Mivel töltsd fel a kamrád?

2020.04.04

Beszéljünk azokról az élelmiszerekről, azokról a helyzetekről, amelyek gátolhatják azt, hogy az életmódváltás során kitűzött elhatározásodat és a már elért eredményeidet hosszú távon is fenn tudd tartani egy ilyen karantén időszakban is.

Azzal tisztában kell lenned, hogy ha eddig a pillanatig diétáztál, majd a gyökeresen megváltozott élettér miatt  visszatérsz a korábbi étkezési szokásaidhoz, vissza fogsz térni azokhoz az "állapotokhoz" is, amelyek akkor voltak jelen az életedben. Vagyis minden bizonnyal valamilyen ütemben elindulsz a leejtőn. Ezen a leejtőn sokan, sokszor jártunk már és mindannyian tudjuk, mennyire pokolian nehéz erről visszatérni újra a helyes irányba.

Nem könnyű életed végéig következetesnek lenni, de azt tudom, hogy megéri. Megéri, mert ha a saját tested igényeid és az egészséges életvitel szerint eszel és élsz, elérheted a valódi jóllétet, az optimális testsúlyt, az egészséget.

Ehhez azonban az kell, hogy fontos legyél saját magadnak.

Abban bízom, hogy az eddig megírt posztsorozataim, e-könyveim és beszámolóim alapján már egyértelművé vált számodra az én üzenetem és hitvallásom: az egészséges(ebb) táplálkozás és életmód nem egyenlő az önsanyargatással. Sőt!


Ezt az állapotot elérni egyetlen döntéssel lehet: megteszel mindent, ami tőled telhető és kitartasz az elhatározásod mellett. Egy ilyen karantén jellegű váratlan élethelyzet sem billenthet ki. Sokan legyintenek. Most nem ez a fontos. Én viszont úgy látom, most lenne a legfontosabb az egészségeddel foglalkozni. Ha most nem érzed annak jelentőségét, hogy az immunrendszered nem gyengülhet, akkor mégis mikor lenne erre ideális az alkalom... vagy megint csak egy tökéletes kifogássorozat mögé tudsz bújni? Jókor jött a felmentő sereg?

Bátran használd eddigi posztsorozataimat az életmódváltás eszközrendszeréhez!

Akcióterv készítés a sikeres életmódváltáshoz

Duciknak szóló életmódváltókönyv étkezéstől a mentális utazásig

Praktikus tanácsok a főzéshez és az életvitel megváltoztatásához



Könyveimben, leckéimben, posztjaimban Láttad, hogy lehetséges rövid idő alatt ízletes, tápláló ételeket az asztalra tenni. Tapasztaltad, hogy nem kell semmilyen egzotikus hozzávaló, nem kell semmilyen csodabogyó, zsírégető és szuper élelmiszer.

A saját életmódváltó programod eredményeit hosszú távon csak úgy tudod fenntartani, ha nem átmeneti próbálkozásként fogod fel, hanem az alapelveket beépíted az életedbe - nem csak elméleti szinten, hanem a gyakorlatban is.

A hosszú évek, évtizedek óta helytelen étkezés valamennyi káros hatását nem lehet azonnal semmissé tenni, de a szervezeted minden megtett lépésedért rendkívül hálás lesz neked.

Ha továbbra is a könyveimben írtak és a posztjaimban feltüntetett alapelvek szerint építed fel az étrended és az életmódod, szép fokozatosan újraépíted az egészséged és eléred az egyensúlyi állapotot. Másképp érzed az éhséget, megszűnnek a falásrohamaid, az egészségtelen ételek utáni sóvárgásod és számos kísérőbetegség tünete is semmivé lehet.

A sóvárgás diéták alatt azért van, mert a szervezet nem kapja meg a szükséges tápanyagokat. Ha jelen van a sóvárgás, akkor a diéta ROSSZ! Ma jellemző az sajnos, hogy rengeteg túlsúlyos ember alultáplált. Ez azért van, mert nem a sejtek számára hasznos tápanyagokat, hanem sok felesleges, tápanyagszegény ételt és toxint visznek be a szervezetükbe. Rengeteg a haszontalan, feldolgozott élelmiszer, felesleges a rengeteg csodaszer és zsírégető. Miközben hiányzik a rengeteg vitamin, ásványi anyag és fontos táplálék.

Amikor a sejtjeid megkapják az optimális működésükhöz szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat, mégpedig nem kapszulázott formában, hanem a személyre szabott (e-könyveimben írt módszertan szerinti) táplálkozás során, akkor megszűnik a sóvárgás is. Egyre kevésbé leszel kiszolgáltatva az ösztöneidnek. Egyáltalán nem fog hiányozni olyasmi, amiről tudod, hogy nem tesz jót neked.

Ha tudatosan odafigyelsz, olyannyira ráhangolódsz magadra, hogy biztosan be fogod tudni azonosítani az igényeidet. Ez a fajta tudatosság nem csak az étkezések során, hanem az élet más területein is segíteni fogják az előrehaladásodat: nagyobb tisztánlátást, egyértelmű akaratot, biztosabb döntéseket eredményez majd. Dominó elv. Ha egy vakfoltot az életedben rendbe teszel, vele együtt a többi is más megvilágításba kerül, ezáltal simulékonyabban tudsz megoldást találni és jó pályára lépni az átkeretezett gondolataidnak köszönhetően. De egy-egy új szokás is képes többet magával vonzani, akár észrevétlenül is.

Hosszú távon legjobban az fogja biztosítani a sikereidet, ha megérzed a különbséget a között, ahogyan érzed magad amikor a számodra optimális módon táplálkozol, és aközött, amikor eltérsz ettől.

A saját szabályaid betartására fog sarkallni, hogy rosszabbul érzed majd magad a kilengések után. Ha egyszer megtapasztalod, hogy a személyre szabott étkezéssel nem csak a testsúlyod tudod kordában tartani, hanem a hangulataidat, a teljesítőképességet is irányíthatod, és könnyedén képes vagy alkalmazkodni a stressz helyzetekhez is, nem akarsz majd eltérni tőle.

Az étkezéseid személyre szabásával kezedbe veszed az életed egyik legfontosabb területét. Te irányítasz. Ez magával hozza az erőt ahhoz is, hogy mással is így tegyél. Nem leszel már ugyanaz, és nem is akarsz ugyanaz lenni, mint korábban.

Én nagyon sokszor éreztem azt, hogy az étel irányít. Hiszen bármilyen perspektívában is láttam épp az életem, mindenre gyógyír vagy épp levezetés volt az étkezés. Nevezzük nevén: zabálás vagy féktelen evés.


A jobb állapotot és a szokásrendszer átalakítását elérni egyetlen döntéssel lehet: megteszel mindent, ami tőled telhető és kitartasz az elhatározásod mellett. Egy ilyen karantén jellegű váratlan élethelyzet sem billenthet ki. Sokan legyintenek. Most nem ez a fontos. Én viszont úgy látom, most lenne a legfontosabb az egészségeddel foglalkozni. Ha most nem érzed annak jelentőségét, hogy az immunrendszered nem gyengülhet, akkor mégis mikor lenne erre ideális az alkalom... vagy megint csak egy tökéletes kifogássorozat mögé tudsz bújni? Jókor jött a felmentő sereg?


Ne engedd, hogy bármi eltérítsen az utadról, mert csak ártasz vele és csak csökkented az esélyedet egy tudatosabb, boldogabb, kiegyensúlyozottabb élethez.


Mi legyen a kamrádban most, hogy döntéseket kell hoznod?

Összegyűjtőttem azokat az élelmiszerforrásokat, amelyek most nálam helyet kaptak a kamrában és konyhában a "felhalmozás" időszakában. Óhatatlan, hogy kevesebbszer vásároljunk, ezért természetes, ha egyszerre valóban több mindent veszünk, de mindig maradj olyan keretek között, amely racionális. Ne ess túlzásba a mennyiségekkel!

Liszt

  • Teljes kiőrlés zabpehelyliszt (Pld. Biopont márka). Ebből kenyeret, galuskát, rántást ugyanúgy lehet készíteni, mint búzalisztből.
  • Barna rizsliszt, rizsliszt
  • Kókuszliszt és mandulaliszt süteményekhez
  • Ha konkrétan gluténmentesen kell étkezned, csak akkor halmozz fel mentes lisztféléket, egyébként felesleges.

Gabonapehely

  • Zabpehely
  • Barnarizs-pehely (kása van írva a csomagolására)
  • Kölespehely

Édesítésre

  • Barna cukor
  • Stevia
  • Ertirit
  • Xilit
  • Almacukor
  • Banán!!! - Igen, smoothiekba, zabsütikbe, palacsintába tökéletes
  • Karamelizált almapüré!!! - Ha fahéjjal vagy csak natúran reszelt almát karamelizálsz egy serpenyőben, olyan édes almát kapsz, mint egy lekvár, ami tökéletes szintén smoothiekba, joghurtokba, dzsemként, mártásként

Superfoodok

  • Nincs helyük a konyhámban, mert feleslegesek!

Száraztészta

  • Rizstészta
  • Teljes kiőrlésű penne vagy spagetti
  • Kölestészta (webshopokban lehet rendelni)
  • Hajdinatészta (webshopokban lehet rendelni)

Gabonafélék

  • Barna rizs
  • Basmati rizs
  • Jázminrizs
  • Vadrizs
  • Köles
  • Quinoa
  • Hadina
  • Kuszkusz
  • Bulgur

Zselésítésre, sűrítésre

  • Zselatin
  • Útifűmaghéj
  • Nyílgyökérliszt
  • Zabliszt
  • Chiamag - az egyetlen, ami talán szuperfoodok közé sorolható, de számomra ez igazi finomság, és mivel egy csodálatos magféle, ezért hasznosnak vélem

Édességek

  • Jó minőség étcsokoládé (legalább 70 % kakaótartalom, minél magasabb kakaóvaj-tartalom)
  • Asztalt gyümölcsök

Kencék

Kencéket a szuper turmixgépemmel néhány perc alatt készítek, ha kell. Mandula-, kesudió-, tojás-, máj-, hal-, húskrémek, pesto, avokádó-, padlizsán-, gomba-, paprikakrém (és van még több, amit meg fogok mutatni a következő hetekben)... rendkívüli változatosságban és gyorsan készíthetők.

Aszalványok

  • mazsola
  • szilva
  • datolya

Ezek módjával fogyaszthatók. Főképp desszertek, édességek alapanyagaként használom, például a tegnap mutatott magvas édességben is.

Diófélék és magvak

  • Makadámia-dió
  • Kesudió
  • Mandula
  • Dió
  • Mák
  • Chia - itt is felsorolom, hiszen magféle
  • Tökmag
  • Fenyőmag
  • Kókuszreszelék

Olajok, zsírok

  • extra szűz olívaolaj
  • kókuszolaj
  • szezámolaj
  • kacsa- és libazsír
  • vaj

Konzervek

  • szardínia
  • tonhal
  • hozzáadott cukor nélküli zöldségek, savanyúságok

Fűszerek

  • Házi pirospaprika
  • Borsikafű
  • Majoranna
  • Rozmaring
  • Kakukkfű
  • Babérlevél
  • Petrezselyem
  • Bazsalikom
  • Oregano
  • Kapor
  • Kömény
  • Tárkony
  • Szerecsendió
  • Őrölt fahéj
  • Kakaópor
  • Szegfűszeg
  • Kardamom
  • Curry
  • Medvehagyma
  • Fokhagymapor

Friss, szárított és fagyasztott fűszereket is használok. Nagyon finom pácokat lehet ezekből készíteni.

Kenyérfélék

  • Puffasztott rizs
  • Barna rizscsipsz
  • Friss pur-pur kenyér / rozs kenyér / teljes kiőrlésű kenyér

Egyéb

  • Almaecet
  • Balzsamecet
  • Mustár
  • Pirosarany
  • Protein por
  • Kollagén

A fagyasztóban

  • Gyümölcsök (meggy, erdei gyümölcs, áfonya, ananász, mangó, eper, málna, levesbetét, szilva, barack)
  • Hámozott banán - a már említett édesítéshez és smoothiekba
  • Zöldbab
  • Zöldborsó
  • Zöldségkeverékek
  • Friss fűszernövények
  • Halszeletek
  • Szárnyasok (nyersen vagy friss vásárláskor megfőzve és utána fagyasztom - vagyis fagyasztott szárnyasból csak friss fogyasztásra főzök, azt újra nem fagyasztom)

A hűtőben

  • Friss zöldségek
  • Hűtést igénylő friss gyümölcsök
  • Tojás
  • Bacon
  • Sonkafélék - magas hústartalom (90%-)
  • Magas hústartalmú virsli
  • Tejtermékek (túró, joghurt, mozzarella, feta, kefir, tejföl)

Hűtést nem igénylő élelmiszerek

  • Friss citrom
  • Friss banán
  • Friss gyümölcsök
  • burgonyafélék
  • hagymafélék
  • Házi befőttek, savanyúságok, lekvárok

Italok

  • Citromlé
  • Ásványvíz
  • Koffeinmentes gyümölcsteák és gyógyteák
  • Ízesítésnek myprotein cukormentes ízcseppeket használok még


Ami biztosan nincs az én kamrámban

  • Csoki és cukrász sütemények
  • Csipsz és egyéb sósak
  • Cukros lekvárok, nutella, egyéb krémek
  • Leveskocka és gyors pácok
  • Kekszek
  • Panírozott mirelit ételek
  • Jégkrémek, fagyasztott tejdesszertek
  • Ízesített tejdesszertek és tejtermékek
  • Üveges szószok és tubosos kencék
  • Konzervek, amelyek félkész termékek
  • Párizsi félék
  • Cukros üdítők, bolti szörpök


Nézd át te is a kamrád! Mi található benne jelenleg? Mit tudsz kiiktatni - akár mindörökre? Mivel tudod megkönnyíteni a saját dolgodat? Hogyan tudsz időt, energiát és pénzt spórolni a vásárlásnál és a tárolásnál? Hogyan tudod fenntartani az egészséges kereteket az egész család életében?

Soha ne feledd - a Te konyhád/kamrád, Te döntöd el, mi van benne!