Karantén menü ötletek | Egész napi menüsor - HÉTFŐ

2020.04.09

Mit ettem hétfőn? :)

Karantén-menü. Amennyire szürreális ez a szókapcsolat, legalább annyira valóságos is, hiszen egy világjárvány idején a rendszerezett életünk fenekestől felfordult és mi igyekszünk a víz felszínén maradva kievickélni ebből a helyzetből.

Akár diétázik az ember lánya, akár csak vigyázni szeretne az alakjára az otthonlét alatt, mindenképp fontos az, hogy minőségi tápanyagokat vegyünk magunkhoz, változatosan étkezzünk és amennyire csak lehet kerüljük a finomított, feldolgozott élelmiszereket, adalékanyagokat, hozzáadott ízfokozókat.

Akinek ez már megszokott életforma, könnyebb kitartani, de még acélos akaraterő mellett is negatívan hathat ránk a bezártság, a vírus-félelem, a kilátástalanság, ezért óhatatlanul háttérbe sorolódhat a célunk: egészséges testben és egészségtudatosan éljünk.

Nagy erőpróba ez, mindenkinek. Ez az időszak arra tökéletes, hogy átértékeljük, mi fontos, és mi kevésbé...

Az egészség és a kiegyensúlyozott testtudat most felértékelődik. Mégis elcsábulhat az ember. Hiába mondjuk azt, hogy van elég teendő a home office munkák alatt, az otthoni tanulásban, a kerti munkában, a takarítás alatt, akkor is találkozhatunk olyan percekkel, amikor nem tudjuk mit kezdjünk magunkkal. Egyszer elfogy a nagy tavaszi takarítás felület, egyszer-kétszer átsuvickoljuk az egész lakást, aztán ott találjuk magunkat több hét, több hónap során a négy fal között. Nincs több könyv, nincs több sorozat... ekkor jönnek a mumusok, az érzelmi ráhatás, a nassolási vágy, stb.

Ezt megelőzvén fontos a tervezés, a rendszer, amely kiküszöböli a váratlan plusz evéseket. Nem szabad éhezni, mindig mondom. Ám most inkább a túlevéstől kell félteni a legtöbb embert.

Ez ellen küzdök én magam is, ahogy a legtöbb életmódváltó vagy tudatos ember. Mit varázsoljunk a konyhapultra, pláne, ha még gyerek is van otthon? Nem egyszerű, de az előttünk álló hetek okán fel kell készülni arra, hogy kialakuljon a rutin.

Hétfői menüm:

  1. Reggeli - fahéjas basmati tejberizs kókusztejjel (sima tejjel is jó)
  2. Tízórai - gyümölcs tál
  3. Ebéd - póréhagymával, fokhagymás natúr joghurttal töltött tepsis burgonya és házi eper fagyi
  4. Uzsonna - főtt tojás friss kerti zöldségekkel
  5. Vacsora - kiadós zöldbabos, borsos csirkemell saláta

Receptek

Ez a menüsor túl sok magyarázni valót nem igényel, de azért nézzük szép sorjában, mi hogyan készült!


Fahéjas tejberizs basmati rizsből. Azért basmati, mert diéta alatt ez a barna rizs mellett a legjobb fajta, akár IR mellett is. Akinek inzulinrezisztencia vagy cukorbetegség nehezíti mindennapjait, tehéntejet semmiképp ne fogyasszon reggel, számukra ez a finomság növényi tejjel lehet tökéletes reggeli - kókusztej, mandulatej, rizstej. Az íz kedvéért kerülhet bele növényi protein vagy kókuszreszelék, akik pedig bátran fogyaszthatnak reggel is tejsavót, kókuszos vagy vaniliás protein por mehet. A rizst csak felfőzzük a tejben/növényi tejben, ízesítjük, fahéjazzuk és már kész is.

Készíthető kakaóval, cukormentes vagy házi lekvárral.


Epres házi fagyi. Igazából bármilyen gyümölcsből készíthető, de én most eperre vágytam. Még gyerekkoromban csinált ilyet anyukám sűrűn, de ez nem csak gyerkőcöknek lehet jó és finom élmény. Nem kell hozzá fagyi gép, sem nagy tudomány. Egyszerűen csak joghurttal, gyümölccsel, protein porral, vanilia aromával (elhagyható) turmix gépben elkészítjük a krémet és azt bele öntjük a jégkrém formába. Mehet a fagyasztóba és kész. Pár óra múlva, másnap már ott a finom házi fagyi. Legyen jó sűrű, úgy lesz igazán finom.

Gyümölcstál. Amire most érdemes figyelni, hogy ha friss gyümölcsöt vásárolunk, akkor idényjellegű legyen. Még kapható narancs, mandarin, kivi, banán, szőlő, de már itt az eper is.

Ha pedig mirelit gyümölcsből készítjük, akkor határ a csillagos ég.

Pár szem magot ropogtassunk el mellé: mandula, dió, kesudió, tökmag, hogy a gyümölcs gyors felszívódását lassítsa a mag zsír makrója.

Ez fontos alapszabály, gyümölcsöt magában soha ne együnk, hogy ezzel elkerüljük a gyors vércukor emelkedést!


Főtt tojás friss kerti zöldségekkel. Kerülhet bele bármi, amit nyersen szeretünk fogyasztani: paradicsom, retek, paprika, uborka, salátafélék, akár répa is, esetleg főtt zöldborsó. Ha túl száraz, lehet csenni rá az ebédre készített natúr joghurtos, fokhagymás, póréhagymás öntetből.


Póréhagymával, fokhagymás natúr joghurttal töltött tepsis burgonya. A burgonyát alaposan mossuk meg, akár előtte ki is áztathatjuk. Vágjunk bele félig, de ne essen ketté. Tegyük be a sütő rács felületére vagy tepsire és csak simán süssük meg héjástól. Pici só, bors, zöldfűszer és olaj spray mehet rá, de csak éppen!

A natúr joghurtot keverjük el fokhagymával, sóval, borssal, bármilyen zöldfűszerrel és aprítsunk bele újhagymát vagy póréhagymát. Én utóbbit jobban szeretem. :) Ha kész a burgonya, kicsit hasítsuk fel, mint egy zsákot és a friss, hideg öntetet halmozzuk bele. Isteni finom. Használhatunk akár tzatzikit is (uborka, fokhagyma, citrom, feta sajt, joghurt).


Kiadós zöldbabos, borsos csirkemell saláta. Pici oliva olajon szoktam elkészíteni a natúr csirkemellet, borsos, sós fűszerezéssel. Amikor kész, a megmaradt szaftjában forgatok át fagyasztott zöldbabot (lehet használni borsót is), pici hagymát. Friss salátát készítek bármilyen zöldsalátából, paradicsomból, uborkából és erre halmozom a szaftos zöldbabot, hagymát, majd a csirkemellet.

A zöldbab helyett nagyon finom még szaftos pirítással a barna csiperke, a sárgarépa, a póréhagyma is. Használhatunk pici vajat is a csirkéhez.