Ösztrogén és progeszteron - a hormonok

2018.08.05

HORMONEGYENSÚLYT TÁMOGATÓ KÉT HORMONUNK


1. Ösztrogén

Nőiségünk szépséggel párosul. Ennek hormonja az ösztrogén. Párja a progeszteron.

Az ösztrogén valójában gyűjtőfogalom, több mint 30 féle hormont foglal magában. Irányítja a női test működését, ettől függ milyen alakunk, külsőnk és menstruációs ciklusunk van. Ettől leszünk ellenállóbbak, szépek, okosak, csábítóak. A petefészekben termelődik, terhesség alatt ezt a szerepet a méh veszi át. Az ösztrogén indítja be tinédzser korban a nemi érést és kialakítja a nemi jellegeket. A megtermékenyüléssel összefüggően felel a havi ciklus lefolyásáért, a nyálkahártya felépítésével felkészíti a méhet a pete befogadására. A kiegyensúlyozott ösztrogén szint párhuzamot von a szintén kiegyensúlyozott mentális, pszichés állapottal, önbizalmat, örömteli nemi életet biztosít. Amennyiben rendben termelődik, megteremti az egészséges testi szerelem lehetőségét. Az ösztrogének szabályozzák a hüvelyfal vastagságát, tágulékonyságát és a nedvességét is. A hormonszint egyensúlya okán tehát a női hüvely fiatalos és egészséges. Ha felborul az ösztrogén szint, kóros egyensúlytalanságok alakulhatnak ki. Általában nem is tudunk róla, és csak akkor szembesülünk vele, amikor más vágyainkkal összefüggésben felmerül (pld. babát szeretnénk). Gyakori az ösztrogéndominancia, amikor nagy az ösztrogén felhalmozódás a szervezetben. Ezt mindig a progeszteronhoz viszonyítva értékelik. Sajnos manapság civilizációs betegség.

Tünetei:

  • mellünknél feszülés, csomók
  • méhünknél miómák, elváltozások
  • Pajzsmirigy alul vagy túlműködés
  • alacsony szexuális vágy
  • szorongás, pánik
  • inzulinrezisztencia
  • édesség utáni sóvárgás
  • elhízás
  • migrén
  • menstruációs zavarok
  • endometriózis
  • PCOS
  • meddőség, vetélés
  • hangulatingadozás
  • csontritkulás



2. Progeszteron

A női ciklus második felében termelődő hormonunk. Feladata a terhesség védelme és további számos funkció. Könnyebbé, szebbé teszi a nők életét, egyensúlyban képes tartani a testsúlyunkat, a mentális egészségünket. Megléte elengedhetetlen. Szerepe a mellékveséhez köthető, ugyanis a mellékvesében a koleszterinből progeszteronszerű molekula képződik, amely a szervezet kívánalmai alapján tovább formálódik, így lesz belőle például kortizol (a küzdőhormonunk). A hormon az ösztrogén ellensúlyozója. Gátolja a méhösszehúzódásokat. A szervezet számára rendkívül fontos, hogy elegendő progeszteron álljon rendelkezésre, mert védelmet ad a daganatos betegségek kialakulásához, a trombózis, embólia, stroke, infarktus ellen is. Javítja a bőr állapotát, a szöveteink minőségét.

Amennyiben az egyensúlyvesztés hormonális szinten jelen van, a szervezet működésére negatív hatással bír. Következmények:

  • kimerültség
  • immunrendszer gyengesége
  • allergiák
  • depresszió
  • emésztési zavarok: puffadás, hasmenés, székrekedés
  • anyagcsere zavarok: inzulinrezisztencia, elhízás
  • hormonális zavarok: pajzsmirigy gondok, nőgyógyászati problémák, meddőség, klimax

A progeszteron, mint egyensúlyt helyreállító hormon képességeit tekintve rendkívül fontos:

  • normalizálja a vér sűrűségét
  • harmonizálja a pajzsmirigy működését
  • vízhajtó
  • zsíranyagcsere normális állapotát elősegíti
  • gátolja a ciszták kialakulását
  • segíti a csontritkulás gyógyulását
  • rendben tartja a szexuális vágyat
  • gátolja a gyulladásokat
  • rendben tartja a menstruáció
  • s ciklust

3. Ösztrogéndominancia okok, megelőzés

Az ösztrogén általában bőségesen rendelkezésre áll a szervezetben, szemben vele pedig progeszteron hiány léphet fel. A progeszteron, mint kiegyensúlyozó hormon háttérbe szorul, hiánya okozza az egyensúlyvesztést.


Legdominánsabb okok kialakulására:

  • xenoösztrogének
  • szója
  • helytelen étkezés
  • tápanyaghiányok
  • elhízás
  • mozgásszegény életmód
  • fogamzásgátló vagy egyéb gyógyszerek rendszeres szedése
  • D vitamin hiány

Az ösztrogéndominancia megelőzése több rétű feladat. Legfontosabb lehetőségek:


  • Ivóvíz tisztítása
  • Rendszeres méregtelenítés a májra
  • D-vitamin megfelelő pótlása
  • Szelén, cink
  • Stressz csökkentése
  • Az ösztrogénbevitelt korlátozni kell!
  • Életen át tartható egészséges táplálkozási normát kell kialakítani!
  • A testsúlyunkat normalizálni kell!
  • Érdemes alkalmazni gyógynövényeket (méregtelenítés)!
  • Támogatni kell a máj önműködő feladatait!
  • Káros szokásainkat le kell küzdeni!
  • Folyamatosan be kell iktatni a mozgást az életünkbe!
  • Kerüljük a gyorséttermi, félkész, instant, tartósítószert és adalékanyagokat tartalmazó élelmiszereket!
  • Kerüljük a koffeint!
  • Minimalizáljuk a cukor és édesség fogyasztását! Inkább mézet (mértékkel), xylitet, steviát fogyasszunk, de semmi esetre sem mesterséges édesítőszereket és cukorpótlókat!
  • Együnk minél több nyers zöldséget és gyümölcsöt!
  • Ha gabonát fogyasztunk, lehetőleg teljes kiőrlésű legyen!
  • A xeno-ösztrogéneket kerüljük. Ezek a vegyipar termékei. Olyan mesterséges vegyszerek, amelyek a szervezetbe jutva képesek ösztrogén hatást kifejteni.

Mire kell jobban figyelni ösztrogén túlsúly esetén a táplálkozásban?

Az egyszerű szénhidrátok (fehér liszt, cukor, méz) fogyasztása magas inzulinszinthez vezet. Ez gátolja az ösztrogén kiürülését, ami az endokrin rendszer megbetegedéséhez vezethet. A szénhidrát igényt magas antioxidáns tartalmú zöldség és gyümölcsfélék fogyasztásával kell fedezni az egyszerű szénhidrátok helyett. Ezek segítik a káros ösztrogének lebontását. Legnagyobb fegyverünk a sok értékes zöldség.

Halfogyasztás előnyben részesítése, ugyanis az Omega3 segíti a káros ösztrogének lebontását.

Bizonyos fehérjék segítik a máj méregtelenítő munkáját. Pld. a marhahús, hal, bab, tojás, szezámmag segíthet.

Bélműködés serkentése. Az egészséges bélműködéshez rostban gazdag táplálkozás szükséges. pl. a lenmag, leveles zöldségek, rozs, kifejezetten jó hatással vannak erre, mivel a bélrendszerben megkötik a káros ösztrogéneket. Majd azok emésztés után kiürülnek a szervezetből.

Testsúly és testzsír csökkentése. Mivel a káros ösztrogének a testzsírban tárolódnak, ezért túlsúly estén a zsírszövetek növelik az ösztrogén mennyiségét. A magas ösztrogénszint csökkentés egyik hatékony módszere a zsírszövetektől történő megszabadulás. Itt térek ki arra, hogy én ezért esküszöm a módszeremre. A sanyargató étrend látszat fogyást eredményez, azaz nem a zsírszövetből fogysz, hanem izomból. Ezért hormonháztartásod karbantartása okán is elengedhetetlen a kiegyensúlyozott táplálkozás. Ezt a divatdiéták nem tudják Neked megadni. A minőségi szénhidrát fogyasztás: zöldségek, értékes rostban gazdag gabonák fogyasztása elengedhetetlen. A legtöbb diéta szénhidrát szegény étkezési formát javasol, helytelenül. A sejtek működéséhez a szénhidrát az egyetlen energia.

Alkohol fogyasztás. Az alkohol minden típusa jelentősen emeli az ösztrogénszintet, ezért a hormonproblémával, nőgyógyászati problémával küzdők számára fogyasztásuk nem javasolt. Kivétel a vörösbor.

Vétek elhanyagolni azt, hogy a kórosan elhízott nők esetén általánosságban elmondható, hogy magas az ösztrogén szint. Ennek oka, hogy a káros ösztrogének a testzsírban tárolódnak. Ha az ösztrogén szint magas, akkor a progeszteron általában lecsökken, de vannak esetek, amikor magas a progeszteron szint is. Ezért véleményem szerint az ösztrogén szint csökkentését kell előidézni és nem a progeszteron szint növelését - autodidakta módszer esetén (tehát orvos nélkül). A progeszteron szint növelésére például progeszteron krémet szoktak javasolni. Ám óva intelek attól, hogy vizsgálatok nélkül hormonális készítményeket szedj. Ezeket a krémeket csak orvosi vizsgálat után szabad használni, mert pontosan látni kell az ösztrogén és progeszteron szintedet. Ennél fogva orvosi beavatkozás nélkül a táplálkozással és életmódváltással tudsz hatni a szervezeted hatékony működésére. A táplálék-kiegészítők, természetes anyagok, gyógynövények, vitaminok szedésével az egészséges ösztrogén lebontási folyamatot segítjük.

Természetesen, ha ennek pontosan utána akarsz járni, akkor hormonspecialista orvostól kell hormonlabor vizsgálatot kérned. Ebben nagy segítségedre lehet Dr. Márián Alexandra, a duciforradalom hivatalos endokrin és belgyógyász orvos szakértője.