Az nyer, aki hosszú távon tesz bele munkát!

2020.08.21

A gondolkodás, ami nem visz előre

Minden ember esetében fejlesztendő terület az, hogy a célokért való küzdelemben a realitás talaján maradva akarjunk teljesíteni. Hibákat évekig űzünk, majd azokat megoldani és helyre hozni rögvest szeretnénk. Mindig a könnyebb utat választjuk, ami viszont legtöbbször csak tünetet kezel, valójában soha nem oldja meg a problémáink gyökereit. Ez a fogyókúrákra tökéletesen ráhúzható emberi viselkedés.

Mindent, de azonnal...

Bármilyen célt találunk ki, jellemző rá a türelmetlenség és az azonnali eredményekre való áhítozás. Miközben a lehető legkevesebb áldozattal, a lehető legkisebb energiaráfordítással, a lehető legolcsóbban, a lehető leggyorsabban szeretnénk azt az ölünkbe hullva megkapni. Hízni évekig hízunk, fogyni hetek alatt szeretnénk és ha nem megy, akkor feladjuk az egészet és inkább zabálunk tovább. A módszert okoljuk, pedig a hiba bennünk van. Mert rengeteg ember képtelen felelősséget vállalni hosszú távon az ábrándjaiért, ezért ezek örökké csak ábrándok maradnak.


A stanfordi egyetem kutatói a hatvanas években végezték el először a "marshmellow tesztet", aztán 18 évig nyomon követték a kísérletben részt vevő gyerekek életét, s megállapították: azok a gyerekek, akiknek megvolt a képességük, hogy kivárják a második cukorkát, sikeresebbek voltak az iskolában, boldogabbak, elfogadottabbak az életben.

A kísérlet egyszerű. Négyéves gyerekeknek kínálnak választási lehetőséget: megehetik azonnal a kapott egy kocka pillecukrot, de ha várnak vele 15 percig - vagyis addig, amíg a kísérletvezető visszajön -, akkor kettőt kapnak. A tudósok arra kíváncsiak, hogy ebben a korban a gyerekek mekkora önfegyelemre képesek - ki tudják-e előre számolni, mikor járnak jobban: ha azonnal megesznek egyet, vagy ha önmegtartóztatással kiérdemlik a másodikat is. Vagyis: melyik gyerek mennyire képes - és akar - ellenállni az azonnali befalás kísértésének a dupla adag érdekében.

Fontos kísérlet ez a mai világban, amikor egyre jobban teret hódít a mindent azonnal akarás elve.

A kísérlet filozófiája szerint azokból gyerekekből lesznek sikeresebb, boldogabb, elfogadottabb felnőttek, akik nem ették meg, vagyis nagyobb volt az önkontrolljuk.

Nézzünk bele az egyik kísérletbe bevont gyermek helyzetébe. Vajon vívódik? Mohó? Gondolkodik rajta, hogy most azonnal ehet egyet vagy picit később kettőt is kap? Elég neki az egy azonnal vagy megvárja inkább a kettőt?

A kísérlet eredménye: azokból a gyerekekből lesz sikeresebb felnőtt, akinek nagyobb önfegyelme van, és aki mindig többet akar, aki nem elégszik meg azzal, ami van: ha egy cukra van, kettőt akar, ha x forint a fizetése, a dupláját szeretné, ha egy háza, egy kocsija van, még egyet szeretne. S ezért sok mindenre képes, kitartó munkára, spórolásra.

/Forrás: wox/


Igaz ez a fogyásnál is...

A fogyókúra világában tökéletes példa ez a kísérlet. A legtöbb fogyni vágyó azért sikertelen, mert hibát hibára halmozva képtelen önuralmat gyakorolni önmagán és valódi munkát belefektetni az egészbe. Ezért folyton kiskapukat keres, hogyan lehet minél gyorsabban, egyszerűbben, könnyen célba érni.

  • Ha van egy csodaszer, ami azt ígéri, hogy leolvadnak a kilók, sokkal nagyobb arányban választjuk ezt, mint azt, hogy hetente 4x elmenjünk edzeni.
  • Ha egy fogyókúrás étrend azt kínálja, hogy 4 hét alatt fogyhatunk vele 10 kilót, sokkal nagyobb arányban fogják ezt választani, mint egy olyan módszert, ami 4 hét alatt következetes munkával valós 4 kg fogyást eredményez hosszú távú projektben.
  • Ha egy életmódprogramban irreális célok elérését hirdetik megtévesztésül, sokkal nagyobb arányban fognak kattintatni az olvasásra fogyni vágyók, mint egy olyan posztnál, ahol az egészséges, tartós, kiegyensúlyozott és lassabb fogyás a mérvadó.

A fogyás türelem, kitartás, következetesség és helyes módszer kérdése. Azok a fogyókúrázók, akik alacsony kalóriával, rövid idő alatt sokat fogynak, folyton megrekednek és megállíthatatlan körforgásban mindig visszatérnek a kiinduló ponthoz (adott esetben még rosszabb állapotba kerülnek).

Személyes példámon keresztül levezetve és több mint 1000 lányt vizsgálva ki tudom jelenteni, hogy a rövid távú fogyókúrákkal nagy eredményeket elérni, nagyon rövid ideig élvezve azt. Mert a sanyargatást egy életen át nem lehet folytatni, ezért 95% az esélye annak, hogy néhány hónap alatt ez a gyors fogyás köddé válik.

Az én életemben akkor változott meg a jojo-zás, amikor felhagytam ezekkel a rövid ideig tartó módszerekkel és beláttam, hogy akkor lehetek sikeres, ha ki tudok tartani hosszú időszakokra. Hiszen a jelentős súlytöbblet megköveteli, hogy ne csak néhány hétig, hanem adott esetben évekig képes legyek kitartóan küzdeni a végső fogyásomig. És így is lett. 12 évig jojoztam, fogyókúrázva híztam. Évről évre több lett a súlyom, holott állandóan diétáztam. Persze a diétás időszakokat mindig falásrohamok kísérték, ezért egy ördögi spirálba kerülve hol fogytam, hol pedig többet híztam vissza annál, mint amit le tudtam adni pár hét alatt. 12 év kálváriát követte 3,5 év teljes fogyás. Azaz 4x annyi időt töltöttem el felesleges szenvedéssel, koplalással, sanyargatással, fogyással és hízással, mint amennyi idő alatt egy valós elköteleződéssel túljutottam végül a problémán.

És ez a kulcs az egészhez. Egyszer következetes, kemény munkával végig menni az úton, hogy ne kelljen 3-4x annyi évet szenvedni.

Ezt csak úgy lehet elérni, hogy együttesen fennáll az okos fogyás minden tényezője:

  1. Nem táplálkozunk alacsony kalóriával
  2. Nem kerüljük a szénhidrátot
  3. Nem koplalunk
  4. Szervezetünk számára szükséges kalóriát fogyasztunk
  5. Nem toljuk el az étkezést egyik makró irányába sem (egyenletes szénhidrát, zsír és fehérje arányokkal étkezünk)
  6. Nem szedünk fölösleges táplálékkiegészítőket
  7. Nem csodabogyókat alkalmazunk
  8. Tartósan elköteleződünk a cél mellett
  9. Finomakat, jó ízű ételeket eszünk
  10. Valódi energiabefektetéssel, megfelelő időráfordítással tényleg keményen dolgozunk a célért és nem hagyjuk abba.

Azok az életmódváltók sikeresek az életük minden területén, akik megértik, hogy csak akkor lehetnek tényleg sikeresek, ha befejezik az önáltatást, a gyors eredményeket ígérő kúrákat és tartósan életformát váltanak.

A gyors eredmények egy ideig valóban úgy tűnnek, hogy a miénk és eredményünk van, de nem lesznek tartósan az életünk részei. Le tudunk fogyni alacsony kalória mellett 15kilót 6 hét alatt, ám az 3 hónap múlva már nem lesz olyan boldogságforrás. A nem valódi életvitel változtatásból eredő sikerek hamar visszafordulnak a lejtőre, mert nincs mögöttük életmódreform, ezért a szokások visszaállnak és a kilók visszacsúsznak. Így indul minden jojo. Ezek pedig a hormonháztartás zavarainak melegágyát megvetik. Így lesz a legtöbb nőből inzulinrezisztens és pajzsmirigybeteg. A hízás-fogyás körforgása előidézi az epekövet, a menstruációs zavarokat, az anyagcsere betegségek kialakulását. Akkor léphetünk a sikeres fogyás útjára, ha megtanulunk küzdeni és keményen dolgozni.

A fent bemutatott teszt esetén azt az üzenetet érdemes megérteni, hogy aki képes kivárni a siker valódi ízét, sokkal többet nyer hosszú távon. Aki képes harcolni, mindent beleadni, sokkal többet fog elérni, mint aki a könnyebb úton időszakos eredményeket tud felmutatni. Azaz ne koplalj, hanem egyél tudatosan. Ne akarj azonnal eredményt, hanem tegyél bele megfelelő időt és energiát és képes leszel teljesen célba érni. Mindaddig a percig, amíg a zsírégető bogyók és a szénhidrát csökkentett, 1000-1400kcal-ás diéták uralják a mindennapjaidat, a fogyókúra örökös része marad az életednek. Ha ezt befejezed, azonnal nyerési pályára állsz tartósan.