Gomba burger parmezános cukkini hasábokkal

2019.01.15


A gomba méltán érdemelheti a szuper élelmiszerek közé sorolását.

Csiperke vagy champignon - mindkét nevén ismerik a világon. 100g csiperke átlagosan közel 6 g fehérjét tartalmaz, majdnem fele ennyi, 3,3 g szénhidrátot. Szinte 90 %-a víz, alig található benne zsír (mindössze 0,2 g). A nyers gomba energiatartalma mindössze 40 Kcal. Található benne néhány létfontosságú vitamin, úgymint B2-, C-, D-, valamint E-vitamin, továbbá fontos ásványianyag-forrás is. Nagyobb mennyiségben található benne kalcium, kálium, de folsav, cink, réz, niacin, szelén és vas is van benne.

Bátran fűszerezhetjük! Remekül illik hozzá majdnem minden zöldfűszer, de a rozmaring, a kakukkfű, a bazsalikom, a petrezselyemzöld, kapor különösen jó barátja. A fokhagyma, a vörös- vagy lila hagyma szinte minden olyan fogásban szerephez jut, amelyben a gombákat nem egészben használjuk fel. Húsokkal, halakkal és mindenféle zöldséggel is bátran kombináljuk! Aki vegetáriánus, vegán étrend szerint étkezik, tanácsos különösen nagy figyelmet szentelnie a rendszeres csiperkefogyasztásnak, hogy teljes értékű aminosavakhoz juttassa szervezetét.

Egész évben és minden zöldségesnél kapható, rengeteg módon felhasználhatjuk. Lehet főszereplő, de töltelékek, raguk kiegészítője is.

Készülhet belőle tojással omlett, bruschetta, leves vagy krémleves, főfogásként akár pörkölt, tejszínnel főtt gombás ragu, sőt a töltött, grillezett vagy épp rántott formában is nagyon-nagyon finom.

Én egy burger verziót készítettem el most először, de biztosan nem utoljára. :)

Hozzávalók:

  • barna csiperke gomba (nagyobb méretű kalappal)
  • grillezni való sajt
  • vöröshagyma
  • paradicsom
  • kígyóuborka
  • cukkini
  • parmezán
  • szafi palacsinta liszt
  • tojás
  • oliva olaj vagy kókusz zsír
  • kapor, só, bors

Elkészítés:

Burger: A burger bucija két darab nagyobb méretű csiperke gomba kalapja lesz. A legfinomabb vagy sütőben zsiradék nélkül sülve vagy grillezve.

Burger töltelék: Grillezni való sajtot grillezek. Készítek egy darab tojásból tükörtojást. A vöröshagymát, a paradicsomot grillezem szintén.

Cukkini ropogós: A cukkinit hasábokra vágom. Összekeverek egy darab tojást, reszelt parmezánt, ízlés szerinti fűszereket (én a kaprot nagyon szeretem) és annyi szafi lisztet, hogy abban jól megforgatva olyan állaga legyen a cukkininek, mintha paníroznánk. A hasábokat ebben jól megforgatom, picit állni hagyom, hadd szívja magát. Sütőpapírral bélelt tepsibe helyezem a hasábokat, majd ropogósra sütöm mindet. Aranybarnák már, amikor készen vannak.

A kész gomba burger: A burger alja egy gomba kalap, arra építem fel a sajtot, a zöldségeket, majd végül rákerül a másik kalap. Mellé a cukkini ropogós egyfajta "sült krumpli élményt" kölcsönöz. Ínyencek készíthetnek pici tzatzikit a ropogós mellé. Ám a zöldségek és a sajt miatt az egész szaftos, öntet nélkül is zamatos, puha, telít. Nekem még hiányzott valami, ezért készült hozzá egy darab tojásból tükörtojás jó sok kaporral, de ez ízlés dolga.


Végre büntetlenül ehetek hamburgert. :)