1. Kapcsolatod az életmódváltással

2020.06.24

Készen állsz az életmódváltásra?

Minden, ebben a gyorstalpalóban olvasható információ alapja a 90 napos haditerv könyv és leckesorozat. Ha a legmélyebb és legalaposabb tudást szeretnéd magadévá tenni az életmódváltásban, akkor tegyél félre minden kifogást arra vonatkozóan, hogy a 333 oldal tartalom hosszú, sok és nincs rá időd. Igenis van rá időd a nap 24 órájában, a hét valamely napján, pár hét alatt ki tudnál olvasni egy hasznos olvasmányt. Nem időhiányban szenvedsz, hanem türelmed nincs, ehelyett a kezedbe vársz egy csodát. Ki kell ábrándítsalak, csodát senki kezébe nem fogok adni. Azért, hogy lefogyj, dolgoznod kell. Időt, energiát kell szentelned magadra, és bármilyen kifogást felhozhatsz arra, hogy nincs időd főzni, tervezni, életmódot váltani, csak egy dolgot teszel ezzel: saját magadat hátráltatod. Önámítasz, hárítasz, az időt húzod, kifogásokat gyártasz, mert fogyni akarsz, de tenni érte már kevésbé vagy elszánt.

Ezért mielőtt belevágsz, a legfontosabb alapelveket meg kell vitasd saját magaddal. E nélkül az egész fogyási procedúra halálra van ítélve. Ha nem vagy hajlandó változtatni, a mélyére ásni a problémádnak, BELE SE KEZDJ! Értelmetlen szenvedés lesz a harcod, amiből még kövérebben fogsz kijönni, mert a vége egy nagy zabálás lesz. Ha nem akarsz eléggé változni, ne is olvass tovább. Felesleges.

1---> Vannak emberek, akik megalkusznak. Tudják, hogy kövérek, egészségtelen életet élnek, egészségügyi problémákkal küzdenek vagy afelé haladnak, mégis bemennek a gyorsétterembe és megeszik a hatalmas adag, rossz szénhidrátokkal teli ételt, megisszák a rengeteg cukrot tartalmazó üdítőt. Tudják, hogy fogyniuk kellene, fejben ezt már felfogják, de tenni még nem hajlandóak ez ellen. Ha ebbe a táborba tartozol, nem állsz készen a fogyásra és mondhatok én bármit, úgy sem fogod csinálni.

2---> Vannak, akik tényleg tudatában vannak a problémának, ezért minden követ megmozgatnak, hogy fogyni tudjanak. Bármit hajlandóak megvenni. Táplálékkiegészítő csomagokat ígérő nagyhatalmak méregdrága pakkjait veszik hónapról hónapra, alacsony kalóriás, sanyargatáson alapuló diétákat képesek végig csinálni és mesterien űzik a jojo effektus szabályrendszerét. 3-4 hónapig végig küzdik magukat egy ilyen kemény fogyáson, le is adnak 10-20kg-ot, de amint elengedik a gyeplőt, képtelenek tovább koplalni, már nem veszik meg a bogyókat és a kilók hamarabb kúsznak vissza, mint amennyi idő alatt eltűntek. Ezek az emberek vakon hisznek a zsírégetőkben, a saláta-csirke diétákban és ősellenségként rettegnek a szénhidráttól. Mondhat az ember bármit, úgysem azt választják majd, amely lassabb és tartósabb eredményt kínál, hanem újra és újra választják az időszakos fogyást, majd visszahízást. Ha ebbe a táborba tartozol, még nem állsz készen a valódi és életre szóló változásra.

3---> Vannak, akik belefáradtak abba, hogy örökké harcolniuk kell. Szeretnének pontot tenni az örökös fogyókúra végére és egészséges életre vágynak. Ezért elkezdik belátni, hogy az eddig folytatott fogyókúra harcuk hosszú távon eredménytelen. Keresnek egy olyan megoldást, amivel tényleg egy teljes életre le tudnak számolni a problémával és megértik, hogy ez egy valóban hosszú távú projekt. Az egészséges, tartós fogyás nem gyors. Aki megérik arra, hogy ezt tényleg megértse, megérkezik a helyes útra. Ha ebbe a táborba tartozol, a posztsorozat neked szól, mert képes vagy tenni érte, akarsz is tenni érte és hajlandó vagy elköteleződni a valódi változás mellett.

A posztsorozat azoknak nyújt segítséget, akik a harmadik tábort erősítik. Az első és második csoport akkor lehet sikeres, ha hajlandó olvasni, tanulni és esélyt adni ennek. Akkor számukra is van remény. De nekik többet kell fejben dolgozni, mert még nem értik és még nem fáj nekik eléggé.


Hogyan indulj el?

Ha nagyon zanzásítva és gyorsan szeretnél felkészülni a harcodra (azaz lusta vagy - igen, lusta vagy - időt szánni a 90 napos haditerv teljes könyvére a felkészülési szakaszhoz), akkor a legfontosabb kérdéseket kell előtérbe helyezni és ezekkel kell kezdened. Ha ezt a lépést bagatellnek gondolod, kihagyod és nem foglalkozol vele, kérlek, hogy most fejezd be az olvasást és keress más módszert. Mert enélkül sikertelen leszel. A fogyás nem csupán diéta kérdése. Nem azon múlik, le tudsz-e futni 5km-t hetente 3x. A kezdeti időszakban mindenki motivált, de mindenkinél eljön az a pillanat elég hamar, amikor elmúlik a nagy lángolás és ekkor a kövérséged okát okozó tényezők újra visszatérnek. Emiatt, ha az elején nem tudod őszintén feltárni a valódi okokat evéskényszered, örökös rossz döntéseid esetén, akkor később is hibásan fogsz reagálni és újra zsákutcába kerülsz.

A kérdések, amelyeket muszáj megválaszolnod, megvizsgálnod a kezdéshez itt lesznek felsorolva. Nem szeretnék helyetted válaszokat adni, ám a munkád megkönnyítése okán némi támpontot felsorolok kiindulásként.

Mi az oka a kövérségednek? Mi vezetett idáig?

  • Sokat és rossz ételeket eszel?
  • Mértéktelenül zabálsz?
  • Rendszertelenül összevissza eszel?
  • Sokszor koplalsz, aztán falánk leszel?
  • Falási rohamaid vannak?

Mi az oka annak, hogy az étkezési szokásaidban hiba van?

  • Nem tudod, hogyan kellene helyesen étkezni?
  • Unalmadban eszel?
  • Állandóan éhes vagy?
  • Tudatában vagy annak, hogy rosszul étkezel, de nem érdekel igazán?
  • Stressz esetén vannak falási kényszereid?

Miket eszel, ami miatt híztál, hízol?

  • Péksütiket, sokat
  • Kenyeret, péksütiket, rengeteg süteményt, édességet
  • Gyorséttermi kajákat
  • Kaja rendelős ételeket, amelyek panírozottak, zsírosak, nagy adagok
  • Tésztákat, pizzát, hamburgert, ilyesmit
  • Sok cukros üdítőt iszol
  • Mindent eszel, ami nem egészséges és nagyon sokat

Milyen impulzusok esetén eszel?

  • Teljesen mindegy, folyton éhes vagy és ezt kielégíted?
  • Akkor eszel, ha felidegesít valami/valaki?
  • Állandó vitában élsz és így vezeted le?
  • Munkahelyi feszültségeket vezetsz le?
  • A családodban, párkapcsolatban van állandó konfliktus és ezért eszel?
  • Csak úgy?
  • Csak mert szeretsz enni?

Eddig milyen módszereket használtál, hogy változtass a súlyodon?

  • Kalória számlálás alacsony kalóriával, alacsony szénhidráttal
  • Csirke-saláta gazdag, gyümölcs mentes, cukormentes, fehérje gazdag étrend
  • Napi menüt szállíttatsz népszerű kaja rendelős cégektől
  • Liszt, cukor, kenyér és tészta mentes étrend
  • Szénhidrát csökkentett termékek használatát alkalmazod
  • Minden mentes termékeket használsz
  • Kis tányéron eszel
  • Sokszor keveset eszel

Milyen eredményeket értél el?

  • Fogytál, de nem eleget
  • Fogytál, de mindig belefáradtál
  • Alig fogytál
  • Sokat fogytál, de vissza is szedtél
  • Jojozol állandóan
  • Eleinte megy, de mindig eleged lesz az éhségtől és feladod
  • Nem fogytál egy grammot se szinte
  • Nem igazán fogysz szinte semmilyen diétától

Miért szeretnél lefogyni?

  • Zavar a túlsúly
  • Nem tudod pontosan, mert a párod elfogad, inkább csak a tükör mutatja, hogy gond van, de te igazán nem érzed ezt nagy horderejű problémának
  • Nem tudsz öltözködni
  • Állandó konfliktus a családoddal a súlyod
  • Nem tudsz érvényesülni túlsúllyal
  • Sikertelen a párkeresésed kövéren
  • Egyre több az egészségügyi problémád
  • Szeretnél a gyerekeiddel sokáig együtt lenni
  • Egyre nagyobb gondot okoz a kövérség
  • Belefáradtál abba, hogy örökké te vagy a kövér lány/fiú
  • Konkrét egészségügyi probléma lépett fel

Mennyire vagy tisztában egészségügyi helyzeteddel?

  • Fogalmad sincs, milyen az állapotod, nagyon rég láttál labort magadról
  • Még soha nem vizsgáltattál komolyabb laborpaneleket
  • Tudod, hogy vannak gondjaid, de nem igazán teszel ellenük és együtt élsz velük
  • Tudomásod van kövérségből eredő eü gondokról, együtt élsz ezekkel, igyekszel odafigyelni orvosi intelmekben, de a táplálkozás ezt nem tükrözi
  • Állandó küzdelmet folytatsz inzulinrezisztenciával vagy pajzsmirigy gondokkal
  • Folyton gond van a menstruációddal, de betudod a kövérségnek és kb ennyi
  • A vérképed nem túl tökéletes, de célzott vizsgálatokon még nem jártál
  • Még soha nem voltál teljes menedzser szűrésen (béltükrözés, szív ekg, szív ultrahang, gyomor tükrözés, hasi ultrahang, légzésfunkció vizsgálat, mellkas röntgen, teljes hormon vizsgálat, nagy labor)

Nagyon szűk keresztmetszetet jártunk be ezekkel a kérdésekkel, de ezek alapján kialakulhatott benned egy kép. E szerint be tudod magad sorolni bizonyos kategóriába:

1. Zavar a túlsúly, de túl sokat eddig még nem tettél érte és gyakorlatilag fogalmad sincs arról, hogy egészségügyileg milyen terheket ró rád a kövérséged (eddig még megúsztad komoly gondok nélkül).

2. Zavar a túlsúlyod, már csak azért is, mert már okozott egészségügyi fennakadásokat, még sem tettél eleget azért, hogy ezen tartósan változtatni tudj.

3. Elég sok konfliktus ért már a kövérséged miatt, lelkileg is zavar téged, de nem nagyon foglalkoztál az egészségügyi kérdésekkel. Inkább csak abból a szemszögből foglalkozol ezzel, mert folyton piszkálnak, mindig kívülálló vagy, örökösen csesztetnek ezzel, de fogalmad sincs hogyan kellene erre megoldást találni, mert eddig még nem nagyon ijesztett meg semmi ahhoz, hogy konkrétan és véglegesen elindulj az úton.

4. Nagyon zavar az állapotod, tudod is, hogy egészségügyi problémáid emiatt vannak és évek óta küzdesz az egész ellen, de nem tudtál kellő változást elérni ilyen-olyan okok miatt. A módszerekkel volt gond, te is feladtad többször, sok mindent próbáltál, semmi nem hozott nagy eredményt, és kezd néha kilátástalanná válni, hogy valaha is meg tudod ezt oldani. Pedig szeretnéd, csak nem igazán megy.

5. Tudod, hogy túlsúlyos vagy. Elfogad így a párod. Nem igazán mérted még fel soha, hogy milyen rizikókkal élhetsz együtt. Nem gondolsz a következményekre, mert nincs egészségügyi problémád emiatt, eszel különösebb bűntudat nélkül. Tudod, hogy ez nem jó állapot, tennél is érte, de még nem fáj eléggé. De a téma örökké foglalkoztat.

6. Mindenki örökösen bánt a túlsúlyod miatt. Te is szeretnél fogyni, de csapdában érzed magad. Nehéz eldönteni, hogy kit zavar jobban ez: másokat körülötted vagy téged.

7. Komoly egészségügyi gondokkal küzdesz, amihez jelentősen fogynod kellene. Tisztában vagy ezzel, mégsem érzel elég akaraterőt és mivel stagnál az állapotod, tulajdonképpen nem igazán veszed komolyan a diéta részét. Néha-néha rád tör egy inger, akkor hetekig odafigyelsz, de mindig ugyanaz a vége: nem érdekel eléggé ahhoz, hogy a motivációdat hosszú távon fenn tudd tartani. Tehát pár hétig csinálod, majd megint nem. És ez így megy évek óta.

8. Komoly elhatározás van benned. Érzed, hogy a módszerek, amikkel eddig éltél, nem hoztak tartós eredményt, ezért tényleg minden idegszáladdal keresed a megoldást. Magad miatt. Nincs komolyabb eü gondod, de zavar az állapotod és tényleg változtatni, változni akarsz. Semmi nem tántoríthat el az útról, mert nagyon sok terved van, céljaid és álmaid, amit véghez akarsz vinni. Egészséges, fitt szeretnél lenni. Keményen dolgozni szeretnél. Egy életre keresed a választ: hogyan lehet hatékonyan csinálni és ehhez vársz végre egy működő módszert.

A kategóriák alapján már nagyjából el tudod helyezni magad az életmódváltás világában:

  1. Mi lehet a motivációd...
  2. Milyen okaid vannak a változásra...
  3. Mit tettél eddig és azt milyen eredménnyel...
  4. Mennyire vagy tisztában saját egészségügyi helyzeteddel, rizikóiddal...
  5. Mit vársz az egésztől...
  6. Te hol állsz az egész projektben...
  7. Mennyire adsz bele energiát...
  8. Eddig hol hibázhattál...
  9. Milyen étkezési magatartás jellemez...
  10. Mit nem teszel meg a változásért...
  11. Mit teszel a változásért...

Itt állj meg és szánj időt arra, hogy az összes fent felsorolt kérdést alaposan átgondold, boncolgasd. Ha úgy könnyebb (erre biztatlak is), ragadj tollat és legfontosabb gondolataidat írd le. Kezdj az életmódváltáshoz egy naplót vezetni. Ehhez én is tudok adni egyet, a Diétaforradalom programban készítettem egy munkafüzetet. Ez egyébként tökéletes lesz ahhoz, hogy a posztsorozat végén 12 hétre meg is tudd tervezni az életmódváltásod első 3 hónapját. A munkafüzetet itt éred el: Diétaforradalom munkafüzet

A 90 napos haditerv mellett fontos részét fogja képezni a sorozatnak a Diétaforradalom programban írt sok-sok tudnivaló. Ezt itt fogod elérni: DIÉTAFORRADALOM

Ha teljes évre terveznél, még nem késő elővenni az éves tervező füzetet. Ehhez is van egy általam készített ingyenes verzió. Ezt itt éred el: ÁLOMTERVEZŐ


Szembe néztél önmagaddal?


Rendkívül leegyszerűsítettem azokat a kezdeti alapokat, amelyekre építkezned kell. Ha nem nézel szembe azzal, hogy miért lettél túlsúlyos, milyen módon tekintesz erre, s eddig milyen utat jártál be, akkor teszel egy sebtapaszt a sebedre, de nem foglalkozol a maradandó heggel.

Lásd, ki vagy! Lásd, miért vagy ilyen! Lásd, miben kell változtatnod! Lásd, helyezd el magad őszintén a fogyási pályádon! Tisztán gondold át, hová tartozol: tényleg felkészültél a fogyásra? Tényleg akarod eléggé? Tényleg elszántad magad? Eddig hogyan viselkedtél a túlsúlyod analizálása közben? Eddig érdekelt eléggé? Eddig mennyi áldozatot hoztál?

Ha ezeket végig gondolod, őszintén megválaszolod és be is azonosítod, akkor fel tudsz készülni arra, hogy fiziológiailag milyen lépéseket tehetsz nap mint nap az étkezésben, elszántsággal milyen eszközöket használhatsz a napi teendőkben vagy a mozgásban.

Amit végig veszünk:

  • Hogyan nézzen ki egy napod ahhoz, hogy hiba nélkül haladj az életmódváltás útján?
  • Mit ehetsz, mit ne egyél? Mi legyen a konyhádban? Mitől ne félj? Milyen tévhiteket hessegess el az interneten?
  • Mennyit egyél? Hogyan?
  • Mit és mennyig mozoghatsz?
  • Milyen reális célállomásaid legyenek?
  • Milyen egyéb eszközöket használj a sikerért?
  • Miért van az, hogy cselekvés helyett állandóan csak tanakodsz?
  • Hogyan érhetsz célba?

Hogyan válts életmódot? Olvasd el a sorozat többi részét is!

Következő (2.) rész: Örök kérdés: Mit egyél és mit ne?!

3.rész: Étrend és menü ötletelés

4.rész: Valós fogyás kontra látszatfogyás