25. | Főzz finoman! | Olaj kisokos

2022.02.21

Ízhordozó, ízerősítő, hőközvetítő szerepükön túl az olajok és zsírok saját ízzel rendelkeznek, ezért a konyhában szinte nélkülözhetetlenek.

Az étkezési olajok növényi eredetűek, szobahőmérsékleten folyósak, míg a zsírok szobahőmérsékleten szilárd, állati eredetű élelmiszerek. Az olajok jellemzően telítetlen omega-3 és omega-6 zsírsavakat tartalmaznak, míg az állati zsírok telített zsírsavai növelhetik a koleszterinszintet. Mindkettő fokozza, erősíti az ételek ízét. A fűszereket bemutató napon már többször elhangzott betűim között, hogy a fűszerek aromamolekulái jól oldódnak az olajban, így jobban érvényesül az ízük. Olajjal és zsírral magas hőmérsékleten is főzhetünk. A forráspont előtt az olaj és zsír bomlani, barnulni kezd, amikor is maró gőzök, keserű ízek és káros anyagok keletkeznek. Ha a serpenyő füstölni kezd, azonnal le kell venni a tűzről.

Az olaj hatékony ízhordozó és hőközvetítő tulajdonságokkal rendelkezik. Vékony bevonatot képez az étel és a fém között, így az étel nem tapad le a serpenyőben. A forró olajban kioldódnak a hozzávalók ízanyagai és könnyebben el is áradnak az étel egészében.

A finomítatlan olajokban ásványi anyagok, enzimek és ízhordozók találhatók, amelyek könnyen megégnek. Minden olaj és zsír más hőmérsékleten ég, ezt nevezzük füstölési pontnak.

Néhány fogalom az zsírsavak körében:

omega-3 - alfa-linolénsav (ALA) többszörösen (3×) telítetlen esszenciális karbonsav, zsírsav. Az esszenciális azt jelenti, hogy az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, mivel a szervezet nem képes magától létrehozni, az egyetlen forrás az élelmiszer, vagy a táplálék-kiegészítő.

omega-6 - linolsav, többszörösen (2×) telítetlen esszenciális karbonsav, zsírsav. Normális esetben, az omega-6 zsírsavak jelentősen javítják szervezetünk általános állapotát, hozzájárulnak számos betegség megelőzéséhez, illetve kezeléséhez. Többek között enyhítik a fekély, a csontritkulás, az ízületi gyulladások, a pszoriázis, a magas vérnyomás, a szívbetegségek, az apátiát vagy hiperaktivitást kiváltó elmezavarok tüneteit, jótékonyan felgyorsítják a pattanások és a bőrgyulladások gyógyulását. Segítenek mások mellett a mell-, a prosztata-, és a vastagbélrák kialakulásának elkerülésében. Azonban jellemző a túlfogyasztása, aminek akkor jelent problémát, ha ezzel egyidejűleg, a sokkal nehezebben "után tölthető" omega-3 zsírsavakból nem veszünk magunkhoz elegendő mennyiséget.

omega-9 - egyszeresen telítetlen esszenciális zsírsav

omega-6 és omega-3 ideális aránya - Amennyiben szervezetünk omega-3 és omega-6 zsírsav-készlete kiegyensúlyozott, nincsen szükségünk különösebb odafigyelésre. Ez viszont rendszerint nem így van, hiszen az emberek többsége éppen étkezési szokásai miatt, a kelleténél többet halmoz fel az omega-6 zsírsavakból. A tapasztalatok szerint az egészségesnek tekinthető 1:2, illetve 1:3 aránnyal szemben, az 1:30 sem számít ritkának, ami akár súlyos panaszokat okozhat. Az omega-6 túltengése ugyanis erősen legyengítheti az immunrendszert, ez például abban nyilvánul meg, hogy könnyebben megfázunk, jobban ki vagyunk téve a fertőzéseknek. Az omega-6 szintjének megugrásakor, az ízületi gyulladásban szenvedőknek, erősödő fájdalmakra, a hangulatbetegek súlyosbodó depresszióra panaszkodnak. Sokszor az elhízásért is az omega-3 és az omega-6 zsírsavak arányának megbomlása a felelős.

telített zsírsavak - ebből a fajtából a napi 25-30%-os zsírbevitelnek a 7%-át nem ajánlott meghaladni



Mikor milyen olajat vagy zsírt használjunk?

Alacsony lángon való hevítésre alkalmas olajak

Lenmagolaj - az omega-3 zsírsav leggazdagabb növényi forrása.
Felbontás után hűtőben kell tárolni, és 2 hónapon belül felhasználni.
Omega-6 és omega-3 aránya: 0.3:1 (kiváló)
Omega-3 = 57%
Omega-6 = 16%
Omega-9 = 18%
Telített zsírsavak = 9%
Füstpont: 107 °C

Kukoricaolaj - nem ajánlott bő olajban való sütéshez használni, mert habzik. Sütőben történő használatkor soha ne legyen magasabb a hőfok, mint 177 °C / 350 °F.
Omega-6 és omega-3 aránya = 59:1 (nagyon rossz)
Omega-3 = 1%
Omega-6 = 59%
Omega-9 = 27%
Telített zsírsav = 13%
Füstpont: 160 °C

Földimogyoró-olaj
Omega-6 és omega-3 aránya = 34:1
Omega-3 = 0%
Omega-6 = 34%
Omega-9 = 48%
Telített zsírsav = 18%
Füstpont: 135-149 °C

Szezámolaj
Omega-6 és omega-3 aránya = 45:1
Omega-3 = 0%
Omega-6 = 45%
Omega-9 = 40%
Telített zsírsav = 15%
Füstpont: 121-149 °C

Tökmagolaj
Omega-6 és omega-3 aránya = 20:1
Omega-3 = 3%
Omega-6 = 60%
Omega-9 = 20%
Telített zsírsav = 17%
Füstpont: 121 °C

Olívaolaj
Omega-6 és omega-3 aránya = 12:1
Omega-3 = 1%
Omega-6 = 12%
Omega-9 = 72%
Telített zsírsav = 15%
Füstpont: 121-148 °C

Napraforgó olaj - (finomított változat) Rendkívül instabil, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó olaj.
Omega-6 és omega-3 aránya = 69:1
Omega-3 = 0%
Omega-6 = 69%
Omega-9 = 19%
Telített zsírsav = 12%
Füstpont: 149 °C

Magas füstölési ponttal rendelkező olajak - ebben bátran süssünk!

Kókuszolaj (a nem hidrogénezett)
Omega-6 és omega-3 aránya nem érzékelhető mennyiség
Omega-3 = 0
Omega-6 = 1%
Omega-9 = 8%
Telített zsírsav = 91%
Füstpont: 232 °C


Olivaolaj kisokos

Miután az olivát leszüretelték, hogy olajat készítsenek, a bogyókat sárgás-barnás masszává őrlik. A cefrét hagyományosan növényi rostból szőtt korongokra helyezték régebben, amelyekből aztán kipréselték az olajat. Ma az olivaolajat főként centrifugálással nyerik ki. Ez a módszer hatékonyabb, az olaj kevesebbet érintkezik levegővel, jobb minőségű. A cefre felmelegítésével könnyebb az olajat kinyerni, de ez ízveszteséget okozhat, mivel hő hatására az aromaanyagok elpárolognak, és az olaj gyorsabban avasodik. A magasabb árral járó hidegen préselt címke azt jelenti, hogy az olajat nem melegítettél fel 27 fok fölé. Ha igazi minőséget keresünk, szűz olajat kell választanunk: ez a bogyók első préseléséből származó, magas minőségű olaj. A savtartalom azt jelzi, hogy a feldolgozás során a zsírmolekulák milyen mértékben bomlottak le zsírsavakká. A legjobb szűz olajak savtartalma alacsony.

Extra szűz olívaolaj: Sűrű, intenzív ízű aromás olaj, füstölési pontja alacsony, ezért sütésnek nem alkalmas. Ételekre locsolva, öntetek készítéséhez ideális. A kiváló ízű/minőségű olajok számára fenntartott kategória. Az extra szűz olajok savtartalma 0,8%-nál kevesebb.

Szűz olívaolaj: Savtartalma 1,5%-nál kevesebb. Az olaj kizárólag vizes mosással, ülepítéssel, szűréssel és centrifugálással tisztítható.

Olívaolaj: A szűznél gyengébb, sokoldalúbb felhasználású főző olaj, füstölési pontja magasabb. A sült-pirított ételeknek enyhén olívás ízt ad.

Lehet, hogy a hidegen sajtolt és extraszűz olívaolajak a legegészségesebbek és legjobb ízűek, sütésre azonban nem a legalkalmasabbak. A finomítatlan olajok ugyanis alacsonyabb hőmérsékleten kezdenek el füstölni, az oxidáció során megavasodnak, és emésztés közben szabad gyököket hoznak létre a szervezetben. A szabad gyökök pedig sejtkárosodáshoz, idő előtti öregedéshez és az immunrendszer legyengüléséhez vezetnek. Ezen kívül növelik a rákos megbetegedések kockázatát.

A finomított olajok, mint például az olívaolaj magasabb hőmérsékleten kezdenek el füstölni, ezért alkalmasabbak például grillezéshez vagy 200 Celsius-fok feletti sütéshez. Ha szűz olívaolajjal sütünk, akkor a 150-170 Celsius-fokos hőmérséklet ajánlott, a sütési idő pedig ne legyen több 10 percnél.


Kókuszolaj kisokos

Napjainkig több mint 1500 tanulmány született, mely bizonyítja, hogy a kókuszolaj a Föld legegészségesebb ételei közé tartozik.

A kókuszban megtalálható zsírok kb. 62%-a ebből a három egészséges zsírsavből tevődik össze, 91%-a pedig egészséges telített zsír.

A legtöbb, általunk fogyasztott zsír megemésztése hosszabb időt vesz igénybe, de a kókuszolajban megtalálható MCFA-k tökéletes energiaforrást biztosítanak, mert csupán egy háromlépéses folyamaton kell végigmenniük, hogy "üzemanyaggá" alakuljanak a testben - más zsíroknak ehhez huszonhat lépésre van szükségük!

Ellentétben a növényi olajokban található hosszú láncú zsírsavakkal (LFCA-k), az MCFA-k:

  • könnyebben emészthetőek

  • nem tárolódnak el könnyen testzsírként

  • antimikrobiálisak és gombaölő hatásúak

  • kisebb méretűek, ezért a sejtek könnyebben áteresztik őket azonnali energiaforrásként

  • a máj dolgozza fel őket, ami azt jelenti, hogy egyből energiává alakulnak, ahelyett hogy testzsírként tárolódnának el

A kókuszolaj gazdag természetes telített zsírsavakban. A telített zsírsavak nem csupán az egészséges koleszterinszintet (HDL) növelik a testedben, de segítenek a "rossz" LDL koleszterint is jó koleszterinné alakítani.

A test HDL-szintjének növelésével segítik a szív egészségének megőrzését, és csökkentik a szívbetegség kockázatát.

A kókuszolaj az emésztést is javítja, azáltal hogy segít testünknek feldolgoznia a zsírban oldódó vitaminokat, kalciumot és magnéziumot.

Ha a kókuszolajat egyszerre fogyasztjuk omega-3 zsírsavakkal, megkétszerezheti azok hatását, mert előkészíti őket a megemésztődésre és a testben történő felhasználásra.

A kókuszolaj segíthet a baktériumok és a belek egészségének javulásában is, a rossz baktériumok és a kandida elpusztításával. A kandida egyensúly megbomlása különösen csökkentheti a gyomorsavtermelést, ami gyulladást és rossz emésztést okoz.

A kókuszolaj mellékhatásai ritkák. Esetenként okozhat allergiás tüneteket a kókuszra allergiás embereknél. A kókuszolajjal készült tisztítószerek is okozhatnak allergiát, de ez sem gyakori. Valójában a kókuszolaj ismert tulajdonsága, hogy számos gyógyszer mellékhatását csökkenti. Tanulmányok szerint csökkentette a rák kezelésének tüneteit és mellékhatásait is!

Minden sütéshez és főzéshez kókuszolajat használhatunk belőle.

A finomított vagy feldolgozott kókuszolajat kémiailag vagy túlhevítéssel is kezelhetik, hogy növeljék eltarthatóságát. A feldolgozás megváltoztatja az olaj kémiai alkotóelemeit és a benne lévő zsírok így többé nem lesznek számodra hasznosak! EHELYETT - vásárolj extra szűz kókuszolajat, hogy a lehető legjobban kiélvezhesd egészségügyi hatásait.


Összefoglalva: diétás étrendben sütéshez használd bátran az olivaolajat és a kókuszolajat. Salátáidba, öntetekhez pedig az extra szűz olivaolaj a tökéletes választás!


Programok

Senorita program | 3 hetes étrend e-book

Az e-book tartalma: bővített Senorita program e-book 3 hetes variálható étrend bővített tananyag, főzést támogató rendszer és tippek programod megvásárlásával megajándékozunk egy 3.500 Ft-os kuponnal, amelyet 3.500 Ft értékben felhasználhatsz a Duciforradalom Senorita kollagéntermékekre 2022. novemberétől programodat és kuponkódodat a program vásárlásától számítva 10 munkanapon belül továbbítjuk részedre SZÁLLÍTÁSI  MÓDKÉNT KÉRLEK EZT VÁLASZD: SENORITA PROGRAM E-BOOK

3 500 Ft

LEFOGYOK PROGRAM

A MODUL elemei 24 hetes életmódprogramra: 160+ oldalas Mentorprogram nyomdai könyv 170+ oldalas Ételportfólió nyomdai könyv 1000+ ételrecepttel Heti menü 24 héten át hétfőtől vasárnapig - mealprep (dobozolás) módszertannal, bevásárlólistával, instrukciókkal, korlátlan élelmiszercserével Étrendtervezési módszertan elméleti és gyakorlati megvalósítása - a dobozolás művészetének megtanulása élelmiszer-útvonalakkal (minél egyszerűbb, minél költséghatékonyabb heti menük érdekében) Főzős és edukációs mini videók Zárt Program Facebook csoport 2022. december 31-éig Egyéb segédletek

26 000 Ft

Kovács Klaudia - Túlszeretni | NYOMDAI KÖTÖTT KIADÁS

Egy kövér lány voltam, aki egész életében le akart fogyni. Sokáig nem tudtam, hogy a bennem lakozó személyiségek miért csatáznak egymással. Hogy egyáltalán miért találkozom más és más arcaimmal, s miként kellene ezeket kezelnem. Nőként sok szerepet öltünk magunkra, még az előtt is, hogy párra lelnénk. Amikor csak az ÉN lakozik a lelkünkben és nincs mellettünk más, már akkor is sokféle módon jelenünk meg a napjainkon. Minden azzal kezdődött nálam a személyiségfejlesztésemben, hogy boldog akartam lenni. Viszont nem feltétlenül tudtam, ez mit is jelent. Elvárásokat támasztottam az elképzeléseimmel szemben, s ha bármi másként alakult, mint azt ahogyan én vázoltam kötelező kimenetelként, rögtön falakba ütközött az aktuális álomképem. Valahogy ilyen módon találtam rá az életemben az ételre, mint vigaszdíjra, mint egy láthatatlan barátra, aki sosem bánt, aki sosem beszél vissza, aki mindig örömet akar okozni, aki feltétel nélkül ki is elégíti a vágyaimat. E könyv írásakor már tudom, hogy a kövérség búcsút vett tőlem. Nem csak elértem az áhított testsúlyomat, de egy olyan életet is felépítettem, amelyben felelősséggel tartozom hozzám hasonló emberek döntéseiért is. Öt éve blogot írok a történetemről. Úgy kellett ezt a könyvet megírnom és az olvasó úgy olvashatja el a fejezeteket, hogy az a tény már befolyásolja az írottak értelmezését: sikerült lefogynom. Ezért a sorok legalább annyira elmesélt élmények öt év vonatkozásában, mint amennyire a jelenre vonatkozó felfedezések, felismerések is. Sőt, valójában a ma megtapasztalásaira lehet igazán értelmezni a változásomat. A könyv egyszerre a múltam, a jelenem és a remélt jövőm is.

4 990 Ft 7 990 Ft