Duci szívvel olvasónapló | 1.rész | diétaválasztás

2019.08.26

Életed során bizonyára többször kerül elő a kérdés benned, hogy mennyi súlyfelesleget szedtél fel és hányszor próbáltál már eredménytelenül kikerülni az állapotból. Reménykedsz, hogy talán majd most kapsz olyan segítséget valakitől, amire szükséged lenne. A kérdés csak az: ha megkapod a segítséget, élni fogsz-e vele?

Az olvasónapló lényege tulajdonképpen ez. A kezedben van egy könyv, aminek jelentős része személyes megtapasztalás, másik része szerzett (iskolarendszerű, dietetikus és táplálkozástudományi szakemberek, illetve egyetemi tanárok tanítása révén kapott) tudás. Ennek ötvözete egy megjárt út, amit mások mankóként használhatnak saját utazásuk során.


Alapvetően azt mondom, mindenkinek saját utat kell járni és saját maga kell tapasztaljon, hiszen a saját életvitelre, gondolkodásra, munkavégzésre, családi és szociális környezetre szabott életforma az, amiben nincs a kelleténél több akadály. Ha valaki olyan eszközöket, módszereket használ, ami túl sok nehézséget okoz, akkor előbb vagy utóbb bele fog bukni. A fogyni vágyók jelentős hányada azért nem jut el a személyes megtapasztalás sikeres ösvényére, mert nincs türelmük lassan/tudatosan fogyni, nem rendelkeznek valós és reális célkitűzéssel (vagy nincs, vagy nem jó a céltervezés), helytelen információkkal gondolkodnak az egészséges fogyásról.

Az internet több millió találatod ad ki az angol "diet" szóra. Szándékosan kerestem rá világviszonylatban, hiszen ez globális probléma az emberiség életében. Egészen pontosan 0,34 másodperc alatt 871 millió találatod dob fel a Google. Na most ebből hámozza ki egy elhatározás után az ember lánya, melyiket válassza. Miért azt?

A Duci szívvel könyv 20. fejezete (115. oldal) bemutatja, milyen egy jó diéta. Ha felteszed magadnak a kérdést, hogy mit válassz, akkor ez a tökéletes válaszom rá:

Az életmódváltás központi eleme a táplálkozás. Azt tudomásul kell venned, hogy jelentős, minőségi változtatások nélkül nem fogsz tudni tartós és elvárt eredményt elérni. Az étkezés, a mentális felkészülés és a mozgás együttesen hat a testsúlyod változtatására, de az étkezés megreformálása nélkül a másik kettő nem fog kisegíteni. Ezért bármilyen erővel is igyekszel a motivációt magadba szívni, sem a lelkierőd, sem a sport nem lesz partnered hosszú távon megfelelő táplálkozás nélkül. Rövid távon bármilyen túlzásba vitt vagy koplalásba torkolló módszer hatékony, de ez nagyjából addig a percig tart, míg újra a szádba nem veszed a szenny ételt. Ezért a felkészülés alapja minden esetben a számodra tökéletes táplálkozási program megtalálása. Erre építhető a mentális eszközrendszer, majd legvégül a mozgásprogram. A felkészülés tényezők és lépések sorozatából áll!


Döntsd el, hogy jó-e számodra a választott diétád!

- Egészséges ez a fajta diéta?

- Élhető, betartható, érthető számodra?

- Kalória és makró bevitele igazodik a te demográfiai szükségleteidhez?

- Engedélyezi kedvenc ételeid fogyasztását?

- Hosszú távon be tudod iktatni az életedbe?

- Mentes drasztikus megvonásoktól és tiltásoktól?

Bármilyen diétát csak akkor érdemes beiktatni az életedbe, ha a kérdésekre igennel tudsz felelni.

Amennyiben egy diéta egészséges fogyásra ösztönöz, kiegyensúlyozott étkezésre tanít, rád szabott értékekkel biztosítja az elegendő energiát, nem tartalmaz drasztikus megvonásokat és hosszú távon be tudod illeszteni a mindennapjaidba, akkor neked való.

Ha viszont túlzó megvonásokra épít, óhatatlan, hogy rád fog törni a "kiszabadulás" ösztönös menekülési ingere, majd zabálásban lyukadsz ki ismét. Ahol folyamatosan azt kell nézni, hogy MIT NEM EHETSZ, abban a diétában csak acélos kitartású emberek képesek sikereket elérni - de ők sem tudják ezt folytatólagosan, állandóan csinálni kilengések, kikacsintások nélkül. Ezek az emberek is félbehagyják olykor és újra dézsmálják a szénhidrátot (a csokit, a gabonát, a cukrot). Majd észbe kapnak növekvő derék vagy combméret esetén és ismét vágynak a szigorra. A gond az, hogy nem mindenki képes a kilengéseket BEFEJEZNI, és azt mondani, hogy holnaptól ismét keményen beleállok. Sőt, legtöbben nem vagyunk erre képesek. Ezért mondom mindig azt az életmód programosaimnak is, hogy akkor csalj, ha 100% biztos vagy benne, hogy egyszer fogod tenni, pld. havonta 1 vasárnapon van csalónapod (erről a stagnálás okán írtam korábban itt). Akkor zökkenj ki, ha utána, másnap reggel meg tudod állni az előző napi cukorsokk okozta cukoréhséget (duci kóma) és csettintésre újra a programban élsz majd. Ha tudod viszont magadról, hogy a nagyinál elfogyasztott vasárnapi 4 szelet meggyes pite, 3 pohár szénsavas/cukros üdítő után másnap nem fogsz tudni másra gondolni, csak arra a meggyes pitére és arra a narancsos cukorszirupra, akkor a Jóisten se tudja benned ezt a csapot elzárni és jön a cunami. A hetekig tartó "majd holnap...". Akkor ne csalj, ha tudod, hogy rossz vagy a visszarázódásban. Ez tudatosság kérdése. Ha tudod, ne csináld. Ha nem tudod, de egyszer megtapasztalod, többet ne tedd. Ez is a tanulás része. Azok a módszerek, amelyekről megtudod, hogy számodra nem jó, óriási jelentőséggel bírnak. Ezeket ugyanis kiveheted az eszközeid közül és fekete listára biggyesztheted őket. Amennyiben Te nem bírod megállni egy szelet sütivel és tudod, hogy másnap, majd harmadnap is csalni fogsz, ha egyszer belemásztál a csapdába, akkor rajtad áll, hogy ha el sem kezdesz csalni. Ha ismered ezt a gyengeségedet, ennek ellenére úja és újra hibázol általa, akkor valld be a tényt: Te nem akarsz másképp élni.

Ezért örökös mottóim egyike az, hogy csináld úgy, hogy ne legyen benne szenvedés. Vagyis válassz olyan életformát, olyan étkezési mintát, ahol minőségi táplálkozással nem mondasz le túl sok mindenről. Ha nem mondasz le róla, hanem megtanulod másképp elkészíteni vagy másképp beépíteni, akkor nem fog hiányozni, hiszen "lesz", továbbra is. Amiről lemondasz, helyettesíted alternatív táplálékokkal, effektíve nincsenek tiltólistás ételeid nagyon szigorúan véve. Elkerülöd a cukrot, a búzát és esetleges hormonális gondok esetén bizonyos élelmiszercsoportokat, de ezen kívül nincs az, hogy nem ehetsz pizzát, nem ehetsz rántott húst, nem ehetsz édességet. A csak csirke-rizs-zöldség-zabkása-protein turmix diétáktól menekülj, minél messzebbre. Az én módszeremben is megtalálhatók ezek, mert nagyon jó élelmiszerforrások a fogyáshoz, de ezen kívül még 400 élelmiszert is ajánlok olyan tudatossággal használva, ami megöli a megvonást. Nem lehet élni tartósan szénhidrát, gyümölcs, édesség nélkül. Egyensúlyt kell teremteni olyan formában, hogy ne sokkold a vércukorszintedet, de mégis élvezd az étkezést. Aki azt mondja neked, hogy tud élni 100% betartva ilyen ételek nélkül - hazudik. Mindenki kívánja, mindenki rászalad, nincs olyan ember, aki ma eldönti és élete végéig soha többet nem fog enni mondjuk rizst vagy rántott karajt. Olyan jófélét. De ha ezeket szereted, találd meg a módját, ha étrendedben helyet kaphassanak.

A módszertanom alappillérei:

  1. cukormentes és búzamentes,
  2. élhető, fenntartható, betartható,
  3. minőségi tápanyagokat részesít előnyben,
  4. alternatív főzési technikákra és élelmiszer használatra tanít,
  5. nem tiltja a gyümölcsöt, a gabonát, a kenyeret, édességet és a kedvenc ételeidet,
  6. segít meglelni a legjobb forrásait és az étrendbe való helyes beépítését a szénhidrátnak, ezen belül gyümölcsnek, kenyérnek, süteménynek, pizzának, hamburgernek, lángosnak, stb.
  7. rávilágít a legfontosabb alapanyagokra: zöldségek, jó gabonák, jó magvak, jó zsírforrások, jó fehérje források, növényi alapú táplálékok,
  8. megmutatja, mennyi a minimális és maximális fogyási kalóriasávod,
  9. megtanít makrókat helyesen felosztani,
  10. kiegyensúlyozott táplálkozási mintát követ és ajánl,
  11. lassú, egyenletes fogyásra ösztönöz,
  12. endokrinológus/belgyógyász hátteret biztosít,
  13. folyamatos szakmai tanulásra, képzésekre, fejlődő gondolkodásra épít,
  14. leendő dietetikusként duci szemszögből mesélek valós megtapasztalás alapján.

Mindent, amit mesélek, annak tudatában teszem, hogy ismerem a fogalmakat: csillapíthatatlan éhség, cukoréhség, falásroham, érzelmi evés, evéskényszer, zugevés, sikertelen fogyás, stagnálás, visszahízás, jojo effektus, bánatevés, kísértés, mértéktelen evés, koplalás, éheztetés, csodadiéták, csodaszerek, inzulinrezisztencia, ösztrogéndominancia, glutén és tej emésztési gondok, stria, megereszkedett bőr, rossz alvás, bőrszárazság, hajhullás, kólafüggőség, kövérségi depresszió.


Számtalanszor hoztam már hibás döntéseket. Újra és újra áltattam magam azzal, hogy létezik gyors és könnyen elérhető fogyás. A hibás fogyókúrás módszerek próbálgatása alatt mindig is sejtettem, hogy elérkezik majd az elkerülhetetlen: reálisan kell gondolkodnom a súlyomról és a kövérségi állapotom megszüntetéséről. Ellenkező esetben örökre kövér maradok. Én is valami olyasmit kerestem, amitől egyik napról a másikra vékony leszek. A csodafogyókúrák végig szenvedésének mindig az volt az ára, hogy önbecsülésem, önbizalmam próbálkozásról próbálkozásra zsugorodott. Igazán sosem szántam rá magam arra, hogy életemet teljesen megváltoztassam, ez pedig egy türelmetlenségi zászlót is lengetett a fejem felett egy évtizeden keresztül.

Jó hírem van! Én hibáztam, neked már nem kell! Te dönthetsz reálisan! Végig gondolhatod, hogy eddig hány alkalommal használtál időszakos fogyókúrákat!

A hazug ámítás eszközei a mai fitnesziparban/élelmiszeriparban:

  • táplálékkiegészítők (az én szótáramban ezek a zsírégetők, szénhidrátblokkolók, vízhajtók, anyagcsere fokozók - így nem keverem össze ezeket az étrend kiegészítőkkel, ami viszont nálam a vitaminok és növényi alapú, valóban hasznosuló bogyók, pld. D-vitamin, magnézium, kapor tabletta, kovaföld, stb. és az étrend kiegészítők egy része viszont igenis hasznos... de nincs szükséged zsírégetőkre)
  • por alapú, étkezést helyettesítő étkezésnek csúfolt borzalmak (pld. napi 5 zacskó porból készített leves egyenlő egy egészségesnek mondott napi táplálkozással... ne vicceljünk már!)
  • palacsinta és gofri porok (tele tartósítószerrel, adalékanyaggal - ehelyett készítsd el zabból, tojásból és gyümölcsből)
  • bio léböjt kúrák (5-7 nap komplex éhezés, koplalás, tartalékolás, értelmetlen, ártalmas, soha ne csináld...)
  • szénhidrát csökkentett pékáruk (legtöbbjük azért CH csökkentett, mert szójával pótolják a CH-t vagy olyan fehérjékkel, amelyek komoly felszívódási zavarokat okoznak - hasmenés sem ritka) - konkrétan arra gondolok, mikor egy bolti, ch csökkentett lekváros bukta, egy kakaós csiga, egy rétes ilyen módon az étrend része, miközben 10 sor hosszú az összetevő listája olyan adalékanyagokkal, amelyek ízfokozók, színezékek, tartósítószerek, szója, stb., és eközben én itthon egy muffint összedobok 6 összetevőből: fahéj, zabpehely, aszalt szilva, tojás, darált dió és párolt alma segítségével, miközben nincs ízfokozó, tartósítószer, színezék és számos felesleges adalékanyag benne.

Akkor értél meg a valódi változásra, ha szembe tudsz nézni azzal a ténnyel, hogy képes vagy bármire a fitnesz ipar nélkül is. A sarki közértben, a helyi piacon, a saját veteményes kertedben, nagymamád tyúkóljában megtalálsz mindent és abszolút képes vagy lefogyni drága lisztek, porok, táplálékkiegészítők, drága "szuperfoodok" nélkül is. A gluténmentes táplálkozás például nem csak márka lisztekkel valósítható meg. Egy halom élelmiszer eleve gluténmentes. A tejmentes táplálkozás nem csak növényi joghurtokkal, bio boltokban kapható egészséges alternatívákkal oldható meg. Attól, mert egy élelmiszert ki kell vonni, még nem feltétlenül kell a helyébe tenni a gluténmentes/tejmentes termék márka verzióját.

Pld. gluténmentesen, tejmentesen szeretnél táplálkozni? Felejtsd el, hogy ehhez fel kell szerelkezned piacvezető márkalisztekkel, félkész termékekkel! Reggelire készíts cukkinis browniet gluténmentes zabból, cukkiniből, tojásból. Egyél tízóraira idény gyümölcsöt és pár szem mandulát. Ebédre készíts főzeléket alaplével, önmaga sűrítésével, gluténmentes gabona, zöldség, lencse, tojás segítségével süss hozzá növényi fasírtot. Uzsonnára készíts egy zöldség-gyümölcs smoothiet pár kis kanál chia maggal vagy darált dióval. Vacsorázz egy kiadós májkrémes mártogatóst (csirkemáj, fokhagyma, kápia paprika egybe sütve vajon, majd krémesre aprítsd botmixerrel, vágj fel hozzá zöldséghasábokat - uborka, répa, retek, paradicsom). Sehol egy növényi liszt, sehol egy elérhetetlen élelmiszer, finom, egyszerű, laktató és praktikus konyhai trükköket használhatsz nagyobb erőfeszítés nélkül.

Ne engedd, hogy azt erősítse benned a társadalmi elvárás, hogy egy hónap alatt kell csúcsformába lendülnöd és ehhez be kell állnod az ilyen-olyan táplálkozási minták mögé. Élhetően, egyszerűen, olcsón, változatosan, agyalás nélkül, koplalás, komolyabb megvonás nélkül válts gondolkodásmódot és szemléletmódot. Vedd észre, mennyi minden elérhető számodra a TE életmódváltásodhoz, ami ott van egy karnyújtásnyira havi bogyók, maglisztek nélkül is. Ha megteheted, értelemszerűen könnyíthetsz az alternatív lisztek és bolti termékek segítségével (erre az ALDI/LIDL kínálata nagyszerű lehetőségeket teremt pld. egy kölestésztával, egy lencse alapú durum tésztával, egy növényi sajttal, egy hajdinából készült ropogós lapkenyérrel). Én is használok ilyeneket, a programban is kínálok mindre alternatív receptet. De tévhit, hogy ezek nélkül nem lehet pld. intolerancia-kompetens étrendet tartani és írni. Ezért ezeket is csak lehetőségként ajánlom és nem erre építek életvitelprogramot - ahogy a saját étrendemet sem.

Ott kezdődik az egész életvitel-reform, hogy mindent, amit eddig gondoltál vagy láttál, csomagold be, dobd ki a tudatodból. S kezdj el olyan szemmel tekinteni magadra és a lehetőségeidre, ahol egyetlen fegyver létezik a saját sikertörténetedhez: TE MAGAD! És körülötted ott van a Rád váró tudás, amivel könnyedén, gyorsan tudsz ételt készíteni.

Aki azt mondja, hogy nincs ideje dobozolni, főzni, az áldozata a fitnesz iparnak, mert túlbonyolítja. Sokkal egyszerűbb ez, mint amilyennek tűnik. Ugyanakkor megfelelő tudatosságot követel, mert a hosszan tartó, egészséges fogyás és hormonrendszer első számú feltétele az, hogy többé nem használsz 1000-1300 kalóriás étrendeket, magadra tervezed az étkezésedet, nem félsz feleslegesen a szénhidráttól és a szervezeted megkapja mindazt, amivel boldogan fejezi be az anyagcsere szándékos lelassítását, hogy túléljen a sanyargatásod terrorja alatt.  A légzés, keringés, gondolkodás, beszéd, szívdobbanás, emésztés mind olyan feladat, amelyhez energia kell és ha ezt nem adod meg, kénytelen a saját szervezeted belassítani önmagát, tartalékolni a zsírsejteket, mert pánikol. Ha neked a havi megélhetéshez kell X forint és nem kapod meg, Te is tartalékolni kezdesz, a tested sem működik másként. Amint rájön, hogy partnere vagy az önműködő feladataihoz szükséges energia előállításában (ezt csak táplálkozással tudod bevinni), viszonozza neked ezt és együttműködő lesz a testsúlyreformodhoz. Ha ezt megérted, a könyvem számodra nagy segítség lesz.