Miért hiszek a kalóriaszámolásban?

2020.05.10

Ez a leghatásosabb stratégia fogyási célokhoz!


A tudomány mai állása alapján a kalóriadeficit az egyetlen megoldás a tartós súlycsökkenéshez.

Kalóriadeficit alakul ki, ha az az energia mennyiség, amit beviszel, kevesebb annál, mint amennyit leadsz.


Az élő szervezetre a termodinamikai rendszer jellemző.

Termodinamikai magyarázat érthetően: a bevitt energia átalakul. Mit jelent ez?

Az emberi szervezet esetén ez azt jelenti, hogy a bevitt energiát megesszük (tápanyagok formájában) és az ezekben lévő kémiai kötések lebontásával átalakítja a szervezet az élettani folyamatainkhoz (létszükséglethez: légzés, keringés, emésztés, látás, stb.)

A bevitt energia tehát mindenképp átalakul és ha ebből több van, mint amennyire szükség van, akkor zsír formájában átalakulva hízásnak indul a "test". Ha pedig a bevitt energiából kevesebb van, akkor a zsírraktár csökkenni kezd, azaz fogyunk. (Súlytartásnál kalória egyensúlyban vagyunk, azaz megközelítőleg annyit eszünk, mint amennyit le is adunk, így nincs testsúlyváltozás).

Ha valakinek fogalma sincs arról, hogy egy nap milyen energiabevitel szerint táplálkozik, akkor nagy eséllyel nincs egyensúlyban a táplálkozása.

Ez a kiindulási alapunk a kalóriaszámlálás és a kalóriadeficit szerint.


Hogy állj neki a diétádnak?

Ha semmit nem tudsz arról, hogy mi, merre hány méter az egészséges életmódváltásban, akkor szerencséd van, mert rengeteget írtam erről könyveimben és posztjaimban.


Rossz hírem is van: sablon diéták, fogyókúrák és összevissza evés nem fog segíteni.

Két tábor van a diétázók körében.

  • Van, aki hisz abban, hogy követni kell az energiamérleget (kcal).
  • Van, aki úgy gondolja, hogy szemmértékre is elég egy tányért napi néhányszor megpakolni.

Rengeteg ember él úgy, hogy étkezései során fogalma sincs arról, mennyi kalóriát visz be. Akinek nincs súlyproblémája, annál ennek nincs is semmi hátulütője. Ha viszont (jelentős) súlytöbblettel él valaki, akkor egészen biztosan kalóriapufferben étkezik, azaz jóval többet visz be, mint amennyi energiát elhasznál a nap folyamán.


Irdatlan mennyiségű kalória halmozható fel látszólag kevés étkezéssel. A finomított szénhidrátok (péksütemények, gyorséttermi hamburgerek, stb.) olyan makrókkal rendelkeznek, ami miatt egy-egy gyorséttermi vagy pékség látogatása utáni falatozás olykor kitesz egy egész napi menüt egy-egy étkezésen belül (és hol van még a nap többi étkezése...?). Egy mekis hamburger 8-900kcal. Egy mekis menü 1000-1500kcal között is lehet és tegye fel a kezét az, aki mondjuk a mekiben jól lakik egyetlen hamburgertől. Valószínűleg nem csak hambit veszel, hanem akkor már menüt, amiben simán ott lapul az 1000 feletti kcal kb. És ez csak egy étkezés.

Aztán én jövök az egészséges táplálkozással és "rííínak" a lányok, hogy nem bírják megenni az 1700kcal étrendet, mert sok. Nem sok. Csak minőségi, rostokkal teli, amihez a bélflóra egy egészségtelen táplálkozás mellett nincs hozzá szokva. A magyar emberek zöldségfogyasztása kritikán aluli, pékáru fogyasztásuk viszont átlagon felül. Mindent panírozunk, a zöldséget is. Sok a felesleges nasi, ízfokozókkal ellátott harapni való. Egy 100 kilós lány, aki nem figyel oda arra, hogy mit eszik, simán benyel 3-5000 kcal-t egy nap úgy, hogy nem tud róla.

A kalória számlálás az egyetlen olyan eszköz, amivel azt tudod mérni, hogy mennyi energiát viszel be. A mérés egyben kontroll is annak érdekében, hogy egyrészt ne egyél a szükségesnél kevesebbet és ne egyél a szükségesnél többet sem.


Hogy tudsz nem hibázni?

Kezdjük ott, hogy a fent írtak alapján hibázni nagyon könnyű:

  • Ehetsz jóval kevesebbet, mint kellene, mert hiszel a divat és sablondiétákban egy ideg (egy idő után mindenki rájön, hogy ez többet árt, mint használ.
  • Ehetsz jóval többet, mint kellene, mert nem figyeled a mennyiségeket.

Ahhoz, hogy ezt a két hibát elkerüld, nagyon egyszerű alapelveket kell követni és azokat folytatólagosan kell használni:

  1. Tudnod kell, mennyi az alapanyagcseréd!
  2. Követned kell az étkezéseidet, hogy tudd, mennyit eszel! Azaz tervezned kell és vagy számolni vagy előre kiszámolt étrendet követned.
  3. Minél pontosabban mérsz, annál kiszámíthatóbb az étrended. Mérés alatt azt értem, hogy konyhamérlegen nézed, miből milyen adagot használsz (pld. 100kg csirkemell).
  4. A kalóriaszámlálás ösztönösen kialakítja azt, hogy helyes táplálkozási mintákat veszel fel.
  5. Az energia egyensúly betartásával súlyt tudsz veszíteni és megtartani is. Természetesen a felborulásával pedig hízás lehet a végkifejlet.
  6. Akinek nagy rutinja alakul ki ebben, az már nagyon könnyen fog tudni egész életen át helyesen étkezni, mert megtanulja, hogy egy-egy közepes paradicsom nagyjából hány gramm, ezáltal mennyi a kalória értéke és nem feltétlenül kell majd folyamatosan konyhamérlegen lavírozni (bár, aki tényleg precíz, az nem teszi el soha).

És akkor hogyan is indulj el?

Tanulj! Olvass és használd a megszerzett tudást. Ha semmilyen kiindulási pontod nincs, nehezen tudsz önállóan étrendet összeállítani és nincs is hozzá megfelelő tudásod (milyen kalória, milyen arányok, mennyi szénhidrát, mennyi fehérje, mennyi zsír, stb.), akkor segítenek a könyveim.

Az a módszertan, amit használok, a mai tudomány szerint elfogadott álláspont: a kalóriaszámolás, az energia-egyensúly "alkalmazása".

Három fontos anyagot is találsz ehhez:

  1. Duci szívvel életmódváltó könyvem - ez inkább érzelmi alapú könyv az evés kényszeres megfejtéséhez.
  2. 90 napos haditerv - ez a duci szívvel könyv gyakorlati leckekönyve 333 oldalban. Igen, ha mindent akarsz tudni, olvasnod kell!
  3. Diétaforradalom étrend - ez 7 napos, 5 étkezésre szóló étrend, amely megtanít a hozzá tartozó instrukciókkal arra, mit csinálj, hogyan csináld, mit egyél, mennyit és ezt a kezedbe is adom - ingyen! A 37 oldalt el kell olvasnod, különben fogalmad sem lesz, mennyit és hogyan kell enned.

Azok közé tartozol, akik utálnak olvasni és nem is fognak elolvasni több száz oldalt?

Akkor a diétaforradalom könyv az egyetlen esélyed. Enélkül tényleg nincs lehetőséged megérteni. Csinálhatod egyedül, de sokkal nehezebb lesz és szinte biztos, hogy hibázni fogsz, ha nem vagy gyakorlott és nincs mögöttes tudásod. A könyvön túl rengeteg gyakran feltett kérdésre is válaszoltam. Készítettem hozzá egy munkafüzetet is. Igazából minden itt van, amire szükséged lehet kezdéshez.