Fogyás - hízás körforgás

2018.12.12

Amikor időm engedi, életmóddal kapcsolatos videókat és tv műsorokat nézek.

Sokatok kedvence az élet 250 kiló felett c. műsor a TLC-n. Itt belenézhettek a műsor struktúrájába. Lényegében 250 kg feletti páciensek keresik fel Dr. Now'-t, aki gyomorszűkítő vagy átalakító műtétet végez rajtuk, hogy segítsen.

Felvételről nézem, ezért nem tudom melyik nap vetítették azt a részt, amit tegnap este láttam, de a napokban volt ennek a 30x éves férfinak története, akit megismertem az aktuális részben. Súlya 330 kg volt, amikor Dr. Nowzaradanhoz került. A legtöbb rész siker sztori, ez nem zárult így, mert sem Ő, sem az Őt tápláló barátnője nem tudott változtatni a szokásokon úgy sem, hogy a férfi 3 éve nem kelt fel az ágyból.

Több havi próbálkozás után az orvos bent tartotta 1 hónapra a klinikán és napi 1200 majd 800 kalóriás diétára fogva fogyott 20-30kg közötti súlyt a 30 nap alatt. Ezt követően haza engedték.

Annak ellenére, hogy esetében az alacsony kalória életmentő volt, mégis a "sanyargató" diéta - a korábbi napi 5-10.000 kalória után és 330 kiló testen -  nem fenntartható sokáig orvosi ellenőrzés és kontroll nélkül. Ahogy kiszabadult a kórházból, ott folytatta, ahol abba hagyta anno, bár nem zabált annyit mint korábban, de nem is tudta tartani az 1200-800 kalóriás étrendet. Akarata sem volt, nem is igazán fogta fel, mit tesz magával és győzött az evéskényszer és a régebbi életstílus.

Bár tényleg extrém eset a 330kg és esetében életmentő volt az alacsony kalóriával mielőbb súlyt veszítenie (270 kilóra kellett volna fogynia a súlycsökkentő beavatkozáshoz), mégis ékes példa erre az, mi történik egy ilyen önpusztítóan alacsony makrókkal bíró diéta után, HA VISSZATÉRÜNK NORMÁLIS VAGY ÁTLAGOSNÁL MAGASABB KALÓRIA FOGYASZTÁSÁRA.

A következő hónapokban nem tudta tartani a diétát és mikor 4 hónap múlva újra ment kontrollra, már 380 kg-ot mutatott a mérleg.

Tehát 330kg volt, amikor elkezdte, leadott kb. 30 kilót 1 hónap alatt, majd ezt követően 4 hónap alatt felszedett eredeti súlyához képest 50 kilót.


Miért?

Ez a jojo effektus. A szervezet az alacsony kalória miatt vészüzemmódba kapcsolt, tartalékolni kezdett és azonnal blokkolta a valós fogyást. A test ilyenkor vizet, izmot, szövetet veszít. 30 nap alatt leadni 30 kilót nagyon alacsony kalorián, majd felszedni többszörösét 4 hónap alatt nem takar valódi, zsírból történő fogyást. Ez a látszat fogyás,  ami csupán addig tart, amíg ez az 1200 vagy 800 kalória megmarad. Meg tud maradni? Dehogy tud orvosi felügyelet és kontroll nélkül. Kórházban persze, ellenőrzött felügyelet alatt mindenki tudja tartani, rá is van kényszerülve. Azonban senki nem tud örökké ennyit enni otthon, de ha nem is örökké, teljes fogyása alatt sem. A stressz, a hétköznapok, az élet terhei alatt sem és egyébként a szervezet hormonális működése miatt sem.  Kizárólag orvosi, kórházi jelenlét alatt képes erre bárki tartósan.


A "normál" elhízottak esetében, akik nem ilyen életveszélyben vannak, ugyanez a helyzet. Nyilván kisebb arányokban. Aki pld. 90 kg, lead 1 hónap alatt 10 kg-ot, majd amikor elszalad ismét az étkezési szabadság, pár hónap alatt visszajön akár duplája is, azaz akár 20kg. Így történik az, hogy a legtöbb fogyókúra hízáshoz vezet.

Én is ezt éltem át 12 éven át. Volt, amikor zabáltam, de volt, amikor egyszerűen csak 1200-1400 kalória után átálltam 2000 kalóriára, s nem végeztem másképp, híztam.

Mindenki átéli. Először mindenki ezt próbálja ki, mert ez van köztudatban, mert ezt hirdetik a "nagyok", sok orvos és szakember, annak érdekében, hogy gyorsan fogyj és eredmény lehess a sikerfalon, avagy a futószalagon...

A fogyókúra így működik, ezért is nevezzük kúrának. Időszakosan visszaveszed a kalóriamennyiséget alacsonyra, bődületes eredményeket lehet elérni, majd hosszú távon ez nem fenntartható, visszatérnek a bűnös étkezések és teljesen elvész a fókusz a tartós súlytartásról. Ezért hizlalnak a fogyókúrák. Ezért nem működnek az alacsony kalóriatartalmú diéták. Ezek sablon, tucat és időszakos megoldások egy tünet kezelésére. A tünet az elhízás.


Azonban nem gyökerénél fogva oldódik meg a probléma tüneti kezeléssel, a hormonális háztartás nincs egyensúlyba hozva, az étellel való viszony nincs rendezve, a célkitűzés nincs előtérben.

Nem lehet lefogyni tartósan alacsony kalóriás diétán, lehetetlen az, hogy a leadott súly tartósan megmaradjon önsanyargatás nélkül. Önsanyargatásra pedig egyetlen ember sem képes élete végéig.

Akármilyen célból szeretnél változtatni és akármilyen módszert is választasz, csak az hozhat gyökeres változást az életedben, amelyet tartósan és élvezettel tudsz végezni. Azokkal a módszerekkel, ahol nem tudsz hosszú távon elköteleződni, nem lehet valódi sikereket elérni. Bármilyen táplálkozási irányzat megfelelő lehet, ha azt úgy be tudod építeni az életedbe, hogy ne tekintsd megvonásnak, sanyargatásnak, koplalásnak, élvezd az életmódodat és kiegyensúlyozott harmóniában légy a testeddel, a lelkeddel, a módszerrel.

Gyakori, hogy szakemberek és orvosok mégis alacsony kalóriás diétát írnak elő. Minden esetben konzultálj az orvosoddal és kérdezz rá az általa javasolt kalóriaérték okára, érveire, tartósan fenntarthatóságára. Vannak esetek, amikor egészséged és betegséged ezt megköveteli. Azonban számos esetben nem követi az anamnézist táplálkozási szokások feltárása, a helyes életmód áttekintése és szabályrendszer logikus felállítása. Mindig tartsd szem előtt, hogy otthon, a négy fal között neked kell uralni és kontrollálni az életmódodat, ezért csak olyan módszer képezheti életmódváltás alapját, amelynek miértjeit pontosan érted és szervezetedre való jótékony hatását érzed, tapasztalod. Az is gyakori, hogy egyes módszereket ki kell próbálni, mielőtt rátalálsz a megfelelőre. Kísérletezz! Minden próbálkozás segít megtalálni a helyes utat és segít kivezetni téged a hízás körforgásából.

Az én módszerem azon alapszik, hogy a szervezet ne éhezzen és kapjon meg minden fontos tápanyagot. Vallom, hogy fontos az életvitel, a napi rutin, a környezet, a munkavégzés, a mozgáshoz való viszony is és ez alapján kell a szükséges és elégséges kalóriát illetve makrótápanyag megoszlást beállítani. Én napra tervezek és nem étkezésekre. Minden nap tudom, mely napokon mennyit kell ennem és azt tetszőlegesen osztom szét napjaim során. Nem kötelező 5x enni és a napok között is lehet eltérés. Kiegyensúlyozott, tudatos stratégiával tervezek. Rengeteget figyelek a saját testem jelzéseire és ez alapján végzem a programom. Nekem sokáig nem ment egyedül, aztán végül megleltem a tartós elköteleződést az egészséges életmódhoz. Ez a legfontosabb. Ha élvezed, könnyedén veszed és szinte természetes az életmódodon belüli egészséges étkezés, észre sem veszed, hogy ez egy fogyási időszak. Jó ízekkel, megfelelő főzési technikákkal és alapanyagokkal a "fogyókúra" ma már nem kell kúra legyen, ma már állandósulhat a mindennapokban életformaként. Egy életen át fenntartható módszer kell és ha ezt magadévá tudod tenni, nyertél.

Ha egyedül nem megy, ismerd meg az én történetemet és tanuld meg egy életre, hogyan lehetsz TE az első és hogyan élvezheted az étkezéseket bűntudat, visszahízás, jojo-zás nélkül.



OLVASS TOVÁBB! - Van még pár bejegyzésem, ami érdekelhet.

Ha van kedved, tarts velem az egészséges életvitelt bemutató utamon és kövess a facebook oldalamon illetve csoportomban.