Életmódváltás pénzügyi szemmel

2020.09.11



Az életmódváltás drága! - Hallom sok helyről és ilyenkor mindig felkapom a fejem, mert egyáltalán nem értek vele egyet. Egy esetben igaz ez a kijelentés: Ha nem jól csinálod az egészet! És így már nagyon rosszul fest a történet. Tehát egyetlen módszer létezik a költséghatékony életmódváltásra:

TUDATOS TERVEZÉS!

Hogyan legyél tudatos?

A legtöbb háztartás pazarol...

Most vonatkoztassunk el attól, hogy diétázol vagy nem diétázol. A legtöbben rengeteg élelmiszert dobnak ki azért, mert "rájuk rohad", lejár a szavatosság, nem jól tárolják, túl sokat vásárolnak adott termékekből.

Ha például tudod, hogy a zabpehely egészséges, de heti egy-kettőnél többször biztosan nem ennél belőle, akkor például fölösleget több zacskóval tartanod otthon - főleg, hogy a kártevők is szívesen beleköltöznek. Szereted a banánt? Oké, de biztosan 1 kilóval kell venned belőle a zöldségesnél? Megfogadod, hogy a héten minden nap salátát vagy zöldséget vacsorázol? Rendben, de tudod a zöldséges néninél állva, hogy saját energiaszükségleted alapján mennyi salátára vagy adott zöldségre lenne szükséged a héten?  Szinte biztos, hogy a legtöbb nő túl sok élelmiszert vásárol. Ez valamiféle ösztön, mintha azt hinnénk, elveszi előlünk más. Pedig utánpótlás még karanténos időkben is akadt.

A megmaradt alapanyagok felhasználása tág lehet. Pld. ha már lejárna egy joghurtod és nem szereted lejárat után fogyasztani, dobd össze egy marék bogyós gyümölccsel és mézzel, turmixold le, öntsd jégkrém formába és fagyaszd le! Máris megmentetted és egy cukros, bolti jégkrém helyett készítettél házi desszertet.

Szintén gond az, hogy bevásárlólista nélkül indulunk el vásárolni. Így történik az, hogy veszel 2 csomag zabpelyhet, majd otthon veszed észre, hogy a kamrában van még 2. Így 4 csomag árválkodik otthon, amit soha nem fogsz addig felhasználni, míg szeretted volna. Mindig tarts mustrát előtte! Mire van szükséged? Csak azt vedd meg!

Ha szeretnél belevágni a tudatos életmódváltás okos étkezési rendszerébe, és azt is szeretnéd elkerülni, hogy ne okozzon ez pénzügyi terhet rád a hagyományos "mindegy mit ettél eddig" időszakhoz képest, mindenképp végig kell gondolnod, hogy mennyire áll közel a valóság ahhoz, amit eltervezel. Kell-e az 1 kiló banán és az egy fej jégsaláta, a gluténmentesség, a szénhidrát csökkentettség és a többi, amiről most olvasni fogsz.

Nem kell flancos szuper food!

Ízek fogságában

Ha kimondjuk a szót, hogy életmódváltás, rögtön azt gondolja rengeteg ember, hogy olyan élelmiszereket kell enni és vásárolni, amely a pénztárcánkat jóval nagyobb tehernek teszi ki. Ez így van, ha tényleg bedőlsz annak, hogy kötelező mindenféle szuper magliszt. És akkor is így van, ha nem tanulsz meg alapvető praktikákat a konyhában, amely megóv felesleges költekezésektől.

Mivel szeretjük a jó ízeket a fogyás alatt is, és tudjuk, hogy a hozzáadott cukorral fel nem dúsított, illetve a nem étteremből vásárolt ételek sokszor nem úgy sikerülnek itthon, mint amihez hozzá szoktunk pld. netpincér vásárlásunkkor, elkeseredünk. Sokan panaszkodnak arra, hogy nem tudnak olyan ízvilágot varázsolni a pultra, mint amit szeretnek a sarki menüs kajáldából. Igen, mert ezek az éttermek rengeteg hozzáadott cukrot, hozzáadott ízfokozót és aromát használnak, hogy szeresd az ételeiket.

Alapvető hiba, ha felvásárolod a tesco sor összes gyorspácát és fűszerkeverékét, hogy finoman főzz. Túlvásárolsz, felesleges ízesítőket veszel. Miközben a kukába vágod a megtermő zöldségek fásabb részeit vagy leveleit, amelyek olyan klassz aromatizáló anyagokat bocsátanak ki főzéskor/sütéskor, hogy azt egy mesterszakács sem varázsolhatná a serpenyőbe jobban. A zöldségekről levágott szárak, héjak, végek, feleslegesnek tűnő részek, a kidobandó csontok és húsrészek is hasznosak és ízletesek, sőt, sokszor azokban van a legtöbb íz. Ezekből a levágott részekből fél óra alatt főzni tudsz zöldségalaplevet. Ha ezt adod hozzá a ragukhoz, mártásokhoz, pörköltekhez, főzelékhez, rakott ételekhez, pürékhez, olyan gazdag ízeket kapsz plusz költség nélkül, ami garantálja az étel finom mivoltát is.

Ha kihűlt, kis adagokban fagyaszd le és főzéshez bármikor előkaphatod. Mártásokhoz, főzelékekhez, pörkölthöz és levesalapnak tökéletes.

Az én mélyhűtőmbe minden hónapban kerül új adag, én terápiás húslevest főzök, ami a bélflóra egyensúlyát is biztosítja. És az órákon át főzött zöldségekben, húsokban gazdag alaplé nem csak tápláló, de tényleg finom is. Ne költs tehát mindenféle divatos pácokra és fűszerekre. Használd a megmaradó alapanyagokat alapléhez! Az alapléről bővebben olvashatsz a program útmutató e-book-jában!

Amennyiben túl sok zöldség marad ennek ellenére, szintén a porciózott fagyasztást javaslom még nyers állapotban. Fagyaszthatsz répát, karfiolt, brokkolit, cukkinit, paprikát, kukoricát, borsót, zöldbabot, padlizsánt, édesburgonyát, burgonyát, retket és ehhez hasonló egyéb zöldségeket. Ha egy vasárnapot arra szánsz, hogy megtervezed a menüdet, de frissen szereted pld. a zöldség köretet, mérd ki és úgy fagyaszd le megfelelő adagban, s csak előkapod és mehet is a serpenyőben frissen, ropogósan.

Tervezés nélkül esélyed sincs!

2 lehetőséged van.

Az egyik, hogy pontosan megtervezel egy hétre előre minden fogást, hogy mit eszel, főzöl, erre tanítalak minden igyekezetemmel.

A másik út, hogy jól variálható alapanyagokat vásárolsz, amiből akár 3-5 féle ételt is tudsz főzni. A 90 napos haditerv 8. leckéje rengeteg tippet ad ahhoz, hogy mi mindent lehet enni reggelire, ebédre, vacsorára. A diétaforradalom mozaikos étrend szintén több útvonalat kínál egy-egy ételhez.

Például a darált hús + cukkini lehet egyik napon rakott cukkini, másik napon töltött cukkini hajó, harmadik napon a cukkini mint spagetti jöhet számításba. Ezekhez rengeteg ötletet adok a posztjaimban és az új Lopott Percek e-book programban. Recept ötleteket pár hét alatt úgy össze lehet variálni, hogy azt soha nem fogod megunni.

A ha túl sok a zöldség és már nincs ötleted, akkor is lehet belőle mártást készíteni egy ragu tetejére. Erre a diétaforradalom ingyenes 7 napos étrendjének instrukciós oldalai számos ötlettel állnak előtted.

Ha csupa olyan alapanyagot veszel, ami többféleképpen elkészíthető, akkor nem leszel bajban a hét második felében sem, biztosan nem kell kidobni élelmiszert és nem kell újat venni helyette. Ha leszoksz a "túlvásárlásról", illetve a boltban történő döntésről a tudatos előre tervezés helyett, hidd el, rengeteget fogsz spórolni.

Online tér & akciók

Ha jellemző rád, hogy egy szupermarketben mindenfélét összevásárolsz, amire nincs szükséged, vagy csak olyan plusz nasikat veszel, amik nem fogynak mindig el, akkor a bevásárló listádra tételesen írd le, miből mennyi kell (pld. 9 db tojás, 70dkg csirkemell, 5db alma, 100g mandula, stb.). Az online vásárlás azért praktikus még, mert össze tudod hasonlítani az árakat. Minden szupermarket akciókat alkot szinte hetente. Ha előtte megnézed, mi mennyibe kerül adott helyeken, célirányosan tudsz vagy személyesen menni vagy online vásárolni. Sok kicsi sokra megy. Néha tényleg olyan szuper akciók vannak, amelyeket fontos kihasználni. Pld. amennyiben növényi tejeket vásárolsz, gyakori, hogy a 8-900 Ft-os kókusztej 5-600 Ft egy-egy hétig. Illetve vannak tipikus áruházláncok, ahol saját márkás termékeket eleve olcsóbban tudsz vásárolni nem silányabb minőségen. Azaz nem feltétlen az a jó, ami a legdrágább. Pld. az Euro family, a DM kifejezetten azon bolthálózatok közé tartozik, ahová sokszor érdemes bepillantani az egészséges élelmiszerek részlegére. De természetesen az alap tesco, auchan, aldi, lidl, spar, penny, CBA és egyéb üzletek is folyamatosan adnak egy-egy kedvencedet kedvezőbb áron. Itt viszont javaslom a nagyobb tételt, de mindig nézd meg, hogy ne vásárold túl sem magad. Ha tudod, hogy kókusztejet ritkán iszol, ne vegyél 15 dobozzal csak azért, mert 599 Ft 899 Ft helyett, ha úgyis a szekrényben fog lejárni a szavatossága. De ha rendszeres fogyasztója vagy hetente, akkor ez a 2-300 Ft különbség rengeteget jelent.

Ha nem muszáj, ne vond ki!

A legtöbb glutén és tej elhagyó életmódváltó nem valós indokok miatt dönt amellett, hogy felhagy ezek fogyasztásával. Mert manipulált fogyasztói társadalomban élünk. Ha nem vagy érzékeny, ha nincs orvosilag kimutatott intoleranciád, ha nem javasolja hormonális vagy emésztőrendszeri problémák miatt szakember, NE CSINÁLD DIVATBÓL! Ráadásul akkor se úgy, ahogy a legtöbben. Ma rengeteg élelmiszergyártó állt át arra, hogy célzottan gluténmentes, tejmentes, laktózmentes, élesztőmentes, tojásmentes, egyéb adalékanyagmentes termékeket gyárt és kínál a boltok polcain. Divat lett. Nagyon nagy hiba, ugyanis a legnagyobb baki, amit egy gluténmentesen táplálkozó elkövethet, hogy olyan élelmiszert vásárol, amiből kivonják a gluténtartalmat és pótolják más fehérjével (legtöbb esetben szójával). Az a helyes gluténmentes vagy tejmentes táplálkozási minta, ha eleve olyan élelmiszereket fogyasztunk, amiben alapból nincs glutén, alapjáraton nincs tejfehérje, ha mindenképp így kell étkeznünk. Rengeteg olyan élelmiszert tudok felsorolni, amely önmagában gluténmentes, ahogy olyanokat is, amelyek nem tartalmaznak tejfehérjét.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy rengeteg élelmiszerben van rejtett módon a glutén és tej, amelyek feldolgozott élelmiszerek.

Az egyik legnagyobb pénztárca rabló az, amikor manipulált élelmiszert, lisztet, bármilyen terméket veszünk, mert azt gondoljuk, ez egészséges. NEM IGAZ!

Ne dőlj be!

Szénhidrát csökkentett?

Megint csak rá kell vezesselek arra, amelyről szintén a 90 napos haditervemben is írtam egy külön fejezetet az indokolatlan diétás félelmekről, hogy rengeteg élelmiszer felett átok lapul az élelmiszergyártók miatt, miközben saját logózott termékeiket népszerűsítik.

A szénhidrát csökkentett és gluténmentes tészta semmivel sem hat jobban a szervezetedre (sőőőőőt) mint a magasabb szénhidrát tartalmúnak elátkozott burgonya. Az egyik méreg drága, a másik pedig piacokon is könnyedén hozzáférhető áron van. Azért nem eszik sok diétázó burgonyát, mert "tiltólistás", aztán lekapják a polcról a CH csökkentett és gluténmentes márkás tésztát, de azt már nem látják, hogy teljes tápértékét vizsgálva a burgonya egészséges (nem mellesleg alapjáraton gluténmentes), míg a tészta tele van szójával vagy más hozzáadott adalékanyaggal többszörös áron. Manipulált az egész társadalom, mert a köztudatban rengeteg a félrevezethető, fogyni vágyó ember.

Csalsz?

Csak őszintén...

Amikor bárki azt állítja, hogy az egészséges életmód drága, akkor valóban mindent betart és nem eszik mellé? Mert ha mellé csipeget és vásárolgat egyéb, nem tervezett ételt, hát igen, én sem tudom megcáfolni, hogy így drága! Ugyanis többet veszel és többet eszel, mint kellene. Így nem az életmódváltás drága, hanem a tudatosság és önfegyelem hiánya miatt túlvásárolsz.

Ha kerül a kosárba rengeteg dolog, aminek nem kellene, az egész sokkal drágább lesz, mintha bele se fognál. Ne dugd homokba a fejed, lásd át az egészet őszintén.

Kontra tények

Tényleg az drágább, ha minőségi és tervezett az étrend?

NEM! NAGYBETŰS NEM!


Minden kerül egy nem tudatos életmódváltó kosarába?

  • Cukor
  • Fehér liszt
  • Fehér kenyér
  • Hozzáadott cukor
  • Ízfokozó
  • Nem okos snack falatok (cukros csokik, kekszek, sós csipszek, cukorral édesített tejdesszertek, cukros jégkrémek)
  • Főzési kellékek 1.: leveskockák, gyors pácok, poralapok, cukrozott őrlőfejes fűszerek, cukrozott/ízfokozott fűszerkeverékek, pudingporok, félkész zacskós sütést könnyítő habok/süteményalapok/panírok
  • Főzési kellékek 2.: üveges mártások, üveges tejalapú öntetek, tubusos kencék (ketchup, krémek, stb.), előre pácolt húskészítmények, majonézes saláták, hozzáadott cukorral ízesített vagy cukros lében áztatott gyümölcs/zöldség konzervek/savanyúságok (pld. üveges lila káposzta)
  • Fagyasztott félkész ételek: sütemények, sütemény alapok, torták, jégkrémtorták, tészták, péksütemények, panírozott húsok/halak/pizzák
  • Bolti péksütemények
  • Cukorral, fehér liszttel készült cukrász sütemények, cukrozott fagylaltok
  • Cukrozott öntettel kínált saláták
  • Gyorséttermi ételek
  • Alacsony (70% alatti) hústartalmú sonkafélék, párizsifélék, zsírosabb felvágottak, virslik
  • Túl sok mesterséges édesítőszer
  • Sarki kávézóból cukros, habos kávéfélék
  • Cukros üdítők, gyümölcslevek

Mi kerül egy tudatosan vásárló, életmódváltó kosarába?

  • Zöldségek (friss és fagyasztott)
  • Gyümölcsök (friss és fagyasztott)
  • Tojás
  • Nyers halak: pld. lazac, pisztráng, harcsa
  • Konzerves halak: tonhal, makréla, szardínia, lazac
  • Füstölt halak: füstölt lazac, makréla, stb.
  • Húsok: csirke, pulyka, csirkemáj, kacsamell, kacsacomb, karaj, marha, bacon
  • Magas hústartalmú húskészítmények, sonkafélék, virsli (min.70% hústartalom)
  • Gabonák és álgabonák: basmati rizs, vadrizs, barna rizs, köles, hajdina, bulgur, kuszkusz, quinoa, cirok, teff, zabpehely, rizspehely, kölespehely, hajdinapehely
  • Durum tészták
  • Álgabona tészták: pld. kölestészta, hajdinatészta
  • Hüvelyesek: zöldbab, zöldborsó, vörösbab, fehérbab, lencse
  • Magas keményítő tartalmú zöldségek: édesburgonya, burgonya
  • Növényi tejtermékek: kókusztej, mandulatej, kesudiótej, rizstej, kókuszjoghurt, rizstejszín, totu, növényi sajtok (pld. violife)
  • Tejtermékek: görög joghurt, natúr joghurt, túró, kefir, tejföl, sajtok, cottage cheese
  • Olajos magvak: chia mag, mandula, dió, kesudió, szezámmag, tökmag, pekándió és egyéb diófélék
  • Növényi lisztek: pld. banánliszt, édesburgonyaliszt, kókuszliszt, mandulaliszt, hajdinaliszt, kölesliszt, stb.
  • Olajak/zsírok: oliva olaj, kókusz zsír, vaj, kacsazsír, libazsír
  • Ropogósok: abonett, puffasztott rizs, wasa, finn crips és ilyenfélék
  • Zöldfűszerek: friss vagy szárított (cukormentes)
  • Cukormentes vagy minimális cukorral dúsított protein porok
  • Cukormentes kencék: majonéz, mustár, ketchup, növényi kenceficék (pld. Aldi/Lidl/DM kínál ilyen verzióból rengeteg alternatívát)
  • Teljes kiőrlésű tortilla/pita/pizza/hamburger/rétes lapok (azért ezt módjával)
  • Ehető kenyérfélék: teljes kiőrlésű, pur-pur, rozs, ősgabonás, gesztenye lisztes, hajdina lisztes
  • Szafi lisztből készült pékáruk (ha nem vagy gluténérzékeny vagy más allergén problémád sincs, divatból ne használd ezeket a liszteket, mert az ember hajlamos többet enni abból, amiről azt gondolja, hogy egészséges), ha nincs rá szükséged, ne költs ilyen lisztekre, sem más márkákra
  • Egyéb alternatív lisztek, amelyek vagy speciális táplálkozásra lettek fejlesztve (gluténérzékenység, mindenmentesség) vagy szénhidrátban szegényebbek
  • Természetes édesítők: stevia, eritrit, xilit, almacukor (módjával)
  • Protein porok

A minőségi étrendbe tartozó élelmiszerek rost és tápanyagtartalmuknál fogva sokkal laktatóbbak, kevesebb is elég belőlük. Nézz meg egy pur-pur kenyért vagy egy fehér kenyeret. Az egyik tömör, rostos, a másik pedig laza, lukacsos. Tudom, tudom, a fehér kenyér nagyon finom. De biztosan többet eszel belőle, mint a reform társaiból. És tedd a kezedre a szívedet, hányszor dobtál ki fehér kenyér maradékot, ami már bundás kenyérre sem volt jó.

Egy minőségi étrendet követő nem vesz üdítőket, nassolni valókat, csokikat, csipszeket, gyorséttermi kajákat. Kosarában sokkal több az értékes tápanyag, vitamin és sokkal kevesebb a cukor, az adalékanyag.

Egy minőségi életet követő sokkal kisebb eséllyel szed gyógyszereket vagy hosszú távon le tudja azokat tenni.

Tehát?

Hogyan lehet olcsó az életmódváltás?

  • Ne dobj ki élelmiszert, ha fel tudod használni a felesleges részeket ízesítéshez!
  • Tervezz! Vagy előre egy teljes heti étrendet vagy egy-egy azonos élelmiszercsoportból különféle ételeket készíts! Így addig használod a megvásárolt alapanyagokat, míg el nem fogynak, mégsem unod meg az ételt! Nem 4 napig eszel bolognait, hanem minden nap kicsit másként használod a darált húst, paradicsomot és a köreteket is variálod mellé.
  • Keresd az akciókat, vásárolj mindig ott, ahol egy-egy élelmiszert megéri beszerezni.
  • Ha sokszor csábulsz el fizikai jelenlétkor, tudatosan vásárolj internetről pld. online házhoz szállítással bevásárló listával!
  • Ne vegyél többet, mint a mi a heti menüdhöz kell!
  • Ha mégis megszalad a kezed, porciózz, fagyassz!
  • Divatból ne kövess irányzatokat (pld. glutén vagy tejmentes étrend csak akkor kell, ha tényleg szükséged van rá)!
  • Ne dőlj be a manipulált és szuper foodok világának! Nincs rá szükséged! Nem jobb a szénhidrát csökkentett tészta, mint a burgonya. Ne olyan ételt vegyél, amiben a glutén benne van, kiveszik és helyettesítik mással, hogy gluténmentes lehessen! Egyél eleve gluténmentes élelmiszert.
  • Ne csalj! Mert így tényleg drága lehet!
  • Légy őszinte magadhoz!
  • Az okos étkezés körébe tartozó élelmiszereket vásárold csak és ne vegyél olyat, ami nem tartozik ebbe!