más megközelítésből is megmutatták az egészséges táplálkozás ugyanilyen tartalmi elemeit. Először aszerint étkeztem, hogy a táplálkozásomban 5 részre osztottam az étkezéseket és azokat fehérje, szénhidrát, zsír bontásban kalória illetve makrózás alapján felosztottam 55% szénhidrát, 30% zsír és 15% fehérje részekre. Működött. Jelentős eredményeket értem el ezzel, de a tanulmányi út alatt finomhangolást láttam, amely kiszélesítette az elképzeléseimet arról, mi a valódi, helyes irány a táplálkozásban. Ekkor már javában zajlott az átalakulásom kellős közepén megálmodott ELIT program reformja, így arra adtam a fejem, hogy ezt tovább fejlesztem. Gyakorlatilag teljesen átalakítottam és más szemszögből látom már az egész módszert.

Megszüntettem a kötelező 5 db étkezést, mert beláttam, hogy nem mindenki szervezete egyforma, ezért nem mindenkinek van szüksége ennyire. Vallom, hogy koplalni nem szabad, ezért 3-6 étkezés közé sorolom az ideális étkezések számát. Van, akinek 3 főétkezés tökéletes, akadnak olyan fogyni vágyók, akik igénylik a 3 óránkénti étkezést és még utó vacsorát is fogyasztanak. Az továbbra sem változott a módszerben, hogy 2-4 óránkénti evést tartok célravezetőnek. Bár orvosi javaslatra vagy egyénre szabva ez eltérhet.

Ketté szedtem a szénhidrátokat. Egy bizonyos csoportja alacsonyabb glikémiás indexű zöldségeket és gyümölcsöket tartalmaz, míg másik csoportjában helyezkednek el a gabonák, a lisztek, a magasabb glikémáis indexű zöldségek és gyümölcsök. Tanulmányokban, szakértők írásaiban és fogyási utam saját tesztelése nyomán is megértettem, hogy nem feltétlenül kell 55% szénhidrát, ezért 45%-ra csökkentettem úgy, hogy a gabonák, lisztek és magasabb glikémiás indexű zöldségek/gyümölcsök maximum 30%-ot tesznek ki az étrendben. Itt is érvényesül tehát az a szabály, hogy a szénhidrát nem bűnös, de mindenképp nem mindegy a szénhidrát minősége.

Szétbontottam a korábban egységes csoportba foglalt fehérjéket, egyes elemeket zsírnak tekintek, más elemeket ugyanúgy fehérjének.

Ma már nem étkezésekre tervezek menüt, hanem napi keretre. Nem azt tervezem meg, hogy hány étkezésem lesz és melyikre mit kell ennem, hanem egy adott napra vetített élelmiszercsomagom van, amelyet annyi részre osztva és úgy eszek meg, ahogy nekem tetszik. Természetesen ehhez szükséges tervezés, szükségesek előre gyártott/ötletelt napi menü tervek. De csak az a lényeg, hogy napi mennyiséget veszek alapul és azt eszem a nap folyamán olyan formában, ahogy szeretném.

Szerepet kap benne a szénhidrát ingáztatás és ennek kerete az alapanyagcsere és a tényleges energiaigényünk határvonala. A kettő között táplálkozva a szervezet nem kezd tartalékolni, nincs pánik. Kívánalmaink alapján észrevétlenül váltogatjuk a szénhidrát dúsabb és szénhidrát szegényebb napokat a két érték között és pont ettől nem sokkolja a szervezet önmagát, mert kompenzálni tud. Ha egyik nap kevesebb makrót viszünk be, más napokon vissza tudunk tölteni és ehhez nincs szükség számolgatásokra. Sosem eszünk kevesebbet sem és többet sem, mint kellene. A rendszerben az élhető módszer okán azt ehetjük, amit szeretnénk, épp ezért lesz változatos a menü és tudattalanul is képesek vagyunk irányítani a szénhidrát fogyasztásunk megfelelő aktivitását. A programomban ehhez számolni nem kell, a mögöttes algoritmusban minden adott. Csak egy db. konyhamérleg kell.

Továbbra is tiltólistás az alapvető életmódváltáskor kerülendő élelmiszercsoport: hozzáadott cukor, ízfokozók, mesterséges adalékanyagok, túlzott sózás, finomított fehér liszt és minimalizált a mesterséges édesítőszerek fogyasztása is.


Számtalan életmódprogram elemét vásároltam meg hosszú évek alatt. Mindent tudni akartam, mindben bíztam, de végül nagyon kevés vált be. Volt 16.000 Ft-os és 60.000 Ft-os is. Széles palettán akartam én is fogyni.

Rájöttem, hogy alapvető hibákat tartalmaz a legtöbb program:

  1. Kiküldenek egy módszertant ebook formájában, amely szépen van elkészítve, de az esetek túlnyomó részében ennyi a maximális szakmai támogatás,
  2. Kiküldés után nagyon minimális vagy konkrétan megszakad a kommunikáció a tanácsadó részéről, nem követi után a fogyni vágyókat és nem is ismeri őket igazán,
  3. Nincs lehetőség konzultációra vagy ha van, külön kell érte fizetni, esetleg időszakos vagy néhány alkalomra van lehetőség térítésmentesen,
  4. A fogyni vágyó bekerülhet legtöbbször egy zárt csoportba, ahol leginkább másoktól tud tanácsot kérni, de a szakértő tanácsadó itt nincs jelen napi szinten (adminok működtetik a programot),
  5. Legtöbbször nincs szakértő orvos, akihez lehet fordulni tanácsért, aki a konkrét program orvosi partnere. Más orvosnak pedig hiába mesélünk, nem lát bele a program elemeibe,
  6. Nincs fogyás miatti újratervezés a tanácsadó részéről, így aki betartva az előírásokat fogy, egy idő után, testsúlyának mérten már nem kap helyes iránymutatást (egy 120 kilós és 80 kilós lány esetén nem lehet azonos az étkezési terv), vagy kap új tervet, de azért külön kell fizetni minden alkalommal,
  7. A fogyni vágyó a tanácsadó felé nem tud visszajelzést adni, kéréseket megfogalmazni, tapasztalatokat átadni, mert nincs a programelemek között (vagy csak közösségi oldalon tud posztolni, amely nem egyenlő a tanácsadóval történő személyes/online egyeztetés,
  8. Nincs program fejlesztés és bővítés, vagyis aki egyszer kapott egy életmódcsomagot, azzal kell dolgozzon a későbbiekben is.

Megálmodtam ezért azt a programot, amit szívesen kapnék mástól, ha eldöntöm, hogy a módszerével szeretnék fogyni. A program ára magában foglalja mindazokat az elemeket, amelyeket fontosnak tartok és ezekért kizárólag a belépéskor kell fizetni (kivéve, ha egy teljesen más irányú program is érdekli a fogyni vágyót). Ez tehát nem egy KEZDŐ csomag, amit elkezdesz önállóan használni és egyedül maradsz ezzel, hanem egy közös online munkatér, ahol jelen vagyok végig és folyamatosan fejlesztésre, kiegészítésre, átgondolásra kerül mindenki programja.

Az ELIT program a következő elemekből áll egyetlen belépési tagdíj fizetésével:

  1. Kiküldök egy programot, amely több blokkból áll. Elméleti magyarázatok és fogalmak arra, miért gondolom a módszert hatékonynak és ennek milyen szervezetünkben mutatkozó, alátámasztott okai vannak. Körbejárom az elméleti oldalát, megmutatom a fogyással összefüggő emésztési folyamatokat. Bemutatom a kövérséggel kapcsolatban álló hormonok működését. Levezetem a program alapvető szabályrendszerét. Ezen kívül készítek személyes javaslatot, amely egyedi és emiatt kérem a regisztrációkor a részletes kérdőív kitöltését. Ezen felül tartalmaz étkezési ötlettárat minden élelmiszercsoportra, miből mennyit kell/érdemes a nap folyamán fogyasztani és ebből mi mindent lehet főzni/sütni.
  2. A programot endokrinológus, belgyógyász, homeopátiás, háziorvos jelenléte mellett kínálom. Ugyanis a duci emberek szervezete nem játék. Nem vagyok orvos, ezért olyan esetekben, ahol bizonyos testsúly felett kér valaki segítséget illetve vélelmezhető is betegség vagy zavar, kötelező a program orvosával konzultálni. Az orvos konkrét vizsgálatok után terápiás tervet állít fel. Ahol kell, ott gyógyszeresen is kínál kezelési alternatívát, ám javaslatokat az étkezési sajátosságokra is. Támogatásom így maximális orvosi háttérrel. Az orvoshoz én magam is fordulhatok olyan esetekben, amikor bizonytalan vagyok és a fogyni vágyók is tudják, hogy az orvos rendelkezésükre áll a program alatt végig.
  3. A program kiküldéssel egy időben egy zárt kommunikációs teret biztosítok (egyedi facebook csoport), ahol a fogyni vágyók nyíltan tudnak beszélgetni, tanácsot kérni, élményekről beszámolni, kérdéseket feltenni egymástól/egymásnak és nekem is. Napi szinten jelen vagyok, ezért bármely felmerülő kérdésre igyekszem azonnal reagálni.
  4. A program kiküldés után egy összegző kérdéssort várok a fogyni vágyóktól, amelyben feltehetik felmerülő kérdéseiket. Minden program csak akkor működik, ha a felmerülő technikai vagy elméleti kérdések tisztázottak a elején. Mit kell csinálni, hogyan, mit kell használni, ezek fontos kérdések. Így elindul egy olyan kommunikációs kapcsolat, ahol 3-4 hetente átbeszélheti a fogyni vágyó velem, milyen tapasztalatai vannak. Ahol kell, módosítunk, ahol már van jelentős fogyás, szintén korrigálunk. Rendszeresen egyeztetünk és ez nagyon fontos a teljes program során.
  5. Támogatói eszköztárat biztosítok. Az elméleti és gyakorlati magyarázatokon felül használunk eredményeket összegző táblázatokat, és egy úgynevezett ToDo rendszerben ellenőrző listák segítségével tudja minden szereplő azt vizsgálni, hogy mindent megtett-e adott napon, héten önmagáért. Ha a szükséges lépéseket tudjuk és tisztában vagyunk azzal, mi a sikeres életmódváltás lépéstára, akkor nem hibázunk.
  6. 10-15kg fogyásonként újra tervezünk. Egy fogyásban lévő testnek változik az energiaszükséglete. Ezért folyamatosan korrigálni kell azt, amit táplálkozással be kell vinnie. Enélkül hosszú távon dolgozni nem lehetne.
  7. Fejlesztem a programot. Ahogy egyre több a visszajelzés, egyre több olyan információm van, amely alapján bővíthetem a programot és annak elemeit. Naprakész tudással lehet eredményes munkát kiadni a kezeim közül. Bővül az információhalmaz, rengeteg kívánságnak teszek eleget. Ezeket rendre frissítem, elérhetővé teszem mindenki számára.
  8. Tanácsokkal, ötletekkel szolgálok. Az étrendtervezésben segédleteket adok. Konkrét napi menü javaslatokat készítek. Akinek nincs kedve/ideje, annak csak sablonokat kell előhúzni és aszerint dolgozni. Ezt pedig folyamatosan fejlesztem, bővítem.
  9. Több féle lehetőséget is kínálok. 3-6-12 hónapos időtávra is lehet csatlakozni. Valakinek elég 3 hónap, valakinek kell a 12 hónap. Aki bekerült 12 hónapra, az tulajdonképpen örökös tagságot kap.
  10. Tudásomat, látókörömet fejlesztem. Egyetemi szinten tanulok a területen és a maximumot kihozom magamból.
  11. Online szóbeli (telefonos) konzultációt is biztosítok igény esetén - erre számos példa volt már és néha ez viszi előrébb a program sikere.
  12. Az új programnak 2018. októberétől része a 66 nap / 66 esély önfejlesztő program és munkafüzet, amely több mint 200 oldalas, gyakorlatias támogatást ad a hosszú távú célokhoz és tartós fogyáshoz.
  13. A program részét képezi az Otthonom a testem című könyvem az érzelmi evésről alkotott élményeimről.
  1. A fogyás olyan mögöttes rendszerrel valósul meg, ahol a szervezetnek nincs szüksége védekezésre. Nem sanyargatjuk, nem tápláljuk alul, sem pedig túl.
  2. A támogató közeg folyamatos motiváló erővel hat az Elit csoporton belül. A lányok egymásra is és rám is számíthatnak, ha ötlet kell, ha kérdés van, ha csak mesélnél vagy visszajelzésre van szükséged.
  3. A program során végig jelen vagyok a támogató csapattal és nem csupán egy darab e-mailt kapsz e-book formájában, amelyet egyedül kellene csinálnod. A program során folyamatosan fejlesztjük a saját elemeidet.
  4. Magába foglalja a program a fogyásoddal együtt járó újra tervezés meglétét is. Mindig azt fogod tehát csinálni, amit éppen kell és ahogyan kell.
  5. Önfejlesztő elemeket tartalmaz, amelyek elkísérnek a célodhoz.



A program egy összegű tagdíja a fent felsorolt szolgáltatások mindegyikét tartalmazza és automatikus részét képezi a közös munka során.


Az ELIT életmódprogram részeként működő 66 nap / 66 esély programra önállóan is lehet jelentkezni. A program díja: 9.600 Ft (új ELIT esetén a tagdíjban ez már benne van).


OLVASS TOVÁBB! - Van még pár bejegyzésem, ami érdekelhet.
Ha van kedved, tarts velem az egészséges életvitelt bemutató utamon és kövess a facebook oldalamon illetve csoportomban.