9. Félelmek nélkül fogyni...

2021.05.16

A legismertebb szavak

Fogyókúra alatt

Kalória. Szénhidrát. Burgonya. Rizs. Liszt. Kenyér. Cukor. Gyümölcs. Saláta. Csirke. Zöldség. Fehérje.


Ismerős számodra is? Ha arra gondolsz, hogy le kellene fogyni, első körben a TILTÁS szó kerül előtérbe.

  • Mit NE egyél?
  • Mit KELL enned!
  • Miről KELL lemondanod?
  • Mit SZABAD enni?

És ez a fogyás legnagyobb csapdája. Örökösen azt érezned, hogy másképp kell enned, mint másoknak. Másként kell étkezned, mint ahogy Te valójában tennéd. Más ételeket kell előtérbe helyezni ahhoz képest, amihez kedved lenne. Nem ehetsz olyasmit, amit igazán akarnál.

És ez az oka annak, hogy a fogyókúrák 95%-ban sikertelenek, még gyomorszűkítő műtétek esetén is 5% azok száma, akik szenvedés nélkül, tartósan tudják őrizni az elért eredményt.

Sajnos, amíg egy fogyni vágyó azt gondolja, hogy a fogyás azt jelenti, hogy csökkentenie kell a kalóriabevitelt egy bizonyos szintre, pld. 1200kcal, addig a fogyás örökké csak álom marad és egy folytonos macska-egér játék lesz a súlyingadozásban. Lefogysz 15kg-ot, visszahízol 17kg-ot. És az évek alatt a rajtad lévő súlytöbblet elér egy olyan szintet, ahol már a hormonok is eltolódnak, s a saját szervezeted lesz az ellenséged: állandóan étvágyat generál. Folyton éhes leszel, de sosem tudod a jóllakottság mértékét helyén kezelni, így leszel túlevő. Így leszel túlsúlyos.


Emlékszel, hányszor, hány helyen olvastad már azt, hogy kerülni kell a kenyeret, lisztet, cukrot, burgonyát, rizst, gyümölcsöt és csökkenteni kell a kalóriát, miközben növelned kell a fehérje bevitelét?

Emlékszel, hányszor jött veled szemben fogyókúrás tabletta, ital, étkezést helyettesítő italpor, fogyókúrás csoki, zsírégető, protein por reklámja?

NEM VAGY HIBÁS AZÉRT, MERT EZEKET TARTOTTAD KÖVETENDŐNEK!

Te azért vagy felelős, hogy a realitás talaján kezd el nézni az életmódváltást és megértsd azt, hogy nem mástól, másoktól kell várni a megoldást, hanem a saját életviteledben kell más szemléletet bevezetned. Persze, fogyni nem lehet úgy, hogy semmin nem változtatsz. Kell változtatni, de közel sem úgy, ahogy a legtöbben teszik: megvonásokkal.

Ebben a posztsorozatban az ellentmondásokat mutatom be és segítek a realitásba kerülnöd!

Indokolatlan félelmek

Egy külön fejezetet szenteltem ennek a 90 napos haditerv könyvemben!

Indokolatlan félelmek fejezet - a teljes témára kivetítve el tudod olvasni a véleményemet itt!


Egy nagyon egyszerű példát szeretnék kiragadni Neked, hogy megmutassam, hogyan fogjuk kivesézni az egészséges fogyás témakörét az életmódváltás posztjaiban:

BURGONYA, amit már annyi diéta száműzött!

PEDIG NEM KELLENE!

Hibás fogyókúra-gondolkodás

A téma számomra szívügy

Kegyelem nélkül szeretném megfogalmazni véleményemet az élelmiszeripar és a márka nagyhatalmak marketingfogásaira reagálva. Számtalan csoportban vagyok tag, amelyek irányzatok, élelmiszer márkák követőit gyűjtik össze. A tagok életmódváltók, akik nagy részt túlsúlyosok és megoldást keresnek a testsúlyuk helyreállítására. Legtöbbjük bármire hajlandó lenne, csak hogy lefogyjon! És itt állok meg, hogy ezt az önbecsapó kijelentést mélyen megcáfoljam! Csak azt gondolja a legtöbb fogyni vágyó, hogy bármire hajlandó lenne, mert legtöbbjük valójában a legkisebb erőfeszítésre sem hajlandó, de arra igen, hogy megvegyen a hagyományos kakaós csiga helyett egy cukormentes, szénhidrát csökkentett kakaós csigát, mert azt mondják erre, hogy ez majd segít(és belefér a diétába)vagy pedig megvegye egy másik nagyhatalom, egy táplálékkiegészítő birodalom zsírégetőjét, mert attól fog lefogyni. Ez a mai nagy valóság.

Az életmódváltók jelentős része soha nem vált életmódot. Nem ismeri meg a helyes táplálkozás és étrend összeállítás módszertanát. Alultápláltak, mert rengeteg "manipulált" élelmiszert fogyasztanak, miközben lépten-nyomon azt olvassák, hogy a burgonya és a rizs ördögtől való. A burgonyával egyetlen egy komoly baj van: nem lehet rá logót nyomtatni. Ezért száműzetésre kerül szemben a logózott, cukormentes pudinggal vagy túró rudival szemben. 


Az élelmiszeripar elhiteti, hogy a manipulált élelmiszer jó, míg a nyers burgonya rossz. Hiszen, nem kerülhet rá egy márkajelzés. Nézzük meg ezt az elítélt zöldséget!

Burgonya - ez egy zöldségféle

A burgonya a tápanyagok közül szénhidrátot tartalmaz a legnagyobb mennyiségben, méghozzá keményítő formájában.Fehérjét csak minimálisan, zsírt pedig szinte egyáltalán nem (nyers és főtt formában) tartalmaz. Kiváló lizin és triptofán aminosav-forrás, de C-vitamint is találhatunk benne. 180 g burgonya körülbelül 10 mg C-vitamint tartalmaz, mely egy felnőtt napi C-vitamin-szükségletének egynyolcadát fedezi. Az új burgonyaráadásul ennek a mennyiségnek a dupláját tartalmazza. Bár a C-vitamin hő hatására lebomlik, nem teljes mértékben. Bőven marad még benne akkora adag, mely szervezetünk számára megfelelő.Kiváló B1-és B6-vitamin, valamint folsavforrás. Jelentős mennyiségben tartalmaz káliumot, magnéziumot és vasat is, melynek felszívódását a benne lévő C-vitamin is segíti. Magas kálium-és alacsony nátriumtartalmának köszönhetően kiválóan szabályozza a vérnyomást, így a vérnyomás problémákkal küszködők számára a burgonyaremek alapanyag a konyhában. A burgonya kiváló rostforrás,hamar telítettségérzetet nyújt, de hozzájárul az egészséges emésztéshez is. A legtöbb rostanyagot a héjában főtt vagy sült burgonya tartalmazza. Alacsony kalóriatartalma, valamint magas telítőértéke miatt segít a diétában és a testsúly megtartásában is. De ügyelni kell az elkészítés módjára, hiszen az olajban sült változatok akár két-háromszoros energiatartalommal is bírhatnak. Így fogyókúra és diéta esetén elsősorban a főtt formát részesítsük előnyben.

Tápértéke 100g-ban: 77kcal, 2,1g fehérje, 0,1g zsír, 15,4g szénhidrát

Hasonlítsuk össze egy ismert márkázott termékkel:

Norbi Update Keto Ultra Low Carb száraztészta Penne-tészta köret:

8 tojásos, csökkentett szénhidráttartalmú száraztészta. 80%-kal csökkentett szénhidráttartalom. Rostban gazdag. Fehérjében gazdag. Összetevők: Update Lowcarb száraztészta -lisztkeverék (búzaglutén, növényi rostok (cukornád, kukorica), zsírtalanított szójaliszt, szójafehérje-izolátum, rezisztens keményítő, sűrítőanyag (nátrium-karboximetil-cellulóz), enzimek, lisztkezelőszer (aszkorbinsav), teljes tojáslé, ivóvíz. Allergén információk: A termék glutént, szóját, tojást tartalmaz. Nyomokban tejet, szezámmagot tartalmazhat.

Tápértéke 100g-ban: 309kcal, 39,3g fehérje, 4,9g zsír, 13,8g szénhidrát


A burgonya és update tészta egymással szemben

Burgonya: Tápértéke 100g-ban: 77kcal, 2,1g fehérje, 0,1g zsír, 15,4g szénhidrát

Update tészta: Tápértéke 100g-ban: 309kcal, 39,3g fehérje, 4,9g zsír, 13,8g szénhidrát


A burgonya energiatartalma jóval alacsonyabb, szénhidrát tartalma közel azonos, zsír tartalma jóval kevesebb, fehérje tartalma (hiszen zöldség) értelemszerűen jóval kevesebb. Bennem csak az a kérdés merül fel, hogy mivel jobb egy szénhidrát csökkentett tészta egy burgonyához képest, ami miatt a burgonya ördögtől való, miközben tudjuk azt, hogy a tészta fehérje tartalmát a liszt és szója adja, nem pedig valódi értékű fehérje.

A burgonya szójamentes. A burgonya gluténmentes. A burgonya vitaminban is gazdag. A burgonya olcsó.

A márkázott tészta szóját tartalmaz. A márkázott tészta glutént tartalmaz. A márkázott tésztában túl sok vitamint nem látok. A márkázott tészta drágább.

Lehet félelmekkel leélni egy életet és örökké attól rettegni, hogy nem ehetünk burgonyát, gyümölcsöt, rizsféléket, mert azok bűnös szénhidrát források. Azonban arról feledkezik meg a legtöbb diétázó, ami pont a lényeg lenne. A burgonya, a gyümölcs, a rizs, a köles, a bulgur, a zab és társai értékes tápanyagforrások, vitaminforrások, a szervezet belőlük hozzá adott extra adalékanyagok nélkül tud hasznosítani a sejtek számára létfontosságú elemeket.

Hiszékenyek vagyunk!

Túl gondoljuk, túl bonyolítjuk, mert valós életmódváltás helyett élelmiszereket vonunk meg magunktól(burgonya, rizs, gyümölcs), hogy aztán magunkhoz vehessük a szénhidrát csökkentett, cukormentes termékeket(szénhidrát csökkentett tészta, szénhidrát csökkentett kenyér, cukormentes puding desszert), amelyek segítenek a fogyásban.Elhisszük, hogy a hiba a szénhidrátban rejlik, ezért azt le kell csökkenteni és máglyán kell elégetni.Ragaszkodunk az édességhez, megvesszük a cukormentes pudingot és sütit, de nem merünk venni narancsot vagy banánt, mert juj, a gyümölcs az hizlal. Irreális, logikátlan intelmek okán kiírjuk a vitaminban gazdag, természetes, feldolgozatlan élelmiszert (narancs), de bátran és nyugodt szívvel tesszük a hűtőn polcára a cukormentes, feldolgozott, vitamint nem tartalmazó pudingot.

A leckesorozatomban minden élelmiszert szeretnék alaposan bemutatni, egy olyan köntösben, amiben megérted, megtanulod: A SAJÁT TESTED A FONTOS és nem azt kell elhinni, amit a monopol helyzetben lévő cégek kínálnak: manipulált élelmiszer, táplálékkiegészítő, fogyókúrás italporok, fogyókúrás bogyók, zsírégetők, stb.