Konyhatündérek formarobbantó étrendje - 14/6. egész napos menü ötlet

2018.10.28

6. egész napi menü ötlet

1. étkezés: ananászos zabmuffin

2. étkezés: fahéjas sült alma, dió

3. étkezés: Grill sajt, ananászos kuszkusz/bulgur körettel

4. étkezés: Baconös csirke, sajtos görög salátával 1/2

5. étkezés: Baconös csirke, sajtos görög salátával 1/2

Az étrend receptjeihez lapozz a formarobbantó receptes e-book letöltéséhez.

Napi gondolatok a menü mellé

Étrendtervezés - tudatos döntések

Gyakran került elém korábbi próbálkozásaim során életmódreformerek minta étrendje és mindig ámulattal vizsgáltam, hogy milyen színes ételeket készítenek és minderre ennyi időt tudnak szánni. Eleve bele sem akartam kezdeni, mert úgy véltem, nekem aztán nincs ennyi kreativitásom és nem is értettem, hogyan tudnak az adagokkal bánni maradékok nélkül. Aztán ahogy belekezdtem a saját programomba, egyre jobban átláttam, hogy a pazarlást hogyan lehet elkerülni és hogyan tudok kedvemre való ételt készíteni könnyedén, lemondások nélkül, de alakbarát módon.

Közzétettem a 14 napos minta étrendemet. De ez nem azt jelenti, hogy egymást követik ezek a napok és én minden egyes napon mást eszem. A tudatos táplálkozás együtt kell járjon a tudatos tervezéssel és gondolkodással is. Nagy bajom volt korábban, hogy iszonyatosan válogatós voltam illetve finnyás. Le kellett vetkőznöm azt a tulajdonságomat, hogy örökké menekülő utakat, kiskapukat és ízeket keresek.

Akkor áll készen bárki egy életmódváltó hadjáratra, ha belátja, hogy az étel üzemanyag és nem ízorgazmussal kell élni minden egyes napunkat.

A legtöbb kifogás általában hasonló szövegkörnyezetben érkezik:

  • Nincs időm tudatosan étkezni,  főzni, tervezni
  • Unalmas számomra az egészséges étkezés
  • Nem finomak az egészséges ételek és hiányoznak az ízek
  • Nem tudok lemondani a kedvenceimről, pld. kávé, kóla, csoki, édes íz
  • Nincs motivációm, beleunok az egészbe
  • Stresszes vagyok, nem bírom ki finom ételek nélkül
  • Nagyon sokat dolgozom, nekem nem fér bele a főzés és a fogyókúra

Eleinte én magam is gyakran soroltam fel az efféle önámító kifogásokat, majd a sorozatos sikertelenségek után húznom kellett egy vonalat: szégyentáblára vagy sikerfalra szeretném akasztani a nevem?! Rajtam áll. Az életben nem minden múlik rajtunk. De az emberek rendkívül hajlamosak arra, hogy a nem tőlük függő akadályokat egybe olvasztják azokkal a lehetőségekkel, amelyeket ők szalasztanak el. Legtöbben ugyanis nem tesznek meg mindent, amire nekik lett volna ráhatásuk. Majdnem 23 hónapja élem úgy az életem, hogy ezen felfogás szerint döntök adott pillanatokban:

Amire nekem van ráhatásom, ami tőlem függ, amit meg tudnék tenni, ott saját döntésem alapján dől el, hogy hazudok-e magamnak vagy megteszek mindent saját érdekemben.

Amikor egy olyan levél érkezik hozzám, hogy felsorolások között ír valaki arról, hogy túl sokat dolgozik és nincs ideje este 10-kor már főzőcskézni, ott egyértelműen látom, még mindig nincs megfelelő célkitűzés és önvizsgálat. Ott még mindig elbújunk a felelősség elől és más tényezőket hibáztatunk saját sikertelenségeink okán. A túlóra, a fokozott munka és a stressz nem kényszerít senki arra, hogy "szenny kaját" válasszon az egészségesek helyett. Mégis, amikor egy fogyókúrázó a stresszre, a munkára kifogásként tekintve nem tervez tudatosan étrendet, 95%-ban érdektelenné is válik a helyes döntéssel szemben és olyan ételt választ, amely nem segíti az étkezési reformot. Ez pszichológia. A lelkiismeret-furdalást csak jutalmazással lehet elnyomni. A jutalmazás az elodázás lelkiismeretet megsemmisítő cselekvése. "Megérdemlem, hiszen holnap neki fogok látni, de most túl sok a munkám." Így a bűntudat megszűnik, szabad a pálya a finom és alakunkra ártalmas ételek felé, hiszen mi magunk engedélyeztük a jutalmat. Így a felelősség át van ruházva a következő napra. A mai napon pedig ezzel emiatt még nem kell foglalkoznunk. Ez a majd holnap ígérete. Az az ördögi kör, ami halmozottan tolódik napról napra és sok esetben évről évre. Így leszünk észrevétlenül 30-40 kilóval kövérebbek 2-3 évvel később.

Sokszor fájó szembe nézni az igazsággal és a közhelyekkel, de mégis helytállóak. Vagy meghúzunk egy határt az egészségtelen tivornyázás és a lelkünk mélyén áhított egészséges, vonzó testünket támogató életmód között, vagy soha nem leszünk képesek tartós változtatásokra és eredményekre. Olyan nincs, hogy folytatjuk a mértéktelen evést és majd lefogyunk. Kell változtatni, de tudatosan és pont ezért elengedhetetlen a tervezés.

A 14 napos menüm 14 db olyan ötletet tartalmaz egész napos menükre, amelyeket én tudatosan tervezek meg napokra. Soha nem dobok ki alapanyagot, mindent felhasználok és úgy tervezem az étrendet, hogy az ételek alapanyagi átfedjék egymást a napokon vagy az egymást követő napok során. Ezért gyakori, hogy pld. egy ananászos muffin reggelije után az ebéd is tartalmaz ananászt. Általában több napra főzöm, mert így a boltban vásárolható élelmiszerek mennyiségét fel tudom használni. A mai menü esetén például 3 napig ezt fogom enni, mert a vásárolt ananász, grill sajt, bacon, gabona, görög saláta alap ennyi időre lesz elég. És itt jöhet szóba a finnyásságom, a válogatós énem. Hogy vagyok képes 2-3 napig is ugyanazt enni? Ugyanazt készíteni? Nem unom meg? Jelen esetben 14 db teljes menüt vázoltam. Ezeket általában 2, maximum 3 egymást követő napon ismétlem a már említett alapanyag pazarlás elkerülése végett (ha mégsem így teszek, akkor pedig fagyasztok alapanyagot, akár hús, akár zöldség, akár gyümölcs). Tehát például a mai menümet 3 napon keresztül fogom enni/elkészíteni (a 3 napos menü nem azt jelenti, hogy mindent elkészítek azonnal, hanem van, amit frissen sütök minden nap - pld. a muffint  vagy a grill sajtot is). A többi 13 menü ötletet, feltételezzük, hogy 2 napon át fogom enni, így leghamarabb kb. 1 hónap múlva kerülne sor ismét erre a mai menümre, ha 14 db menüből válogatnék folyton. De. Nekem nem 14 db, hanem 100 db egész napos menü ötlettáram van, amelyeket váltogatok, így az is elképzelhető, hogy ezt a menüt 3 hónap múlva veszem csak újra előre.


Minden tervezés és tudatosság kérdése. Nem kell egyszerre megváltani a világot. Nekem is hétről hétre kikísérletezett ételvariációk készítésével állt össze sok-sok hónap alatt a 100 db menü ötlet. Az életmódprogramban természetesen ezt a 100 db menütárat átadom. Így, aki nem szeretne saját maga kreatívan tervezni egész napos és egész éves menüt, annak nem kell önállóan megtennie, hiszen egyik eleme az E.l.i.t formarobbantó életmódnak a saját utam alatt bejárt étrendstruktúra átadása személyre szabva.

A legfontosabb kérdés mindig az a tervezés során, hogy elfelejtsük azokat a gyenge kifogásokat, amelyek örökösen visszahúznak bennünket a tettek mezejéről. Nem unom? Nem, mert akarom. Van időm főzni? Van, mert másképp nem fog működni! Nem macera örökösen saját menüt készíteni? Nem, mert más nem tudná elkészíteni a rám szabott, nekem való, engem szolgáló étrendemet. Nem nehéz ugyanazt enni pld. 2 egymást követő napon? Nem. Tudom a célom és finoman főzök. Nincs helye annak, hogy egy komoly és elkötelezett életmódreformban folyton finnyás vagy válogatós legyek. Az ételek attól, mert egészséges alapanyagokból készülnek, még ugyanolyan finomak. A fűszerezés, az elkészítési mód számos variációt és ízvilágot hozhat el a konyhánkba. Attól, mert a konyhai alapanyagok között nem szerepel a cukor, a fehér liszt és a legtöbb finomított élelmiszer tele ízfokozókkal, hozzáadott cukorral és adalékanyagokkal, attól még ugyanúgy élvezem az étkezést. Rengeteg apró praktikám van, hogyan lehet ízes egy étel cukor és ízfokozóval telített pácok, leveskockák, bolti szószok nélkül is. A 14 nap alatt erről is mesélek majd.



OLVASS TOVÁBB! - Van még pár bejegyzésem, ami érdekelhet.
Ha van kedved, tarts velem az egészséges életvitelt bemutató utamon és kövess a facebook oldalamon illetve csoportomban.