Reggelizás - az elnagyolt étkezésünk

2022.09.19

Nagyon sokan rohanós reggeleket élnek át nap mint nap. Ezért 2 falatot bekapnak vagy talán annyit sem. Vannak, akik teljesen jól érzik magukat ebédig egy falat nélkül. Ha testsúlykontroll a cél, akkor kiindulási alap még mindig az, hogy az egyén elhízott. Vagyis eddig energiatöbblettel élt.

Jómagam is azok közé tartoztam sokáig, aki étel nélkül indult el a munkába, utaztam 45-50 percet, majd mikor először nyúltam ételhez a nap folyamán, már javában a munkaidőben jártam, valahol délelőtt. Nagyon hibás rossz szokásom volt és erre akkor jöttem rá, amikor elkezdtem tudatosságot építeni az étkezésembe.

A legfontosabb érvem a reggeli mellett és ez kivetíthető a teljes napi étkezésre: a RENDSZER. Az a bizonyos tervezett, tudatos, előregondolt FELKÉSZÜLÉS, ami keretekbe szorítja a napi energiabevitelemet és energia ellátottságomat.

A reggeli fontossága kiemelkedő, mert feltölti az energiaraktárakat, amelyek az éjszaka folyamán megüresedtek. Az emberi szervezet önműködő folyamatok révén akaratunktól függetlenül végzi a dolgát: lélegzünk, gondolkodunk, alszunk, beszélünk, mozgunk, dobog a szívünk, folyik a vér ereinkben. Ehhez energia kell a szervezetnek. Csak táplálkozás útján tudjuk ezt biztosítani, ezért nem kérdés: enni kell. Különös tekintettel egy nagyobb súllyal bíró embernél, hiszen nagyobb testet sokkal nagyobb energia és munka megdolgoztatni.

A reggeli elhagyása egyáltalán nem javasolt túlsúlyosok számára. Sokan esküsznek az időszakos böjtre, amikor időablakokban étkeznek és ezt még irányzathoz sem kell kötni. Azok esetében, akiknek van egészségügyi problémájuk, pl. a cukor és/vagy inzulin értékek a normálistól eltérnek, ha magas vérnyomással küzd valaki, hormonális problémák nehezítik a mindennapokat, nem érdemes orvosi utasítás hiányában önszorgalomból olyan diétás módszereket beiktatni, amelyek vércukorszint leeséshez vezethetnek. Hosszú ideig tartó étkezésmentes időszak egy túlsúlyos ember számára nem célozott. De még egészséges embernél sem.

A mai irányzatokkal az a baj, hogy létrejönnek. Aztán sokan indok nélkül követni kezdik azokat. Bennem mindig felmerült az a kérdés, mi jó abban, hogy valaki szánt szándékkal nem eszik délutánig. Ez magánvéleményem és most már szakmai véleményem is, picit sem tartom jó tanácsnak egy elhízott test esetében, ahol energiahiány nélkül még nehezebb a létfunkciók ellátása.


Miért jó a reggelizés?

  • Elkerülhető vele a falásroham későbbi időpontban.
  • Nem növeli ezáltal az éhségérzetet.
  • Nem késztet nassolásra, ha jól indul a reggel.
  • Rendszeres étkezési ritmusra tanít.
  • Javítja a vércukorszintet.
  • Csökkentheti a súlygyarapodás okozta problémák kockázatát.
  • Kiegyensúlyozottabb a kedélyállapot.
  • Javítja a szellemi tevékenységet, a koncentrációt, a hangulatot.
  • Megindítja a napot, stressz nélkül. Hiszen a koplalás stressz a szervezet számára.
  • Beindítja az anyagcserét.
  • Tápanyagban gazdag. Itt kezdődik a jó reggeli fogalma.

Mindez akkor igaz, ha minőségi táplálékokat viszünk be: jó minőségű gabonát, friss zöldségeket/gyümölcsöket, tojást, jó zsírokat, magas hústartalmú sonkaféléket, stb. Illetve kerüljük a túl sok hozzáadott cukrot, a búzalisztet és a cukros gyümölcsleveket, cukrozott tejitalokat.

A mai táplálkozási kultúrában a reggeli gyakran áll kenyér, péksütemény kínálatából. Az elhízás egyik kiváltó oka éppen ez. A sok búzalisztből, cukorból készült gőzölgő péksüti és kenyérféle. Ha így indul a reggel, akkor valóban nem azt a célt szolgálja, amiről a reggelinek kell szólnia: adjon megfelelő energiát a nap indításához.

Sokat javíthat a diéta hangulatán, ha itt is kísérletezünk. Jó magam is gyakran próbálok ki új dolgokat a nagyon egyszerűtől az időigényesebbig. Ha fogyni kell, nem kell lemondani a finom ízekről, sőt. Ha gondoskodunk arról, hogy minél változatosabb, minél színesebb, minél ízletesebb, annál jobb kedvvel fogyasztjuk el és a reggel is jobban indulhat.

Az előbb említettem, hogy tápanyagban gazdagnak kell lennie egy reggelinek. Itt esik ki a sorból a legtöbb bolti pékáru, mert ezekben kevés olyan vitamin, ásványi anyag és hasznosítható fehérje vagy épp zsírforrás van, amely valóban tápanyag a szervezetünknek. Tápanyagok a minőségi fehérje, a minőségi szénhidrát, a minőségi zsírok. Mutatok 3 példát arra, szerintem milyen a jó reggeli.


Pirítós, pirított gomba & kaliforniai paprika raguval, sajtkrémmel

Ha szendvicset szeretnénk enni, azonnal az jut eszünkbe, hogy tegyünk rá vajat/vajkrémet/, valami sonkafélét, sajtot és némi zöldséget. Ez is kiváló választás lehet. De ha igazán mesteri reggelire vágyunk, akkor nagyjából 3-4 perc alatt a megszokottnál merészebb, tényleg fenséges reggelit tehetünk az asztalra.

Egy kis kanál kókusz olajon, oliva olajon vagy vajon pirítsunk apróra vágott barna csiperke gombát és kaliforniai paprikát. Fűszerezés: só, bors, fokhagyma, mustár. Addig pirítsuk a zöldségeket, míg már kellemes az illatuk és az állaguk is roppanós. Kb. 3-4 perc a serpenyőben. Dobjunk mellé egy szelet teljes kiőrlésű kenyeret, mindkét oldalát pirítsuk zsiradék nélkül. Ha elkészült, a pirítóst kenjük meg vékonyan natúr sajtkrémmel vagy cottage cheese-zel és halmozzuk a tetejére az elkészült zöldség ragut.

Bármilyen zöldséggel ideális. Próbáltam: póréhagymával, erős paprikával, vörös hagymával, paradicsommal. Fűszerek esetén határ a csillagos ég, még a chili is jól áll neki a reggeli kávé előtt. Vega verzió: egy pici lime-os oliva olajat kenjünk a kenyérre.


Tükörtojás, cottage cheese, tonhal, puffasztott rizs & friss zöldségek

Aktuális kedvencem a barna puffasztott rizs. Sokkal ízletesebbnek találom, mint a hagyományos fehér rizsből készült verziót. Amikor még friss a zacskóban, igazán puhán omlik a fogaink között.

Nagyon passzol hozzá a kicsit túrós jellegű cottage cheese, ahogyan a zsiradék nélkül készült tükörtojás is. Szinte mindenki gyerekkorából él a tükörtojás emléke, legalábbis nálunk gyakori volt vagy borsó főzelék feltétként vagy a reggeli tányéron friss kenyérrel. Ezen a tányéron minden van: egészséges, jó zsírok, friss zöldségek, szénhidrát. A cottage cheese miatt kifejezetten friss, kissé savanykás, de a tojásra szórt tengeri só ezt még jobban kihangsúlyozz. Készíthető úgy is, hogy a cottage cheese-t feldobjuk.

Kedvenc saját készítő cottage cheese verzióim:

  • tökmagos - fokhagymás (apróra reszelt fokhagymát és tökmagokat keverek el benne)
  • füstölt sajtos - paradicsomos (reszelt füstölt mozzarella sajtot és pici kockákra aprított paradicsomot keverek bele)
  • pirított gombás - nagyon apróra vágott pirított gombát keverek bele

Szilvás zabpalacsinta

Hozzávalók: zabpehely, tojás, protein por (vagy vegán protein vagy édesítő), szilva, fahéj, pici víz vagy kókusz tej. A gyümölcs igazán jó nedvességet kölcsönöz neki. Különösen finom még az almás verziója. Különlegesebb verziók készíthetők akkor, ha diót vagy mandulát és/vagy kakaó port is teszünk bele. Az egészet aprítógépben összedolgozzuk, majd pici korongokat formázva kisütjük palacsinta serpenyőben. A szilva felét eldolgozzuk a masszába, a másik felét apróra vágjuk és fahéjjal picit megpároljuk egy serpenyőben. Ez fahéjas szilva mártássá is krémesíthető aprítógépben.


Senorita VIP tagság 2023

A VIP CSOMAG ELEMEI: Senorita VIP tagság és zárt program csoport 4x90 napos teljes életmódváltó program (azonnal kézhez kapod az első fél éves kidolgozott program kezdő és középhaladó programját fogyási ciklusodhoz - ez lesz az A-B. blokkod) Senorita premier termékek és kedvezmények ÚJDONSÁG!!!!! 2 db Duciforradalom kártyapakli (A & B. blokk és 60 napos étrend pakli - 2023-as fejlesztésünk) Dia szakmai könyveinek online változata Heti program meetingek (online) Heti főzős meetingek (online) Nyomdai csomag: 1.Duciforradalom A-B. Blokk kártyapakli (fél éves kidolgozott program), melynek elemei: Fél évre kidolgozott életmódprogram menetrendje, szabályai, étrendtervezési módszertan A. Blokk teljes étrendje és menütervezési módszere (90 nap) B. Blokk teljes étrendje és menütervezési módszere (90 nap) Inzulinrezisztencia, pajzsmirigy problémák megoldó protokollja Gluténmentes kenyérmennyország receptek Snack mennyország receptek 2.Duciforradalom Receptes kártyapakli, melynek tartalma: 30 napra kidolgozott, variálható, kész napi étrend, amely segíti az A. és B. blokk tervezését Magyarországról történő rendelés esetén csak nyomdai csomagot  igényelhetsz, mert eszközrendszerünk óriási segítséget ad a kezedbe és tagságod díja tartalmazza a kártyapaklikat is. A kártyák alapján haladunk fél éven keresztül, ezért elengedhetetlen és kihagyhatatlan a kártyarendszer. Imádni fogod, bízz bennem! :) Külföldi megrendelés esetén a blokk kártyapakliját online verzióban is biztosítjuk, ha nem tudsz nyomdai csomagokat igényelni! Jelenlegi világpiaci árak mellett teljességgel megértjük, ha a házhozszállítás költsége számodra problémát jelent. Amennyiben kollagén kollekciót is rendelnél, válaszd a KOMPLEX csomagot, így házhozszállítási díjadon jelentősen spórolhatsz külföldre! Komplex csomag 2023.02.01-jétől igényelhető!

28 000 Ft