Teljesen alapszintű ismereteket minden hasonló képzésen tanítanak az emberi testről, az emésztőrendszerről, a hormonrendszerről, a test anatómiájáról. Egy fitnesz instruktor vagy személyi edző például komoly OKJ-s képzési szinten kell ismerje az izmokat, csontokat és azok működését. Egy táplálkozási tanácsadó átlátja a tápanyagokat, az alap étrendalkotási mechanizmust. Egy coach tökéletes irányba állíthat bárkit az érzelmi evésből való kilábaláshoz. Jómagam fitnesz instruktor, táplálkozási tanácsadó és life coach képzést is elvégeztem, ezért beleláttam mindenbe, amit saját testem és lelkem átalakítását is szolgálta.
Bennem elég hamar felcsillant a lelkesedés annak irányába, hogy szeretnék egyetemi diplomát dietetikusként és most, amikor már javában benne vagyok az egyetemi életben, látom és érzem, hogy életem legjobb döntése volt ezt elkezdeni megvalósítani. Mert nem lehet összehasonlítani azt, amit az egyetemi anatómia, élettan, biokémia és dietetika ad - szemben a középszintű oktatási tudástartalommal. Sokkal több ez, mint étrendeket helyesen összeállítani vagy betegség specifikusan tudni, kinek milyen étkezési protokoll az irányadó.
Átlátni, a testünkön belül mi, hogyan zajlik, teljes képet ad arról egy szakembernek, miként magyarázza el fogyni vágyóknak, mi történik a szervezetben elhízás vagy fogyás címszó alatt.
Egy középszintű oktatás nem tér ki számos élettani tudásanyagra:
- Milyen energiaellátási folyamatok mennek végbe nap mint nap.
Milyen transzportfolyamatok zajlanak, hol vannak a folyadékterek, mi a szerepe a víznek testünkön belül.
- A sejtek funkciója az élő szervezeten belül hogyan oszlik meg, miként változik.
Milyen kémiai ingerületátvitel munkálkodik a sejtek körül és milyen kórfolyamatok játszódhatnak le ezekben.
- A vérképzés anatómiája hogyan épül fel.
- A vérképzés alakos elemeinek milyen funkciói vannak és miért fontos ezt tudnia egy dietetikusnak is.
Az energiaforgalom miért annyira fontos, az alapanyagcserét milyen folyamatok befolyásolják.
- A mozgásrendszer kórélettana miként ronthat az életmódon.
- A keringési rendszer, a szív és a kémiai szabályozás hogyan működik.
Az immunrendszer alapvető funkciói és az immunválasztok mi mindent befolyásolnak.
- Az élelmiszerek táplálkozásbiológiai és biokémiai elméletei miként befolyásolják a testsúlyt, a tápanyagok felszívódását, a hormonrendszert.
- És a végtelenségig sorolhatnám az elemeket...
Minden tanórámon szerzek olyan ismereteket, amelyeket máshonnan soha nem tudtam volna magaménak. Látom, egyre több - neves - életmód tanácsadó jelentkezik hozzám hasonlóan dietetikai egyetemi képzésre, ami szerintem szuper. Ők is érzik, ők is látják, amit én. Természetesen nem minden dietetikus jobb, mint bármilyen mély (akár személyes) tapasztalattal bíró táplálkozási tanácsadó, mert van ellenpélda is.
De őszintén be kell vallanom önmagamnak is, hogy az emberi test, a hormonháztartás, a vegetatív idegrendszer és az egymással szorosan összefüggő anatómiai, élettani, biokémiai területek ismereteinek birtokában lehet komplex, lelkiismeretes és valóban szakmailag alátámasztott ismeretek átadni másoknak. 4 év jegyzetei, tankönyvei, tételkidolgozásai és vizsgái semmivel sem helyettesíthetők, ha úgy szeretnénk bárkinek tanácsot adni, hogy biztosan tudjuk: a legjobb tudásunk szerint segítünk másokon. Az a felelősségteljes szakember ezen a területen, aki minden iskolarendszerű képzési ágban megszerzi a tudást. Jelenleg én is csak koptatom az egyetemi padokat és hétről hétre szívom magamba a tudást, de pontosan ezért vagyok biztos önmagamban. Nem bízom a véletlenre. Érteni akarok mindent, amit ezen a területen tudni kell! Vannak bizonyos területek, amelyeket a szerzett egyetemi tudás alátámaszt eddigi módszereimben. Bőven akad viszont olyan információ, amit ezután fogok tudni beépíteni a könyveimbe, programjaimba, munkámba, mert számomra is új tanulnivaló bázist jelentenek. Ezért éri meg végig járni a teljes utat.
Sokkal nehezebb, mint egykor képzeltem. Azért, mert középszintű oktatási anyagokban gondolkodtam. Az emelt szintű biológia és kémia érettségi tudásanyaga sem éri el azt a küszöböt, amit egy egyetemi anatómia, kórélettan, sejtbiológia tantervi anyag megkövetel. Ezért erre elegendő időt és önszorgalmat kell fordítani, mert nem elég figyelni egy órán. A folyamatokat érteni kell. A latin kifejezéseket tudni kell. A tantárgyak közötti összefüggéseket át kell tudni látni. Nem véletlenül teljesítési feltétel párhuzamosan több alapozó tárgy. Egyik a másik nélkül nem adna megfelelő alaptudást a ráépülő tárgyakhoz. És ezt vagy szenvedéllyel lehet tanulni vagy sehogy. Akit ez nagyon nem érdekel, azt nem fogja lekötni. Érdeklődési körön belül is nehéz. Egy dietetikus vagy tudja az alap betegellátási tárgyakat vagy elvérzik. Ezen az egyetemi szakon (ápolás és betegellátás) a dietetikus, mentőtiszt, mentőápoló, szülésznő, ápoló, gyógytornász ugyanazt kell tudja a szakosodás előtt. Szakszerűen, precízen, hiba nélkül kell tudni újraéleszteni. Pontosan tudni kell az emberi test felépítését a talpunktól a fejtetőig, kívül-belül érteni kell az élettani működést sejtszinten, anatómiailag, mindenhogyan.
Egy dietetikus nem csak étrendet ír. Míg egy életmód tanácsadó gyakorlatilag ezen kívül mást nem tanul meg. Semmilyen vendégkörön megélt tapasztalatszerzés nem ér fel azzal, ha valaki hajlandó éveket áldozni a komplex tudásra. Ezt vagy így lehet lelkiismeretesen vagy sehogy. Ezt az első egyetemi napom óta így gondolom.
Vállalom. Én is életmód tanácsadóként kezdtem. Ahogy mindenki más. De az a tudásom nem volt elég. Minden nap tanulok valami újat és ez boldoggá tesz.