Konyhatündérek formarobbantó étrendje - 14/10. egész napos menü ötlet

2018.12.03

10. egész napi menü ötlet

1. étkezés: gombás omlett

2. étkezés: kapros kefír

3. étkezés: tejfölös gombás pörkölt durum tésztával vagy bulgurral

4. étkezés: édesburgonya csipsz

5. étkezés: sült cukkini hajó

Napi gondolatok a menü mellé

Az utóbbi 2 hét lázas tanulással telt. Az első zh-k és megmérettetések engem is utolértek. Az egyetemistáknak vagy akinek már van diplomája nem árulok el újdonságokat, hiszen mindannyian tudjuk, milyen a szorgalmi időszak és milyen kemény ehhez képest a vizsgaintervallum néhány hete. Tapasztalatom 13 évvel ezelőtti időkre nyúlik vissza, amikor első diplomámért tanultam. Be kell valljam, az akkori tanulásomat és a mostanit össze sem tudom hasonlítani. Mindkettő más szemszögből volt/lesz cél és teljesen más emberként ülök ma iskolapadban, mint anno.

18 évesen rákényszerülünk, hogy válasszunk egy jövőt, pedig sokan nem vagyunk tisztában valódi vágyainkkal. Van persze kivétel, amikor valaki gyerekkorától készül egy bizonyos életre és ezt meg is tudja valósítani, de sokunk csak a diplomaszerzés után találkozik a valós életben választott szakmájának nehézségeivel vagy épp szépségeivel. Talán csak a rátermettség, az akarat, a szorgalom, a megélhetési vágy sarkall minket arra, hogy az, amit választottunk negyedikes középiskolásként, majd valóban karrierünk melegágya lesz. Számos olyan szakma van, amiben széles repertoár sorakozik fel a téma köré. Anno én a közgazdász pályát választottam és ebben például szerteágazó lehetőségek kínálkoznak a közszférától a multik pénzügyi pozícióin át a bankszféráig. Én a bankszektorban kötöttem ki és akkor, azokban az években teljesen magaménak éreztem a választást, élveztem, szerettem, küzdöttem, szorgalmas voltam. El is jutottam arra a szintre, amire maximálisan el lehet jutni egy bankfiókhálózati szektorban, mégis azt éreztem egy ponton, hogy valamiért nem érzem kereknek az életem. Sokan furcsán néztek rám, hogy 12 évnyi karrierépítés után fogom magam és választok valami más területet célnak, de nem hagytam magam elbizonytalanítani. Így ülhetek most az egyetem falai között. Olyan egészségügyi tudással, mintha most választanám első diplomámat 18 évesen, de mégis merőben más indíttatás, célirány, megszállottság és álom fogja a kezem. Felnőtt vagyok. 13 év telt el, önálló, felnőtt nővé váltam és életem derekán hoztam meg a döntést: mást akarok az életemtől. Nagyon kevés dolgot tudok hasznosítani a banki pályafutásomból és a közgáz diplomából, hiszen orvosképzési területen maximum az informatika és az alap pszichológiai ismeretek találkoznak. Kezdő vagyok, ám nagyon lelkes. :) Középfokú ismereteket szerezni sokkal könnyebb, eddig elvégzett 11 kurzusom rengeteg tudást adott nekem, de egy egyetemi alapképzés teljesen más tudástárat követel, más szinten. Így nem mondom, hogy könnyű a dolgom. Egy kicsit begubóztam, beletemetkeztem a könyveimbe, tervet készítettem és készen állok az előttem álló 1,5 hónap vizsgaidőszakához.

Nem tudok eltekinteni attól, hogy táplálkozást érintően is szemügyre vegyem, hogyan tudok leghatékonyabban tanulni és elég energiával bírni ahhoz, hogy a kalóriák ne szökjenek magasra, mégis erőtől duzzadóan forogjon az agyam. :) Így összegyűjtöttem azokat a "nasikat", amelyek a közhiedelemben elhíresült tanulást és gondolkodást serkentő egészségtelen cukorbombák helyett egészséges, tápláló energiaforrások lehetnek. Az időszak kemény, a tanulásra fordított idő annyira kitágul, hogy gyakorta éjszakába nyúló, ennél fogva valóban odafigyelek arra, hogy koncentráltan és ne éhezve forgassam a tankönyveket és jegyzeteket.

Tanulás alatt gyakorta éhezünk meg. Ez kétféle impulzusból eredhet:

  1. Unjuk a tanulást, ezért pótcselekvésként érkezik az inger
  2. Valóban energiára van szükségünk és valós éhséget érzünk

Először is mindig tudatosítani kell magunkban, hogy mely inger érkezik és miért. Ebben az időszakban sokan szednek fel plusz kilókat, hiszen kevesebbet mozognak értelemszerűen a sok ülve tanulás miatt és a kevés mozgás gyakori nasival is párosulhat. Ez észrevétlenül ugrasztja meg napi kalóriabevitelünket. Lássuk be, tanulás közben nem brokkolit rágcsálunk szívesebben, hanem finomságokat. :)

A rossz tanácsok szőlőcukrot, csokit, egyéb hozzáadott cukorral bíró ételeket javasolnak, - de ezek sokkal inkább mentálisan kimerültté és depresszívvé tehetnek, míg a helyes ételektől jobban forog az agyunk, a kedvünk is jobb lehet. Oka a vércukor ingadozásban keresendő, hiszen egy-egy édesség nagy cukorsokk az inzulináramlásnak. Bizonyos ételek nagy mennyiségben tartalmaznak olyan tápanyagokat, melyek védik és ápolják agyunk működését,  megfelelő energiával látják, ezáltal könnyebben tanulunk, javul memóriánk, motiváltabbnak, nyugodtabbnak és boldogabbnak érezhetjük magunkat. Ezek az ételek bővelkednek az agy megfelelő működéséhez szükséges tápanyagokban, megóvják elménket.  Innen ered az elnevezésük: agyserkentő élelmiszerek.

A tanulás hatékonysága még könnyebb, ha nem kell sok időt a konyhában töltenünk ételek összeállításával, ezért gyorsan elkészíthető ételeket kerestem, amelyek tényleg pár perc alatt összedobhatók (maximum a sütőnek kell dolgoznia helyettünk),  kevés főzési időt igényelnek vagy pedig adott esetben nyersen is fogyaszthatóak pillanatok alatt. Ezek az ételek nem konyhafőnök szintű varázslatok, pofon egyszerűek és mindenki számára elérhetőek.

1. Főtt tojás, pár kocka sajt, paradicsom/uborka/retek.

2. Tonhal saláta (tonhal konzerv, zöldsaláta, főtt tojás, pici mustár).

3. Szardínia konzerv, feta sajt, savanyú káposzta, ropogós (abonett, finn crips, stb.).

4. Reszelt alma reszelt sárgarépával, 1/2 kiskanál méz (méz elhagyható), tökéletes párosítás és nagyon finom.

5. Bármilyen mag (mandula, dió, kesudió, makadám dió, tökmag, stb) és aszalt szilva. Egyik kedvencem egy marék mandula és 3-4 szem asztalt szilva, tényleg isteni éhség űző és laktató.

6. Zabmuffin: 1 db tojás, marék zabpehely, fél marék bármilyen gyümölcs - kifejezetten jó a banán, a fagyasztott erdei gyümölcsök, az ananász, a meggy, reszelt alma -, 1-2 kiskanál darált dió/mandula/mák és ha nem édes a gyümölcs, akkor 2-3g bármilyen ízű protein por. Aprítóval az egészet daráljuk és egy nem folyós állagot kapva szilikonos formákba öntjük a masszát, majd 20 perc alatt a sütőben készre sülnek. Ha igazán régóta nem ettünk és felállunk a tanulásból, ez valódi felüdülés, illetve igazán laktató. Én szoktam bele tenni mindig fahéjat, esetleg 1-2 db asztalt gyümölcsöt is az íz kedvéért. Nem használtunk búza lisztet, nem adtunk hozzá cukrot. Van benne fél marék gyümölcs, olajos mag, tojás és lassú felszívódású zab adja a liszt jelleget.

7. Fél avokádó felszeletelve, egy kis ropogós vagy szafi pirítós, zöldségekkel

8. Zöldség alapú turmixok: fodros kel, kígyó uborka, cukkini, spenót, pici banán, víz vagy növényi tej, de használható bármilyen bogyós gyümölcs is, én szoktam bele csempészni magokat is, a turmix ezáltal kicsit sűrűbb lesz. Hozzáadott cukrot nem tartalmaz, tele van éltető vitaminnal, energiával és telít. Egy jó nagy pohárral szoktam inni.

9. Sült fahéjas alma/körte magokkal (reszelem az almát/körtét, fél deci vizet öntök serpenyőbe, fahéjjal megszórva, az almában/körtében lévő természetes cukor kicsit karamellizált hatású lesz a fahéjjal együtt). Mindenképp eszem hozzá magokat is, hogy lassabb legyen a felszívódása.

10. Protein palacsinta: tojást, protein port és esetleg pár kocka banánt összeturmixolok, negyed marék zabot vagy darált diót szoktam még bele tenni, ettől tartalmas tésztát kapok és pici korongokként kisütöm palacsinta serpenyőben.  Hozzáadott cukortól mentes finom palacsinta lesz belőle. Édesség utáni vágyunkat tökéletesen csillapítja.

11. Sült édesburgonya és sült répa korongok (sütőben pici kókusz olajjal vagy oliva olajjal megspriccelve, zöldfűszerekkel, tepsiben megpirítom), tzatzikit szoktam hozzá szósznak tálalni (joghurt, uborka, kapor, fokhagyma, citrom).

12. Sült bacon (2-4 perc serpenyőben vagy grill serpenyőn), mozzarella golyók, kígyó uborka.

14. Gyümölcs saláta (téli idény gyümölcsökkel: mandarin, kivi, narancs, alma) és magok. Imádom a "mikulás" mandarint. Gyerekkoromra emlékeztet, amikor mindig kaptunk a mikulás csomagban a mogyoró mellé. A minap találtam kedvenc zöldségesemnél mag nélküli mandarint, ami passzol emlékeimbe. :)

Ha tanulásról van szó, nem feltétlenül kell elhanyagolni az egészségesebb táplálkozást és a túró rudi, a csoki szeletek, a bolti joghurtok, csipszek, cukrász sütik, édes cukorbombák helyett választhatunk olyan köztes nasikat, amelyek segítenek abban, hogy ne éhezzünk, jóllakottságunk legyen, de mégis tudjunk megfelelően koncentrálni a tanulásra és az egészségünkre egyaránt.



OLVASS TOVÁBB! - Van még pár bejegyzésem, ami érdekelhet.
Ha van kedved, tarts velem az egészséges életvitelt bemutató utamon és kövess a facebook oldalamon illetve csoportomban.